Elk paard heeft natuurlijk wel eens jeuk, maar nu heeft ze de laatste tijd echt jeuk aan de huid, en wil zichzelf steeds met de tanden krabben waar ze bijkan zodra de vliegendeken af is, verder ziet de huid er rustig uit, geen bultjes, kale plekken of andere zaken. Vooral op de schouders, rug en billen heeft ze jeuk.
Ze staat 24/7 buiten met een vliegendeken op. Net als alle andere jaren.
Enige wat er in de laatste maanden veranderd is, is dat ik pavo vital ben gaan geven, ipv de kilo brok die ze ervoor altijd kreeg.
Verder kan ik nog de prosessierupsen bedenken als irritatie bron, ondanks de vliegendeken?
Mijn paarden zijn jeuk gevoelig en krijgen pavo vital, zonder jeuk te hebben. Heeft je paard geen last van de processierups?
_LotteZ
Geplaatst: 20-07-19 14:38
Mijn paard krijgt ook geen Pavo meer. Hij krijgt over zijn hele lichaam jeuk. In het begin had ik de link niet direct gelegd met het voer. Binnen 3 weken kreeg hij kale plekken. Het zóú dus wel van het voer kunnen komen.
Al denk ik dat het ook aan ligt dat ze al aanmaak maken naar hun wintervacht. Dagen worden korter
Net als dat ze in januari al beginnen met aanmaak zomervacht en daar merk je ook niet gelijk wat van
AaronYve
Geplaatst: 21-07-19 20:41
Die van mij krijgt ook pavo vitaal en heeft nergens last van. Wel had hij laatst heel veel bultjes en jeuk toen had hij onder de bomen gestaan. En hier stonden ze al 3 jaar zonder problemen! Nu flink afspoelen en niet meer bij die eikenbomen gelaten was het snel over. Dus je zou kunnen testen of het aan de bomen ligt door dat stuk af te sluiten. Net als de pavo... wat gebeurd er als je daar even niks meer van geeft.
Dit zijn ook de plekken waar de deken in contact komt met paard, misschien deken gewassen?
Cowgirl
Geplaatst: 21-07-19 20:50
mmm daar zeg je wat.
Ik had onlangs een zak Nature's best gehaald(omdat ze ooit eens op positieve manier de samenstelling hadden verbeterd) en daar kreeg hij jeuk van plus harde manen kam en gevoelige voeten dus mee gestopt. Tijdje niks en sinds een kleine week Pavo Vital (gekozen omdat het makkelijker te krijgen is dan de marstall Force wat ik normaal gaf) . Maar nu jij er over begint moet ik ook zeggen dat ik hem gister zag schuren met zijn hoofd aan het hek en vanmiddag was het weer behoorlijk boomknuffelen na het rijden.
Pavo is prima voer wanneer je paard er tegen kan maar ik heb te vaak meegemaakt dat ze er jeuk van kregen, pavo ontkent maar bij mij komt het er miet meer in. Ik geef subli muesli , bevalt prima.
Ik geef nooit meer pavo, ook een paard gehad dat er heftig op reageerde (werd stijf). Sindsdien wil ik het niet eens meer proberen. Maar als je het zeker wil weten moet het gewoon even niet voeren (en als ultieme test na een tijd nog een keer proberen).
Als dat het enige is dat sindskort veranderd is, kun je het weglaten en kijken of de jeuk verdwijnt.
Is je ruwvoer in de tussentijd wel precies hetzelfde gebleven?
Als je veel eikenprocessierupsen in de buurt hebt, kan die daar ook zeker jeuk van krijgen.
Mijn haflingers krijgen beiden Pavo zonder daar jeukklachten van te krijgen (de een alleen de vital, die wordt dik van lucht) de ander vital en nature's best en als die vol in training staat de topsport.
En dit krijgen ze beiden al jaren.
xLiez
Geplaatst: 22-07-19 17:16
Ik heb mijn haflinger kruising ook van de pavo vital afgehaald. Schuurde ook opeens en dat was het enige wat ik sinds twee weken anders had gedaan. Nu krijgt ie vitalbix daily complete en heeft hij nergens last meer van. Erg jammer want pavo vital is voor mij wel beter te verkrijgen.
Ruwvoer is gelijk gebleven, ook de muesli en brok die ze krijgt. Ben alleen pavo vital gaan geven zodat ik minder brok hoef te geven. Gezien ze van zichzelf al heet genoeg is (ze is een draver)
Heb voer nog tot woensdag klaarstaan, daarna zet ik het voor een week klaar zonder de pavo vital. Hoop dat dat de reden is eigenlijk.
Als het de rupsen zijn kan ik weinig tegen doen. De eikenbomen staan ongeveer 100 meter van de weides af.
Ik heb de pavo vital deze week ook afgeschaft. Ben overgegaan naar vitalbix zonder (veel) suikers. Mijne kreeg ook last van plekjes op de huid en jeuk. Maar ik hoop dat het goed aanslaat en de klachten verdwijnen.
Cowgirl
Geplaatst: 23-07-19 08:23
Word toch eens tijd dat Pavo eens serieus naar de samenstelling gaat kijken dan.
Ik hoor ook eigenlijk nooit over anders voer waar ze zulke reacties van krijgen.
Ik ben er hier nog niet helemaal uit, gister geen geschuur gezien. Maar als mijn zak op is stap ik wel weer terug op de Force van Marstall.
Had een paard dat op Nature's best stond gekocht en wilde dat nog even aan hem geven. Gaf toen de anderen ook daarvan en mn ir ruin stond meteen met gevoelige voetjes.
Nu kwam een ander nieuw paard dat op Nature's best stond en die zat onder de bultjes, dus ook meteen mee gestopt.
Ik wilde de Vital proberen, dus dat krijgen ze nu, maar ook niet fijn. Mijn ene ruin is wat kaal onder zijn manen de kant dat ze op hangen. En de merrie wordt wat kaal bij haar billen en zij staat niet te schuren. Mijn andere ruin schuurt sowieso wel een beetje, maar valt gelukkig verder mee.
Ik merk verder ook geen positief verschil.
Heb voorheen Marstall Force en Vitalbix DC gegeven en geen problemen mee of door gehad.