" />

Manen vallen uit?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ashleyhorn

Manen vallen uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 10:17

Hi allemaal,

Ik heb besloten dat ik toch graag even een bericht wil plaatsen omdat de situatie maar niet verbeterd. Rond het einde van de winter, toen mijn merrie ipv haar winterdek met hals overging naar dek zonder hals, lieten er vanaf na haar schoft, tot halverwege haar hals geleidelijk allemaal grote plukken manen los in een aantal weken tijd. Als ik het voorzichtig borstelde 'trok' ik de ene na de andere pluk haren los. Toen dacht ik, hmmm dat kwam vast door de hals, balen, maar het groeit wel weer aan! Nu ruim een half jaar verder is de situatie echter nog geen stap verbeterd. Er hangen nog enkele sprietjes op die plek maar er lijkt niks nieuws te groeien..? Ik heb helaas geen foto op dit moment maar die kan ik deze week nog toevoegen voor wat verduidelijking.

Wat extra achtergrond info:
-De huid ziet er niet geïrriteerd uit. Oogt en voelt normaal. Ik mag er ook gewoon aankomen zonder dat dat pijn doet of juist fijn is i.v.m. jeuk.
-Ze heeft in haar weiland geen plek waar ze die plek op haar hals zou kunnen schuren
-Ze staat met 1 weidemaatje en kroelen doen ze niet tot weinig
-Ik kamde het voor het uitvallen niet extreem vaak, ongeveer 2x in de week en dan met Cowboy Magic, dus zonder getrek
-Vanaf halverwege haar hals tot aan haar oren heeft ze wel gewoon nog haar volle bos manen, terwijl ze afgelopen winter dus met een deken met hals tot aan haar oren heeft gestaan i.v.m. scheren

Heeft iemand ideeën? Misschien een supplement voor door haar krachtvoer? Misschien moet ik het gewoon laten en geduld hebben? Misschien een zalfje, cremetje of olie? Iets homeopathisch?

Ik ben erg benieuw of iemand zich in het bovenstaande verhaal herkend en/of tips heeft

Alvast bedankt +:)+

Manen voor het uitvallen:

Manen nu:

Afbeelding

Ashleyhorn

Re: Manen vallen uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 11:04

Haha, het foto's toevoegen lukte hierboven niet helemaal. Dan maar even zo:

Manen voor het uitvallen:

Afbeelding

Manen nu:

Afbeelding

Afbeelding

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:21

Hoi, ons paard had het na de winter ook. Ik denk dat het haar verstikt onder de halsdeken. Er komt te weinig zuurstof bij. De pony van onze buren exact het zelfde. Ik heb de rest van de manen wat korter gemaakt, zodat het geschil kleiner is. Nu is het weer redelijk aan gegroeid.
Bij onze pony ook het zelfde, maar hij begon ook z’n manenkam te scheuren. Daar doe ik 2 keer per dag Cojosol huidlotion in masseren. Werkt prima. Heeft nu weer een mooie manenkam.
Het blauw/ gele etiket is nu vervangen door het andere etiket.

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:23

Afbeelding
Afbeelding

SafierZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:28

Afbeelding

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:30

Ashleyhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 12:33

SafierZ schreef:
[ [url=m/g92nXO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor je reactie! Het ziet er inderdaad precies hetzelfde uit. Begint en eindigt op zelfde plek. Bedankt voor de tip :)

Ashleyhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 12:34

rina schreef:
Ik heb er ook 1 die door de vliegendeken een stuk manen kwijt is. Heb alles eraf geschoren en een periode Shapley's MTG erop gesmeerd, en een deel van de manen is terug gekomen, maar niet op volle sterkte. https://www.uhg-shop.nl/shapley-s-origi ... 946ml.html

Bedankt Rina! Ik ga het proberen :)

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 15:36

Tipje voor volgend jaar: doe een sleezy onder je halsdeken.
Bij horzehoods kun je ze ook kopen zonder hoofd, scheelt je echt je manen.

Ashleyhorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 22:47

ambre schreef:
Tipje voor volgend jaar: doe een sleezy onder je halsdeken.
Bij horzehoods kun je ze ook kopen zonder hoofd, scheelt je echt je manen.

Bedankt voor de tip!