paard kokiek baasje in paniek....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

petra8

paard kokiek baasje in paniek....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 23:02

1 uur geleden was ik bij mijn paard. Hij stampte met zijn voorbenen en trapte met zijn achterbenen en zette zijn tanden in dingen.

Ik heb hem meteen gelongeerd waarbij hij 2 keer spontaan begon te mesten.

Hij werd wel wat rustiger maar voor de zekerheid heb ik toch colosan gegeven en heb ik na een kwartier weer gelongeerd waarbij er weer wat mest vrijkwam.

Hij is nu weer wat rustiger, stampt alleen af en toe nog met zijn voorbenen. Maar het gaat wel al veel beter, hij is veel rustiger.

Maar zoals altijd ben ik op het moment zelf rustig en kan ik handelen maar op het moment dat het beter gaat schiet ik in paniek en weet ik niet meer wat te doen. Werken mijn hersenen opeens niet meer.

Hebben jullie nog tips?

Het is zondagavond en ik heb hier zelf (gelukkig) geen ervaring mee.

Paard staan aan huis, dus ik ben voorlopig nog wel bij hem.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:05

petra8 schreef:
1 uur geleden was ik bij mijn paard. Hij stampte met zijn voorbenen en trapte met zijn achterbenen en zette zijn tanden in dingen.

Ik heb hem meteen gelongeerd waarbij hij 2 keer spontaan begon te mesten.

Hij werd wel wat rustiger maar voor de zekerheid heb ik toch colosan gegeven en heb ik na een kwartier weer gelongeerd waarbij er weer wat mest vrijkwam.

Hij is nu weer wat rustiger, stampt alleen af en toe nog met zijn voorbenen. Maar het gaat wel al veel beter, hij is veel rustiger.

Maar zoals altijd ben ik op het moment zelf rustig en kan ik handelen maar op het moment dat het beter gaat schiet ik in paniek en weet ik niet meer wat te doen. Werken mijn hersenen opeens niet meer.

Hebben jullie nog tips?

Het is zondagavond en ik heb hier zelf (gelukkig) geen ervaring mee.

Paard staan aan huis, dus ik ben voorlopig nog wel bij hem.

Wat zei de dierenarts?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:05

als je het niet vertrouwd een dierenarts laten komen.

petra8

Re: paard kokiek baasje in paniek....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 23:07

Ik heb de dierenarts nog niet gesproken. Dus ik moet de dierenarts bellen? Ga nu kijken wie er dienst heeft.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:14

Geen risico nemen met koliek. DA bellen

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:16

Qimm schreef:
Geen risico nemen met koliek. DA bellen

dat dus...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:18

Bij koliek bel ik ook altijd.

Tipje: ik vond longeren altijd vervelend voor een paard met pijn.
Wij zetten ze op de trailer (wel aankoppelen anders rolt hij weg) en dan hoefden we vaak nog geen minuut te wachten tot ze gingen mesten.
We reden niet. Gewoon alleen ff inladen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:19

Een paard met koliek dat na 2 doses colosan nog steeds een "geen enkele houding is comfortabel dansje" doet heeft DA nodig.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:20

Als je paard na een uur echt helemaal opgeknapt is hoef je geen dierenarts meer te laten komen. Als hij nog wel symptomen heeft en het niet bijtrekt kun je dat beter wel doen.
Even bellen voor overleg kan nooit kwaad.
Ik weet ook niet hoe je je paarden hebt staan en welke vorm van koliek je verwacht dat het is, of je ervaring hebt met koliek, anders kun je daar naar handelen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:22

Ik zou ook de DA bellen, maar ik neem er dan ook geen enkel risico mee. Mijn eerste paard eraan verloren.

Verder niet te veel energie laten verbruiken, dus laat hem niet meer lopen dan nodig. Als het van lange duur wordt, wil je hem niet uitgeput hebben.

Voorlopig geen eten geven, enkel water. Je kan alvast temperatuur nemen, mest bewaren en eventueel testen op zand als dat een mogelijkheid zou kunnen zijn. Als hij zou plassen, kijk dan naar de kleur.

Enig idee wat de oorzaak kan zijn? Zand? Iets verkeerd gegeten? Wormen?

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 23:40

Net weer gelongeerd, weer gemest en een paar hele harde scheten gelaten. Hij is nu rustig, staat op rust te suffen. Volgens mij is het weer goed met hem, nu moet ik zelf weer even kalm worden.

Ik heb het voer weggehaald, hij wil nog niet drinken, heb dus maar zijn mond even gespoeld. Hij heeft ook weer interesse in zijn vriend de shetlander. Hij staat aan huis dus ik kan vannacht nog een paar keer kijken of het nog steeds goed gaat en om mezelf gerust te stellen.

Het paard is een beetje een dramaking, hij uit dingen heel groot, omdat ik hem nog niet zo heel lang heb, moet ik daar nog erg aan wennen.

Dat vind ik echt het nadeel van paarden aan huis, dat je geen stalgenoten of staleigenaar hebt die met je meedenken en je advies geven. Gelukkig zijn jullie er dan!

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:41

ik heb er 1 die wel vaker koliek heeft. Colosan erin en dan is het normaal binnen 10 minuten oke. 1 malig een tweede dosis moeten geven. Zij is gewoon direct gevoelig voor omslag van het weer etc. Toen ze nog op pensionstal stond was het rustig 8 keer per jaar. Nu in eigen beheer 1 x per jaar. Bel nooit de dierenarts. Heb colosan en als het daarna goed is is het goed.

Indien je een oorzaak kunt achterhalen is het altijd fijn. Indien je geen oorzaak kunt achterhalen is het nooit verkeerd om een keertje een kuur zandweg te geven (tenzij je dit al doet)

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:45

Oh TS, vergis je niet in koliek.

Bij lichte koliek/kramp verschijnselen (niet eten, niet opstaan bij de stal in komen, een beetje duf) willen we nog wel is een kwartiertje/20 minuten stappen en in de bak zetten en het even aankijken waarnaar de dierenarts alsnog komt, maar bij stampen en trappen en dergelijke duidelijke aanwijzingen op pijn komt de dierenarts toch echt met spoed naar stal.

Ik hoef echt niet voor elk wissewasje de DA bij mijn paard, maar bij duidelijke koliek zeker wel.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 23:54

Net weer gekeken, het gaat nog steeds goed met hem. Hij is zelfs weer op zoek naar eten.

Wanneer mag ik hem weer hooi geven?

Normaal gesproken had ik allang mijn dierenarts gebeld maar ik wist niet of je dat op zondagavond na 22 uur nog kan doen. Ik ga als de nacht goed gaat morgenochtend nog even overleggen met mijn dierenarts zodat ik voor een volgende keer weet hoe ik moet handelen.

Iedereen ontzettend bedankt voor jullie reacties!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:57

Je kan 24/7 een dierenarts bellen. Er heeft altijd wel eentje dienst.

Ik zou voor nu zeker nog geen hooi geven. Eerst maar eens zien of er netjes gemest blijft worden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:58

Ik zou zeker in de nacht geen eten laten staan en wachten tot morgen, tot het volledig over is. Maar ik ben geen dierenarts.

En idd, er heeft wel altijd iemand wachtdienst.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 23:58

Dierenartsen zijn 24/7 bereikbaar. Ook dieren hebben spoedgevallen. Zoals koliek (vooral bij eigenaren zonder ervaring met koliek)

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 00:10

Paard gaat gelukkig nog steeds goed.
Ik zal vannacht nog een paar keer bij hem gaan kijken.
Heb ook een dierenarts gevonden die ik kan bellen wanneer het minder mocht gaan.
Paarden hebben een inloopstal en staan veel buiten dus het is lastig om vannacht te controleren of hij gemest heeft.

Kan het geen kwaad als paard en shetlander hele nacht geen hooi hebben? Normaal hebben zo onbeperkt hooi in de slowfeeder maar deze heb ik leeggehaald. Ik zou eventueel over een paar uur als het goed blijft gaan een plak hooi er in kunnen leggen zodat ze iets te knabbelen hebben. Of toch liever niet?

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 00:12

Ik zou ze dan even scheiden zodat de shet wel kan eten en je kan meteen zien of je paard mest.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 00:13

Maar als er geen eten in gaat, kan er ook niet gemest worden. Ik zou echt kleine plukjes aanbieden vanacht.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 00:25

Afhankelijk van het soort koliek is het soms verstandiger om juist niks te geven.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 05:14

Hutcherson schreef:
Maar als er geen eten in gaat, kan er ook niet gemest worden. Ik zou echt kleine plukjes aanbieden vanacht.

Maar als er een verstopping zat/zit moet eerst de andere mest uit de darmen.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 06:27

Daarom is het handig om je paard na te laten kijken door een dierenarts, je weet niet wat de oorzaak is. Eentje die gauw gaskoliek heeft moet juist eten, een verstopping of verdraaiing juist niet. Beetje experimenteren met Colosan kan prima, maar als t daarna niet rap beter gaat wordt t bij mij helaas een duur spoedconsult.

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 09:57

Vannacht nog een paar keer gekeken bij het paard en het gaat gelukkig helemaal goed met hem. Ik ben nu in contact met mijn eigen dierenarts over hoe en wat voor de volgende keer en voor de zekerheid wormenonderzoek, zand ga ik zelf nog testen.

Mijn vorige paard liet nooit wat zien, bij hem zag ik het alleen aan zijn ogen als er een dierenarts moest komen, zelfs bij een serieuze miltnierbandkoliek.

Mijn nieuwe paard sinds 1 jaar laat alles juist heel groot zien. Daar moet ik nog erg aan wennen en schrik ik soms van. Als hij dingen niet kan verwerken (bv een moeilijke les) dan stampt hij met zijn voorbenen en pakt hij dingen vast met zijn tanden. Dan moet ik echt 20 minuten met hem wandelen en licht grondwerk doen voor hij weer rustig is.

Dat stampen en in dingen bijten deed hij gister ook in combinatie met om zich heen trappen met de achterbenen. Gelukkig kwam de mest er vrij vlot uit en bleef hij goed naar me luisteren, maar ik schrok me toch even rot.

Maar gelukkig is alles weer goed met hem en ben ik blij met jullie reacties, die hebben me zeker geholpen!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:12

Gelukkig goed afgelopen.

Ik heb minder geluk gehad. Een uur nadat de dierenarts geweest was verslechterde de situatie en terwijl we wachten op vervoer naar de kliniek overleed mijn paard. Wees dus altijd heel alert en liever een keer te vroeg de dierenarts erbij dan te laat. Ineens kan helemaal verkeerd gaan... Geloof me, je wil je paard niet zo door je vingers zien glippen.