Het zit zo: ik heb een 5 jarige ruin, gekocht toen ie 3 was en onbeleerd. Hij had weleens een kuchje en toen dacht ik hij is verkouden. lang verhaal kort ! Ik ben er in die tijd achter gekomen dat ie allergische is voor schimmel en stof. Ik heb al van alles geprobeerd, verschillende supplementen, reinigingskuur voor de lever, uiteraard van het stro afgehaald en op grof houtkrul gezet, dit moet het beste wezen voor paarden met long aandoeningen, nat hooi gegeven, 24/7 buiten zonder hooi dus alleen gras en krachtvoer, anti pollen druppels en staat nu sinds 2 dagen op cetirizine 2 x daags 2 pilletjes en heb het net omhoog gezet naar 2x daags 4 tabletten.
Nu was er een periode dat ie het heel erg had. toen kwam ik er perongeluk achter dat mijn stal onder de schimmel zat, ik heb donker bruine platen in stal en op een ochtend heel vroeg toen de smid er was dacht ik wat is dat voor glimmende waas op de wand. ik haal mijn vinger erover en dacht sh*t. ik heb toen de hele stal leeg gehaald en met de hoge druk schoongespoten en hij is toen 95 % opgeknapt.
Er zijn periodes dat ie helemaal niet hoest en er zijn periodes dat ie bij het aandraven 1 tot 5 keer hoest en daarna hoor je hem niet meer. Nu zullen sommigen zeggen , deal with it. maar ik wil erachter komen wat het is en vermoed een soort pollen allergie (hij schud niet met hoofd ).
Nu de vraag waarom denk ik dit ? Ik heb hem op houtkrul gehad en nat hooi. Hier zat 0.0 verbetering in. dat af en aan kuchje bleef. soms 2 weken niet en dan weer paar weekjes wel, met 1 tot 5 keer hoesten bij het aandraven en daarna hoor je hem niet meer. je kan dan gewoon 20 kilometer rijden, zonder verder iets waar te nemen (hij loopt minimaal 10 u buiten in de winter periode ) . Nu was ik heel erg benieuwd als ik hem 24/7 naar buiten deed. Hij loopt nu al een tijdje 24/7 buiten op het gras. krijgt alleen 2 x daagse 1/2 schepje krachtvoer en verder kan die gras eten, omdat er voldoende gras is krijgt hij geen hooi of kuil bijgevoerd. Maar het af en aan kuchje blijft. het is een periode weggeweest en ook weer terug geweest en nu vind ik eigenlijk dat het iets erger is, zeg maar 7 x hoesten aan het begin. Ik heb geprobeerd stap voor stap dingen wel te laten zodat ik kan analyseren wat het 3e is wat hem dus blijft triggeren. maar ik kan het niet vinden. Een normaal paard als ik het even normaal mag noemen met luchtweg problemen, daarbij wordt het erger als je hem op stal zet. Bij ons is dit dus niet het geval. Nu zijn er bloedtesten, manen test, long spoeling, maar alle 3 zijn niet betrouwbaar.
De laatste optie een longspoeling heb ik 2 jaar terug bij een ander paard van ons gedaan, wel 3x en aan het einde van het verhaal konden ze mij nog niet vertellen waarom die zo hoesten !!! terwijl deze in zijn hoesten stikte, zo erg had die het. die was heel ziek/verkouden geweest en hield dat eraan over. toen heb ik ook van alles geprobeerd en heb ik hem naar een andere stal gebracht en toen was het over en bij nader inzien had ik toen ook al die schimmel dus ik durf te wedden dat dat het toen was. echter hadden wij toen 3 paarden daar staan en de andere 2 hadden nergens last van. maar als je gevoelige luchtwegen hebt dan reageer je erop. Maar wat ik er mee bedoel te zeggen dat paard was toen heel slecht en heeft aan de prednison gestaan, maar dat konden ze dus niet eens uit een longspoeling halen !!waardoor ik dit dus totaal niet zie zitten.
Maar ze zeggen dat de 2 andere dus ook niet betrouwbaar zijn. zegt de da zelf tegen mij !!! Ik ben dus opzoek naar wat mensen hebben gedaan en negatieve op positieve ervaringen zodat ik hier misschien iets mee kan en het kan laten uitzoeken en kan oplossen. Echter als het wel een boom is ofzo dan zou ik ergens heen moeten waar die niet is maar dan kan ik er wat mee. Je leest normaal paarden met luchtweg problemen veel buiten, maar de paarden die een pollen allergie hebben juist OVERDAG BINNEN HOUDEN !!! en 's avonds buiten.
Wie heeft er voor mij de gouden tip