Paard stokkreupel (op 3 benen)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hola1985

Paard stokkreupel (op 3 benen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 22:34

Beste paardeneigenaren,

Mijn paard is afgelopen zaterdag door het onstuimige weer in de wei uit zijn plaat gegaan. Hierdoor is hij zijn ijzer verloren. De volgende dag was hij stokkreupel. Ik werd helaas pas de volgende ochtend gebeld. De dierenarts heeft zijn zool uitgesneden tot bloedens toe ivm een scherp voorwerp in zijn voet of evt. Zweer. Helaas niets gevonden. Nu staat hij echt op 3 benen en komt zijn box niet meer uit. De dierenarts is al 3 keer langs geweest deze week. Botbreuken zijn uitgesloten dmv röntgenfotos. Nu is zijn verband eraf en moet ik hem weken met soda ivm toch mogelijk een zweer die er via de kroonrand uitkomt. Al vermoed ik dit zelf niet hoor. Iemand dit weleens meegemaakt? Paard heeft zoveel pijn en weet echt niet meer wat ik moet doen. Als hij over 2 dagen nog niet goed is moet ik naar de kliniek. Hij heeft trouwens de eerste paar dagen Metacam gehad, maar mag nu niks meer hebben. Graag jullie ervaringen.
Laatst bijgewerkt door hola1985 op 26-07-19 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:37

Ik zou een andere kliniek bellen voor second opinion en vragen of je buut mag als metacam niet werkt..vind raar dat hij niks mag.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:38

Ik kan je niet helpen, maar beterschap voor je paard.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:40

Poeh. Dat is echt naar. Als je nu op maximaal Pijnstillend zit, kan je weinig doen.
Ik heb soort gelijk meegemaakt. Afleiding helpt een piep klein beetje. Wat vind hij leuk? Kroelen, poetsen, liksteen? Dat wat rustig is en wat hij leuk vind; doen! . Verder helaas geduld hebben. Sterkte ermee.

hola1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 22:42

rien10 schreef:
Poeh. Dat is echt naar. Als je nu op maximaal Pijnstillend zit, kan je weinig doen.
Ik heb soort gelijk meegemaakt. Afleiding helpt een piep klein beetje. Wat vind hij leuk? Kroelen, poetsen, liksteen? Dat wat rustig is en wat hij leuk vind; doen! . Verder helaas geduld hebben. Sterkte ermee.

Hoe is dat bij jou afgelopen en hoe lang heeft dat geduurd?

SvS88

Re: Paard stokkreupel (op 3 benen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:46

En een andere pijnstiller/ontstekingsremmers? Ik ben zelf niet zo te spreken over metacam (doet bij mijn hond echt niets, die heeft toen ook wat anders voorgeschreven gekregen. Al is een hond weer een ander verhaal :+ ).

Kan je verder niet echt advies geven. Ik wil je heel veel sterkte wensen, hoop dat je paardje snel opknapt!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:49

hola1985 schreef:
rien10 schreef:

Hoe is dat bij jou afgelopen en hoe lang heeft dat geduurd?

De erge pijn? Een week, dag of 10. Toen brak de hoefzweer door was de druk er af. Hij stond ook op de metacam trouwens.
Strompelen naar de spuitplaats. Daar lekker een uurtje tutten. Kroelen met iedereen die voorbij komt. Veel aandacht. Terug strompelen.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 26-07-19 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:50

Wij hebben ong hetzelfde gehad, paard wilde zelfs de hele dag bijna alleen maar liggen.
Dat bleek uiteindelijk toch een ontsteking hoger in de hoef te zijn door een losse wand en opgekropen vuil.
Na weken, uitsnijden, en nog meer weken kwam er hele vieze stinkende zwarte troep uit en toen liep ‘ie ook weer goed.

hola1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-19 23:00

Nouvel schreef:
Wij hebben ong hetzelfde gehad, paard wilde zelfs de hele dag bijna alleen maar liggen.
Dat bleek uiteindelijk toch een ontsteking hoger in de hoef te zijn door een losse wand en opgekropen vuil.
Na weken, uitsnijden, en nog meer weken kwam er hele vieze stinkende zwarte troep uit en toen liep ‘ie ook weer goed.

Weken?! Wat erg! Ik hoop echt snel dat het opgelost is. Hij is zo zielig.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:04

Nee, weken in een badje warm water bedoelt ze denk ik, niet weken qua tijd :)

Maar een zweer kan lang duren, al zijn ze vaak maar een paar dagen zo extreem kreupel als jij beschrijft. Vrees dat de arts iets te veel heeft blootgelegd waardoor de zool gevoelig is, zeker zonder ijzer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:04

Ja, hartverscheurend hè?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:09

shirleyp schreef:
Nee, weken in een badje warm water bedoelt ze denk ik, niet weken qua tijd :)

Maar een zweer kan lang duren, al zijn ze vaak maar een paar dagen zo extreem kreupel als jij beschrijft. Vrees dat de arts iets te veel heeft blootgelegd waardoor de zool gevoelig is, zeker zonder ijzer.

Ja precies weken in soda of biotex, toen uitgesneden en nog meer moeten weken kwam de troep eruit.
Dat was in een paar dagen tijd.
Die van ons stond ook echt op 3 benen, kon nauwelijks van de stal naar de paddock komen en daar ging hij vrij snel liggen, was ook echt zo zielig -O-

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:24

3 benen betekend vaak een zweer helaas. Heeft de smid of arts met een hoeftester de gevoelige plek in de hoef gevonden? Dat moet je wel eerst doen voordat je gaat snijden of graven en had dat niet helemaal in je verhaal meegekregen.

Pijnstilling die ook ontsteking remmend is kan vaak het uitbarsten van de zweer vertragen omdat de zweer dan langzamer rijp wordt zeg maar. Dat is tweemaal bij mijne gebeurd dus voortaan geef ik dat alleen NADAT de zweer gebarsten of gevonden is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 01:24

Ja hier ook een merrie.
Wilde ineens van de een op de andere dag niet meer lopen.

Ze lag achterin de wei en we kregen haar niet in de benen.
Ik was zo bang dat er iets ergs was.
Uit eindelijk toch overeind gekregen. Toen echt strompelend naar binnen gebracht.
Bleek ook een hoefzweer te zijn

hola1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-19 08:14

woepsie90 schreef:
3 benen betekend vaak een zweer helaas. Heeft de smid of arts met een hoeftester de gevoelige plek in de hoef gevonden? Dat moet je wel eerst doen voordat je gaat snijden of graven en had dat niet helemaal in je verhaal meegekregen.

Pijnstilling die ook ontsteking remmend is kan vaak het uitbarsten van de zweer vertragen omdat de zweer dan langzamer rijp wordt zeg maar. Dat is tweemaal bij mijne gebeurd dus voortaan geef ik dat alleen NADAT de zweer gebarsten of gevonden is.

Hij is wel eerst met een tang de ondervoet afgegaan. Mijn paard heeft sowieso extreem dunne zolen, dus baal er best van dat ze het zo ver hebben uitgesneden. Hij staat al jaren op ijzers met zool en siliconen. Heb nu een hoefschoen bij hem aangedaan en een zool ertussen in de hoop dat dat wat verlichting geeft. Metacam remt zweren, daarom mag hij nu niets meer hebben. Dit speelt nu een week, dus hoop echt dat hij er snel vanaf is. Ga vandaag weer goed weken met soda. Maar omdat dit een reactie is na het aftrappen van zijn ijzer, denk ik zelf eerder aan een fikse zoolkneuzing oid.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 08:19

Even (uurtje) weken was niet genoeg bij ons. Ik heb dagen lang een hoefzak met lijnzaad en water gedaan. 12 uur er om. 10 minuten stappen, voet inspecteren en weer 12 uur er om. Dat een dag of vier. Dat gaf nog geen doorbraak. Toen natte watten op de plek (was een scheur bij ons) en die steeds vastgemaakt met n flex wrap. Dat ook weet 12-12 gedaan. Dus de hoef zeker een week 24 uur per dag nat gehad. En eindelijk brak de zweer toen door. Daarna ging het herstel snel.

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 08:30

Jeetje wat een ellende!
Ik heb geen ervaring hiermee, maar zou wel heel graag willen weten hoe dit afloopt, dus wil je ons op de hoogte houden hier?
Sterkte!!!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 09:23

Wat vervelend zeg.

Hier al vaker een zweer gehad en toen liep paard ook van de een op de andere dag alsof z’n been gebroken was :=

Laatste keer hoefsmid geweest om uit te snijden maar konden we niks vinden, weekje baden in soda en de zweer kwam er via de kroonrand uit.

Ik zou dus echt baden in de soda en nat verband met hoefzak eromheen.. en misschien een second opinion (maar las dat je sowieso naar de kliniek gaat)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 09:38

Als ze zo extreem zijn zou ik toch een pijnstiller geven. En niet mee zeulen als dat even kan

Mijn merrie kon ook niets meer, op het land gelaten, klein stuk afgezet zodat eten en water dichtbij was en ze niet hoefde te lopen als ze niet wilde. Uiteindelijk dag of 5 echt veel pijn gehad en daarna ietsjes beter. Waarschijnlijk een combinatie al hebben we de hoefzweer die we vermoedde nooit gevonden of zien uitbreken. Wel bleek ze uiteindelijk het bandje van haar hoefbeen geblesseerd te hebben. Het kan zijn dat ze daar zo kreupel van was geworden door een rare stap, maar door de extreme pijn dachten de artsen ook een zweer erbij. Alleen dus nooit gevonden.

IsabelleN

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 09:56

Wat balen TS! Metacam is ontstekingsremmend. Maar als je een (forse) hoefzweer hebt wil je juist dat die doorbreekt. Een ontstekingsremmer vertraagt het proces, precies wat je niet wilt. Wij laten dus geen ontstekingsremmer maar wel een pijnstiller geven door de paardenarts.
Paarden op zaagsel/houtkrullen hebben vaker een hoefzweer trouwens...

Daarbij: onze ervaring is dat een ervaren hoefsmid beter een hoefzweer te lijf kan gaan dan de paardenarts, de ervaren smid heeft er veel meer ervaring mee.
Veel beterschap voor je paard gewenst!

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:21

Inderdaad de smid bellen, die kan vaak beter uitsnijden dan de DA.

Het blijft altijd zielig, een hoefzweer ….

edit: typo

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 10:28

Maar, het is dus niet zeker of het een hoefzweer is? Dan zou ik toch wel iets van pijnstilling geven. Het is zeker dat de pijn uit de hoef komt en niet verder bovenin? Meestal als ze van de een op de andere dag op 3 benen staan is het een hoefzweer, maar omdat je zegt dat hij uit zijn plaat is gegaan en ook een ijzer heeft afgetrapt dan zou het ook best eens daardoor kunnen komen. Als je het niet vertrouwd zou ik de DA weer laten komen, wellicht eerst de hoefsmid. Sterkte met je paardje!

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:13

Afgelopen zaterdag? Dat is dus een week nu!
Andere dierenarts erbij, flinke pijnstiller erin (Buut) en een hoefzweer geloof ik niet als hij zó op z'n plaat is gegaan. Ik had al bij de kliniek gestaan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:26

Het verband met "uit zijn plaats zijn gegaan" moet je denk ik niet negeren. In mijn ogen is het onderzoek niet volledig. Een blessure aan banden of pezen kun je ook niet uitsluiten. Daarvoor moet je een echo laten doen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 11:36

Peesblessure staan of steunen ze vaak wel nog en als ze zo mank zijn zou je toch wel wat van zwelling moeten merken aan de benen. Hoeveel foto's zijn er gemaakt en ook van het hoefbeen? Een dunne breuk kan nog wel gemist worden (fissuur), soms beter zichtbaar op RX na aantl dagen als bot wat geresorbeerd is. En een zweer kan ook nog steeds :)