Artrose, EMS syndroom en hoefbevangenheid

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quarterh0rse

Artrose, EMS syndroom en hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 19:54

De diagnose van mijn paard, Artrose van het kroongewricht RV,
Equine metabool syndroom (EMS) en
Hoefbevangenheid.

Na half jaar kwakkelen met kreupelheid rechtsvoor, welke voornamelijk zichtbaar is in draf zijn we na foto's, testen en echo's op 3 dingen uitgekomen. Hij heeft het EMS syndroom en is daardoor hoefbevangen (momenteel stabiel en nu op ijzers met zooltjes en zeer streng dieet is dit aardig onder controle)
Ze dachten dat dit het was maar aangezien ie rechtsvoor kreupel bleef verder gezocht, uitverdoofd etc. en kwamen ze uit op ernstige artrose rechtsvoor. Voor de duidelijkheid, hij is niet stijvig maar het uit zich in kreupelheid.
Lees momenteel veel over artrose maar op de kreupelheid na zie ik weinig symptomen welke slaan op mijn paard. Zijn kroongewricht is ingespoten, na 2 weken een paar passen gedraafd waarbij hij volledig rad liep, de derde week was niet heel slecht maar niet 100 procent en de vierde week was terug bij af en kreupel. De injectie heeft dus maar 2 weken effect gehad.

Vandaag te horen gekregen dat inslapen eigenlijk de beste optie is. Je kan hem laten opereren waarbij ze het kraakbeen verwijderen maar dit is nog niet geprobeerd bij koudbloeden en willen ze eigenlijk niet aan ivm de zwaarte van het paard. Ook de lange boxrust en revalidatie wil ik hem niet aandoen.

Stamcel therapie schijnt bij dit gewricht weinig werking te geven en schijnt meer effect te hebben bij artritis ivm het stoppen van de ontstekingen. Kans nihil dus.

Het weghalen van de zenuwuiteinden is een optie maar durven ze ivm de hoefbevangenheid niet aan. Stel het wordt erger dan zou je het niet doorhebben wanneer hij evt alsnog een ernstige hoefverkanteling krijgt of bv een hoefzweer. Ook zou dit elk jaar ongeveer herhaalt moeten worden.

Vind het dus lastig. Op het harde loopt hij ook in stap niet volledig goed. Momenteel staat hij 24/7 in een zandpaddock en oogt niet per definitie pijnlijk. Een zachte bodem geeft sowieso meer verlichting. Hij is nog steeds vrolijk, alert en staat niet zijn been te ontlasten of wat dan ook.

Zodra ik merk dat hij in zn dagelijkse routine pijn heeft en chagerijnig word is het voor mij klaar. Nooit meer kunnen rijden kan me niet schelen maar een zo goed als pijnvrij leven voor hem vind ik wel belangrijk.

Ik lees veel maar jeetje wat staat er overal een hoop en niet alles slaat uiteraard op mijn geval.

Zie ik iets over het hoofd? Zijn er nog meer behandelmethoden of ideeën?

BigOne

Re: Artrose, EMS syndroom en hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:07

Ik weet niet of er nog meer opties zijn. Toevallig vorige week met een vriendin over gepraat, ze had een jonge pony die op negenjarige leeftijd cushing kreeg. Na een jaar opletten, medicatie ( hoge dosis) en voeding ging het drie weken geleden toch weer mis, bevangen . Zij had de pony met veel medicatie weer kunnen oplappen en weer door kunnen gaan. Hoe moeilijk ook, ze heeft haar laten gaan . 11 jaar oud want ze besefte dat het dier in haar ogen geen paard waardig bestaan kon leven. Niet op de wei, klein stukje paddock, altijd honger en altijd medicatie want cushing en ir zijn niet te genezen. Daar kwamen heel reeel de kosten ook bij, 125 euro per maand aan prascend en alle extra da kosten want die stond regelmatig op de stoep. Maar dat was absoluut niet de hoofdreden en ik kan haar goed begrijpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:08

Mijn paard had ook EMS, chronische hoefbevangenheid en artrose. Mijn paard is een half jaar na de diagnose ingeslapen, ze liep zo slecht en had echt veel pijn. Ik wilde geen paard dat constant op pijnstillers moet staan en amper de box uit kan komen, dat vind ik geen paardwaardig leven meer. Behandelingen waren niet mogelijk, dus helaas was het einde verhaal.

Het rottige is dat je in een vicieuze cirkel zit. Mijn paard had aardig overgewicht door de EMS, dus weer veel belasting op haar gewrichten en de HB moeilijk onder controle te houden. Maar ze at al weinig en meer dan gematigde beweging kon niet vanwege de artrose. Zo blijf je steeds in hetzelfde cirkeltje draaien.

Quarterh0rse

Re: Artrose, EMS syndroom en hoefbevangenheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 21:04

Inderdaad.. het is een cirkel. Het 1 kan niet door het ander. Hij is momenteel door het dieet wel flink afgevallen maar dat neemt de artrose uiteraard niet weg. Balen van jou paard dat ie zo slecht was. Gelukkig loopt ie wel en heeft ie daar niet heel veel moeite mee maar pijnlijk in draf betekent toch ook in stap ondanks dat je het minder ziet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 21:49

Een paard probeert altijd te lopen, instinctief want stil blijven staan betekend in de natuur de dood. Onze paarden zijn daar wel een stuk van verwijderd maar toch, wanneer ze niet zuiver lopen is er pijn.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 21:56

Wat bigone ook al zegt: een paard dat niet zuiver loopt heeft pijn. Een paard probeert zo lang mogelijk geen pijn te laten zien, ook al is het al aanwezig. Dat is namelijk zwakte en dan zijn ze in het wild al ten dode opgeschreven, want roofdieren zien zwakte gelijk. Paarden die ongemak laten zien, zijn dus al een eindje op weg. Wellicht het overwegen waard om hem de zomer nog vrij en onbelast te laten lopen, maar in de wintermaanden (waarin artrose vaak als gevoeliger wordt ervaren door mens en dier) toch overwegen wat eerlijk voor hem is. Ik denk dat je dat al weet, TS, hoe moeilijk dat voor jouzelf ook is.