Varkensvoer als beloning

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

D_M_L

Varkensvoer als beloning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 14:54

Dag bokkers,

In de emmer waar eerst de paardenbrokjes in werden bewaard, worden sinds een tijd varkensbrokjes bewaard. En ja... die brokjes lijken erg op elkaar. Ik haal altijd een handje uit die emmer om als beloning tijdens het grondwerken te gebruiken. De paarden krijgen dus niet veel van de brokjes binnen, maar het blijkt dus varkensvoer te zijn... Oeps! Kan dit kwaad voor paarden?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:57

Waarschijnlijk niet, maar vanaf nu zou ik gericht paardenbrokjes opzoeken...

Varken is alleseter, inclusief vlees
Paard is planteneter.

Dus varkensbrokjes zou ik niet meer voeren, nu je weet dat die in de emmer zitten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:14

Femke_Tweety schreef:
Waarschijnlijk niet, maar vanaf nu zou ik gericht paardenbrokjes opzoeken...

Varken is alleseter, inclusief vlees
Paard is planteneter.

Dus varkensbrokjes zou ik niet meer voeren, nu je weet dat die in de emmer zitten.

In principe kan het geen kwaad, want vlees mag absoluut niet in varkensbrok zitten. Varkens krijgen een granen+soja-mengsel.

Maar er kunnen resten van kippenmedicatie in zitten waar varkens geen last van hebben, maar paarden doodziek van kunnen worden. Dus het is eigenlijk wel een absolute no-go.

Femke_Tweety

Re: Varkensvoer als beloning

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:55

Dat is heel duidelijk Mizora, dank.

(Iets of topic, maar hoe zorgen ze dan voor volledig dieet bij varkens? )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:59

Hoe bedoel je het volledige dieet Femke? Varkens mogen volgens de wetgeving in Nederland absoluut geen vlees of vis eten. Onze varkentjes eten brokjes (als aanvulling) en met allerlei groente/fruit en restjes van ons hebben ze een gevarieerd dieet. :j

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:00

Ok, varkens staan in mijn hoofd als omnivoor, en echte alleseters?

Dus vandaar de verbazing!
Maar blijkbaar kunnen ze ook zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:04

Ze zullen het wel eten als je ze vlees voert, het zijn wel echt omnivoren en ze eten alles, maar vanwege de wetgeving mogen ze dus geen vlees. Uit mijn hoofd had dat te maken met de varkenspest, maar wij hebben varkens voor de hobby dus het fijne weet ik er niet van :)

Maar ontopic; voor een keertje kan het niet zoveel kwaad, vooral in zo'n kleine hoeveelheid niet. In het vervolg dus goed gescheiden houden, want heel goed voor je paard is het ook niet. :)

Harry72

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:11

Het kan geen kwaad, ligt aan de samenstelling of ze het lekker vinden.
Flushvoer vinden paarden heel erg lekker omdat het heel zoet is (veel energie uit suikers).
Maar als jou paard geen suiker mag, dan daar even mee oppassen.
Als een merrie meer melk voor het veulen moest geven gaven we vroeger laktovoer van de zogende zeugen bij, of brokken van de melkkoeien en werkte perfect. Wel even een tijd laten weken in verband met de pulp die erin zit. Als het maar om af en toe een handje vol gaat ,zou ik mij niet druk maken.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:37

Mijn pony vind het vroeger ook het lekkerste wat er bestond is trouwens 30+ geworden dus dood gaan doen ze niet.. maar er zit meer koper in van daar uit niet teveel voeren...