Verdikte Speekselklieren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Swiebertje8

Verdikte Speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 18:43

Mijn paard heeft sinds een paar dagen verdikte speekselklieren onder de kaak. Volgens de veearts kan dit geen kwaad omdat het voelt als vocht. Mijn paard functioneert verder niet anders: hij eet en drinkt normaal. Heeft iemand hier ervaring mee?

Sinds ongeveer een week krijgt mijn paard luzerne. Toen is de zwelling ook begonnen. Kan het hierdoor komen?

Alvast bedankt! :)

Odysseus

Re: Verdikte Speekselklieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:27

Hier willen ze nog eens verdikte speekselklieren krijgen als het gras erg kort is... Heb dit ook vaker gehoord van andere paardeneigenaren.

Swiebertje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 21:58

Focussed schreef:
Hier willen ze nog eens verdikte speekselklieren krijgen als het gras erg kort is... Heb dit ook vaker gehoord van andere paardeneigenaren.

Hij staat niet op gras, maar op een stenen paddock.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:01

Mijne had dat vorige week ook.
Iedereen riep, kort gras...

Maar uiteindelijk blijkt het nu toch verkoudheid te zijn... en hoest zij!
Heb nu een kuur Ventipulmin gekregen.

Ik zou jouw paard even in de gaten houden. Maakt zij een goede indruk?
Kijk het even aan.

Swiebertje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 13:32

SG1985 schreef:
Mijne had dat vorige week ook.
Iedereen riep, kort gras...

Maar uiteindelijk blijkt het nu toch verkoudheid te zijn... en hoest zij!
Heb nu een kuur Ventipulmin gekregen.

Ik zou jouw paard even in de gaten houden. Maakt zij een goede indruk?
Kijk het even aan.

Dankjewel voor je tip. Hij hoest niet. Ook is zijn karakter onveranderd.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 13:35

komt doordat ze door de luzerne harder heeft moeten kouwen, dus de spieren hebben meer werk moeten verrichten. minder geven of meer verspreidt geven dan slinkt het vast.

Swiebertje8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 13:38

speurneusc schreef:
komt doordat ze door de luzerne harder heeft moeten kouwen, dus de spieren hebben meer werk moeten verrichten. minder geven of meer verspreidt geven dan slinkt het vast.

Dankjewel! Ik ga minder geven. Ik laat het weten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:12

Ik zou de luzerne even helemaal weglaten, zo zou je er achter kunnen komen, of dat het is.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:20

Mijn merrie heeft ook een "verdikking" tussen de 2 kanten van de onderkaak, op de plek waar de tong ook in de mond ligt..
Veulen(nu jaarlinger) ook..
Beide staan op een volle wei, krijgen geen luzerne.. Dierenarts heeft ook ernaar gekeken en zei dat het geen kwaad kon aangezien ze er ook geen last van hebben..
Maar gek blijft het wel

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:07

Kimsel94 schreef:
Mijn merrie heeft ook een "verdikking" tussen de 2 kanten van de onderkaak, op de plek waar de tong ook in de mond ligt..
Beide staan op een volle wei, krijgen geen luzerne.. Dierenarts heeft ook ernaar gekeken en zei dat het geen kwaad kon aangezien ze er ook geen last van hebben..
Maar gek blijft het wel

Dat lijkt mij gewoon de aanhechting van de tong hoor... Hebben ze hier ook allemaal.

Verder wist ik niet dat ze van kort gras en luzerne verdikte speekselklieren konden krijgen. Weer wat bijgeleerd! De enige keer dat er hier verdikkingen rond de kaken waren hadden ze droes.

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:40

Knolselder schreef:
Kimsel94 schreef:
Maar gek blijft het wel

Dat lijkt mij gewoon de aanhechting van de tong hoor... Hebben ze hier ook allemaal.

Verder wist ik niet dat ze van kort gras en luzerne verdikte speekselklieren konden krijgen. Weer wat bijgeleerd! De enige keer dat er hier verdikkingen rond de kaken waren hadden ze droes.

Niet elk paard heeft het... en bij die van mij is het ook best bol dat het onder t bot wat uitstulpt, mja het is ook helemaal zacht en je kan t induwen dus misschien toch ook de tong, geen idee
Als ik eraan denk zal ik eens een foto maken

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 15:52

Dit is bij mijn merrie.. Veel "dikker" dan bij andere paarden..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:09

waar op de laatste foto dat holle sterretje zit, als het daar dik is of bal op zit als bv een halve tennisbal, dan is dat vast droes

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 17:24

Bij mijn merrie ziet het er al jaren zo uit en het beweegt ook als ze aan het eten is, dus ik denk dat het in t geval van mijn merrie gewoon een hele dikke tong is ofzo :')