Nieuw paard: meteen een peesblessure!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Nieuw paard: meteen een peesblessure!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-19 18:10

Hoi allemaal,
Drie weken geleden, kocht ik na lang zoeken, mijn nieuwe paard. Een knappe, grote PRE hengst van 7 jaar oud. Vrij goed gereden op M niveau.
Een schat van een dier en uiterst rustig in omgang.
De eerste week thuis verliep vrij goed. In het begin onrustig op de weide (nogal neurotisch rondlopen) maar na enkele dagen ging dat goed. Ook bij het rijden een geweldige goedzak!
Helaas, na 2 weken thuis, was hij mank.
DA laten komen, echo genomen, ontsteking op de tussenpees rechtsvoor.
Ontstekingsremmers gekregen, PRP laten doen (bloedplasma inspuiten), elke dag 10min stappen en drie keer per dag koelen met water of icepacks.
Hij krijgt ook msm en glucosamine bij.

Nu vind ik het bijzonder vreemd dat mijn nieuw paard na twee weken bij me al mank staat.
Kan dat echt zijn van een verkeerde beweging op de weide? DA ziet niets op de echo wat op een oude blessure kan tonen.
Of moet ik mij opgelicht voelen bij de aankoop van dit paard?
Voor de aankoop is hij zowel klinisch als röntgenologisch goedgekeurd.
Er is ook bloed afgenomen. Wordt dat sowieso gecontroleerd op pijnstillers of andere zaken?

Elisa2

Re: Nieuw paard: meteen een peesblessure!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:13

Dat klinkt meer als een gevalletje domme pech..hoe is de bodem in de rijbak? kan gewoon door een verstapping komen, of overbelasting door neurotisch rondlopen. Of een combinatie van een van de twee. Als er geen oude blessure op de echo te zien is, dan was die er ook niet.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:17

Peesblessures kunnen juist heel goed ontstaan door een verkeerde beweging ja. Het grote probleem met paarden die bijvoorbeeld neurotisch rondlopen is dat ze door de stress op dat moment langer door blijven lopen dan normaal en door vermoeidheid en spanning sneller over hun grenzen heengaan met blessures tot gevolg. Peesblessures zijn vrij goed terug te zien op echo dus als er niets te zien is, mag je helaas wel de conclusie trekken dat dit echt een recente blessure is.

Bloed word niet automatisch getest, het word wel bewaard. Als je wil kan je dus alsnog aanvragen of ze dit testen voor je als je bang bent dat hij pijnstillers kreeg ten tijde van de keuring.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:21

Bij dat neurotisch rondlopen, hoort vaak dat ze bij de draad/uitgang oid op en neer lopen. Daarbij draaien ze vaak kort en als dat ook nog in draf/galop is, dan kan dit zeker de klachten veroorzaken. Of gewoon in een kuil of molshoop stappen in de wei. Een oude peesblessure heeft vaak littekenweefsel, wat je op de echo weer terug kunt zien. Als je paard door de klinische keuring kwam, met buigproeven, dan kan het bijna niet dat hij dan rad is terwijl er onderliggend toch een peesblessure speelt. Ik neig dus naar pech.
Je kunt de oude eigenaren vragen of paard eerder een peesblessure heeft gehad natuurlijk.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:21

Je paard is,zoals je schrijft,voor de koop geheel goedgekeurd. Het afgenomen bloed wordt meestal bewaard en op aanvraag nog gecontroleerd. Dat kun je nu dus laten doen. Als daar niet uitkomt dat hij gedrogeerd was,dan is het toch waarschijnlijk dat de blessure bij jou ontstaan is,ook omdat de DA niets op de echo kan zien wat op een oude blessure kan duiden.Dus laat nu het bloed maar controleren,en eventueel kun je nog speuren naar vorige eigenaren of die iets van een peesblessure afweten. Maar ik vrees dat het heel sneu is en dat je je verder op de revalidatie van je paard moet gaan concentreren.Dat lukt heus wel, maar gaat tijd kosten.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:25

Wat ontzettend sneu!

Als de DA geen oud letsel op de scan kan zien dan zul je gewoon heel veel pech hebben. Een peesblessure is zo gebeurd zeker als hij zo heeft lopen stressen op de wei.
Heeft de DA alleen het kreupele been gescand op allebei de benen ter vergelijk?
Als je aan huis hebt laten scannen dan zou ik het in een goede kliniek nog een keer laten doen. Die hebben sterkere apparatuur waarop meer te zien is. Emmeloord kan ik je aanbevelen, maar een andere derdelijns kliniek kan dat ook.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:28

Goed gekeurd, geen oud letsel te zien, neurotisch gedrag op de wei die en paar dagen aan heeft gehouden...
Klinkt alsof je gewoon echt pech hebt, niet alsof dit paard al wat had.
Iig heel veel sterkte met het herstel.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:32

Klinkt als gewoon dikke pech. Beterschap

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:33

Jeetje wat balen zeg, klinkt inderdaad als heel veel pech.
Als je zekerheid wilt over het bloed kun je altijd even bellen of ze dat nog eens na kunnen kijken.
Sterkte ermee!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 18:46

Ik ga mee met de posts hierboven.
Dat heen en weer geloop en kort draaien op de weide lijkt me wel de oorzaak.
Vermoeidheid wordt volledig genegeerd als hij zo onder stress staat en dan krijg je blessures helaas.
Ik denk niet dat dit paardje al wat had toen je hem kocht.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:40

Ik ga mee met vette pech. Wel heel erg naar dat ie kreupel stond net toen die er was.
Beterschap voor je paardje.

Vrijbuiter34

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:48

Pandora2 schreef:
Ik ga mee met de posts hierboven.
Dat heen en weer geloop en kort draaien op de weide lijkt me wel de oorzaak.
Vermoeidheid wordt volledig genegeerd als hij zo onder stress staat en dan krijg je blessures helaas.
Ik denk niet dat dit paardje al wat had toen je hem kocht.

Eens!

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:53

In je vorige topic zei je dat hij op ongeveer 10 meter neurotisch deed. Op zo'n stukje kan hij zichzelf gemakkelijk een peesblessure lopen als hij bezig blijft. Vooral als er ook geen oude blessure te zien is, vrees ik echt voor je dat hij dit bij jou heeft opgelopen... letterlijk.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 19:57

Je hebt hem toch niet alleen staan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 20:26

Evikes schreef:
Nu vind ik het bijzonder vreemd dat mijn nieuw paard na twee weken bij me al mank staat.
Kan dat echt zijn van een verkeerde beweging op de weide? DA ziet niets op de echo wat op een oude blessure kan tonen.

Je kan ook kritisch naar je training kijken.

Het gedar op een weide moet een gezond paard aankunnen, en dat is dit dier toch?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 20:33

Nielojram schreef:
Evikes schreef:

Het gedar op een weide moet een gezond paard aankunnen, en dat is dit dier toch?

Normaal gedrag ja, maar stress gedrag in de zin ban heen en weer pezen met steeds kort draaien en abrupt stoppen is heel wat anders.
Helaas spreek ik uit ervaring.

Daar heeft training geen invloed op, bovendien TS heeft dit paard net. Dan zou je eerder naar de training van de vorige eigenaar moeten kijken.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 20:48

het kan wel zijn, dat die tussenpees waar je nu een blessure op hebt, al mogelijk wel overbelast was toen je hem kocht, dit is vaak niet te zien op scans e.d. Door het vele heen en weer lopen kan dat tot een blessure hebben geleid. Overbelaste pezen zijn vaak fragiel punt en dan kan een beetje verkeerde beweging al tot een blessure leiden. Terwijl de pees het miss prima had gered (met die beweging id wei) als hij neit overbelast was geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 00:35

tiwi1969 schreef:
Normaal gedrag ja, maar stress gedrag in de zin ban heen en weer pezen met steeds kort draaien en abrupt stoppen is heel wat anders.

Daar heeft training geen invloed op, bovendien TS heeft dit paard net. Dan zou je eerder naar de training van de vorige eigenaar moeten kijken.

Dat eerste is iets wat paarden in de natuur constant doen.

Je kan best, als je het allemaal niet zo goed snapt, je paard binnen die aangemerkte tijd naar een blessure rijden. De vorige eigenaar hoeft hier niet de schuld van te krijgen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 07:45

Rizette schreef:
Je hebt hem toch niet alleen staan?

Hengsten staan in het algemeen , uitzonderingen daar gelaten, altijd alleen. Want eigenaren menen dat ze altijd gaan vechten. Wel sneu voor de dieren natuurlijk

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:54

Nielojram schreef:
tiwi1969 schreef:

Dat eerste is iets wat paarden in de natuur constant doen.

Je kan best, als je het allemaal niet zo goed snapt, je paard binnen die aangemerkte tijd naar een blessure rijden. De vorige eigenaar hoeft hier niet de schuld van te krijgen.

Paarden staan in de natuur niet tussen hekken en draden dus stressen daarlangs is onmogelijk.
Het is dan niet één keer abrupt stoppen en kort draaien maar continue. Dat zie je echt niet in de natuur.

Je kan een paard in een seconde naar een blessure rijden door pech of verkeerd rijden. Maar als je het op en langzaam ingesleten zwakke plek gooit met als oorzaak verkeerd trainen, dàn is het gezien de tijd dar TS dit paard heeft eerder te verwachten dat dit bij de oude eigenaar is ontstaan.

Al vind ik het aannemelijker dat de blessure door her stressen langs de draad is ontstaan dan door verkeerde training.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:44

Kabayo schreef:
Hengsten staan in het algemeen , uitzonderingen daar gelaten, altijd alleen. Want eigenaren menen dat ze altijd gaan vechten. Wel sneu voor de dieren natuurlijk

Omdat “iedereen dat doet” betekend niet dat jij dat ook zou moeten doen..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 09:47

Er staat dat hij in het BEGIN wat heen en weer liep op de wei en dit later goed ging.....

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:03

Nielojram schreef:
Evikes schreef:

Mijn paard heeft een peesblessure in de wei opgelopen...door een (verkeerde) sliding-stop.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:06

Popstra schreef:
Er staat dat hij in het BEGIN wat heen en weer liep op de wei en dit later goed ging.....

In het topic dat ze heeft gemaakt voor het heen en weer lopen stond dat hij al ruim een week elke dag op en neer liep op 10 meter en dat het uren achter elkaar doorging. Die korte draaien die ze kunnen maken als ze neurotisch doen zijn niet persé heel goed voor de pezen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 10:17

Tja, dit kan makkelijk bij jou gebeurd zijn. Helemaal als de DA geen oude blessure ziet. Hier van de ene op de andere dag een peesblessure. Ene dag niks aan de hand, andere dag een bult, vocht en stokkreupel. 3 dagen later niet meer kreupel, maar wel een bult en vocht. Dat was ook ons 'geluk', omdat we daardoor naar de DA zijn gegaan. Als er geen bult had gezeten, waren we waarschijnlijk na een week wel weer opgestapt, omdat er maar een heel klein beetje vocht zat.