Jouw mening: Artrose, hoe ver ga je?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NietBekend

Jouw mening: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 19:05

Artrose: hoe gaan we verder?

Beste bokkers,

Ik zit in een strijd met mezelf wat ik moet doen en ik wil daarvoor gewoon wat verschillende meningen weten. De ene mening is niet beter dan de andere, maar ik ben gewoon benieuwd wat jullie in deze situatie zouden doen. Let op: ik heb helaas geen geldboom in de tuin, ik doe alles voor mijn paard, maar ik kan er geen schulden voor maken..

Ik anderhalf jaar geleden een paard gekocht, waarvan ik wist dat deze (door zware sport) lichte artrose had in het hoefbeen links en rechts. Ik was hiervan op de hoogte en heb bewust dit paard gekocht. Ik heb het paard dan ook niet gekocht om persee op te willen rijden, maar het zou een leuke bijkomstigheid zijn om af en toe een recreatief ritje te doen.

Hier waren we nu net aan toe (hebben eerst aan onze band gewerkt), maar toen is het volgende gebeurd:

Ik ontdekte een paar weken geleden een dikke (vocht)bult boven de kogel (linksvoor). Hiermee ben ik naar de kliniek gegaan, ik vertrouwde het niet. Buigproef: kreupel. Foto’s laten maken: artrose hoefbeen licht en kogel matig tot zwaar. Hij loopt in de bak/weiland niet persee kreupel, wel soms wat onregelmatig (soms voor, soms achter). Is moeilijk in de rug, heupen en achterbenen, maar juist zijn voorbenen leken niet zo’n groot probleem.

Er is 2 jaar geleden nog een foto gemaakt van de kogel, toen was hier geen artrose op te zien. Ik schrok dus van de snelheid waarmee het zich ontwikkeld.

Nu zit ik met het volgende dilemma:
We kunnen inspuiten met hyaluronzuur/corticosteroïden, maar er is geen garantie dat dit effect heeft.

Daarnaast is het erg verslechterd in de afgelopen jaren. Oorzaak onbekend. En daardoor vraag ik mij ook af waar het allemaal nog meer zit. Andere voorbeen, rug, heup, achterbenen? De dierenarts kan dit ook niet vertellen zonder beeldvorming, maar dat is ook niet gratis.

Ook kan hij geen prognose geven. Als de behandeling in het been aanslaat, zou hij weer prima recreatief onder het zadel kunnen. Maar mocht het op meer plekken zitten, dan zou de prognose slechter kunnen zijn. Echter weet ik dat dus niet eerder dan dat ik alles zou laten onderzoeken. En dat met als kanttekening dat ik geen fanatieke rijder ben en een knuffelpaard ook prima vind. Ik zou het alleen wel leuk vinden om nog met hem te kunnen wandelen en ook dat is onzeker, mocht hij artrose op andere plekken hebben.

En wat als de behandeling niet aanslaat, moet ik dan nog een keer behandelen of is er een ander soort behandeling waar positieve effecten op zijn?

Wat zouden jullie in mijn geval doen? We gaan in ieder geval 1x met hyaluronzuur/corticosteroïden behandelen. Daarna nog eens behandelen? Ondanks de kosten en het doel met het paard? Onderzoek laten doen? Tips voor andere behandelingen? Of kijken hoe lang hij pijnvrij blijft lopen. Hoe ver zou jij gaan als dit paard van jou was?

Sclimpre

Re: Jouw mening: Artrose, hoe ver ga je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:18

Mijn eerste paard had ook artrose. Goede resultaten met hyaluronzuur. Moest ongeveer om de 6mnd herhaald worden. Je moet wel iemand hebben die ervaring heeft met het injecteren. In de practijk waar onze paarden verzorgd werden deed maar 1 DA die injecties.
Paard kon recreatief bereden worden.

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:24

Lastig helaas, en moeilijk om te beantwoorden omdat het zo complex is. Inspuiten kan een actieve ontsteking tot rust brengen, maar door overbelasting / ontlasten / anders lopen kunnen natuurlijk wel andere problemen, op andere plaatsen, ontstaan.

Dierenartsen zullen waarschijnlijk een prognose of mening over deze specifieke blessure geven, maar ook zij kunnen uiteraard niet voorspellen welke gevolgen het kan hebben. Maar dat schrijf je zelf ook al.

Kijk gewoon hoe het gaat na inspuiten. Mocht het slechter worden, dan merk je het vanzelf. Gaat het beter, dan heeft het voor nu geholpen.

Mijn grens ligt bij pijnvrij bewegen. Als een paard aangeeft pijn te hebben, erg stijf is, moeite heeft met opstaan, dan gaan de alarmbellen af. Je zou dan nogmaals een foto kunnen maken om te zien of het erger is geworden. Afhankelijk van de plaats en de mate van de artrose kunnen veel paarden nog prima functioneren, mits ze kunnen blijven bewegen. Een goede fysio en/of Chiro kan mogelijk helpen om te boel los te houden.

Kortom, het is echt lastig om te voorspellen hoe het verloopt. Helaas hebben dit soort dingen tijd nodig om te zien hoe het ontwikkelt. Sterkte!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 22:33

Citaat:
Is moeilijk in de rug, heupen en achterbenen, maar juist zijn voorbenen leken niet zo’n groot probleem.
Kan best dat dit komt door compenseren voor de problemen in dat voorbeen. Voorhand draagt immers normaal 60% van het lichaamsgewicht. Inspuiten en fysio kan een stuk helpen, maar tijdelijk stoppen van de artrose is het beste waar je op kan hopen. Blijf kritisch kijken naar of en hoe dit paard zich voelt en of die rad is/wil bewegen, gewoon kan opstaan na liggen (rollen blijft vaak langer goed gaan omdat het niet lang genoeg is om stijf te worden).