Verwonding door DA, wat nu? Factuur betalen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Verwonding door DA, wat nu? Factuur betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 10:39

Hoi, ik weet niet of het juist staat hier, maar dit is dus de situatie:

Een tijd geleden is de DA op stal langs geweest om te enten en ontworming te brengen, dat wordt bij al de paarden bij ons op stal gelijktijdig gedaan. Mijn merrie is moeilijk bij het enten, maar tot we bij deze DA gingen (we zijn 3 jaar geleden verhuisd) is dat altijd gelukt zonder problemen. Ook bij controle van de tanden kan ze gewoon verdoofd worden door de tandarts en assistente, zo gepiept. Maar bij de laatste keer enten ging het weer zo fout, de DA was opnieuw amper in staat om haar de injectie te geven. Mijn merrie is toen achterover geklapt en had haar rug opengehaald. Ik heb mijn paard altijd zelf vast en zorg ook dat ik er altijd bij ben, omdat ik weet dat ze dus moeilijk is. Het is nog nooit zo dramatisch geweest en elke keer als deze DA langskomt wordt het erger. Straks kan er geen enkele DA meer aan mijn paard komen, dat zou ik erg vervelend vinden. Zeker omdat ze zich bij andere artsen wel flink houdt. Iemand anders van stal heeft mijn paard toen moeten enten, die man was zelf geen DA maar kon wel injecties zetten. Ik heb toen mijn akkoord gegeven, enten moet toch gebeuren. Op 5 seconden was het gepiept! Geen enkel problemen voor de man om haar te enten.

Nadien dacht ik, tja kan gebeuren, dit is niemand z’n schuld. Maar toen ik nadien de factuur binnen kreeg was ik toch wel lichtelijk geïrriteerd! Er werd mij 80 euro aangerekend voor de enting, er werd dan nog best vaag bijgeschreven dat er ook controle van de rug was geweest. De DA heeft de rug van mijn paard niet eens aangeraakt, laat staan dat hij in de buurt kon komen. Daarnaast vind ik dat ik enkel voor het product van de enting moet betalen, hij heeft tenslotte mijn paard niet eens zelf ingespoten! Op de koop toe heb ik de ontstekingsremmer die ze moest krijgen door het ongeluk ook gewoon betaald, hoewel het in mijn ogen toch deels de verantwoordelijkheid is van de DA dat het zo fout gelopen is. Hij moest voor een hoop andere paarden toch op stal zijn om ook te enten, dus dat dit dan zo duur aangerekend wordt kan ik even niet begrijpen.

Zie ik het verkeerd of is dit gewoon echt krom? Ik begrijp dat er valt te discussiëren over bij wie de verantwoordelijkheid precies ligt, maar als DA moet je toch ook gewoon kunnen toegeven dat een paard je te moeilijk is en dan ook gewoon stoppen met proberen? Mijn dilemma is dus nu hoe ik de factuur moet aanpakken, het product van de enting moet ik betalen dat spreekt voor zich. Maar verder vind ik het te gek dat dit aangerekend wordt...

okdoei

Re: Verwonding door DA, wat nu? Factuur betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:44

Dit lijkt me inderdaad niet helemaal gepast, misschien eens navragen wat stalgenoten voor de enting hebben betaald, en daarna een belletje wagen naar de dierenartspraktijk?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:44

Ik zou gewoon even als je niet in je boosheid zit naar de dierenarts bellen en vragen naar een oplossing.

Ik vind het inderdaad zoals jij het beschrijft niet meer dan netjes dat hij alle kosten niet schrijft die hij niet heeft gemaakt.

Hopelijk heeft je jonkie er geen nare associaties aan dierenartsen in zijn algemeen aan overgehouden..

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 10:45

okdoei schreef:
Dit lijkt me inderdaad niet helemaal gepast, misschien eens navragen wat stalgenoten voor de enting hebben betaald, en daarna een belletje wagen naar de dierenartspraktijk?

Heb ik inderdaad gedaan, de rest heeft 40 euro betaald voor de enting. Ik heb de factuur pas vorige week gekregen (behoorlijk laat dus ook, enting is van mei geleden) maar ben inderdaad van plan om even een mailtje te sturen. Dan staat het ook op papier.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:48

Zelfde als je stalgenoten lijkt me logisch. Niet minder, maar ook niet meer.
En denk dat je inderdaad de 'schuldvraag' maar beter niet kunt stellen.
Dit soort dingen gebeuren nu eenmaal (en vrijwel altijd bij merries :+ ).
Volgende keer misschien als eerste enten? Helpt soms....

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:48

Dat is heel vervelend zeg :(:)

Een aantal jaar terug had ik een kleine merrie. Wilde weten of ze drachtig was dus de VA gevraagd te komen om te scannen.
Zij koos dit te doen met een schapen?stok zodat ze niet met haar hand/arm naar binnen hoefde. Na het scannen zat er bloed op de "stok". Toen wilde ze een week lang AB komen prikken.
Uiteindelijk heb ik de merrie opgeladen en naar de kliniek gebracht voor die week.

Dit is allemaal door de VA betaald :) ik heb alleen de normale rekening betaald, het scannen. Rest is wellicht door haar verzekering betaald, bedrijfsrisico.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:50

Ik zou even bellen, geschreven komt het soms ook anders over dan dat je het bedoeld.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 10:53

Polly schreef:
Ik zou even bellen, geschreven komt het soms ook anders over dan dat je het bedoeld.

Ja dat begrijp ik, maar dan staat er nergens vast dat hij bijvoorbeeld akkoord gaat met het deels opschorten vd factuur. Ik heb dat liefst meteen neergeschreven zodat er later geen discussie over is. Ik kan ook vragen of hij zelf een nieuwe factuur opstuurt, maar als die net zo laat komt als deze factuur blijft het wel duren. En ik zou liefst overschakelen op een andere DA, dus wil het van de baan hebben.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:56

Bellen inderdaad! Of er even langs gaan als je het meteen zwart op wit wilt hebben.

En een andere DA zoeken/vragen of ze een andere kunnen sturen. Je paard heeft nu geen fijn gevoel bij deze persoon en waarschijnlijk andersom precies hetzelfde.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 10:56

Keet schreef:
Dat is heel vervelend zeg :(:)

Een aantal jaar terug had ik een kleine merrie. Wilde weten of ze drachtig was dus de VA gevraagd te komen om te scannen.
Zij koos dit te doen met een schapen?stok zodat ze niet met haar hand/arm naar binnen hoefde. Na het scannen zat er bloed op de "stok". Toen wilde ze een week lang AB komen prikken.
Uiteindelijk heb ik de merrie opgeladen en naar de kliniek gebracht voor die week.

Dit is allemaal door de VA betaald :) ik heb alleen de normale rekening betaald, het scannen. Rest is wellicht door haar verzekering betaald, bedrijfsrisico.

Zo dat is niet niks, wel netjes opgelost inderdaad.

Als eerste enten hebben we al geprobeerd maar als z’n pick up de parking kom opgereden wordt ze al argwanend. Het is belachelijk hoe mijn merrie hier heftig op reageert, dat heb ik nog nooit meegemaakt met een paard. Lijkt wel een of ander horse whisperer gedoe of ‘the young blach stallion’ die een doodsangst heeft :') Ik kan er nu wel om lachen natuurlijk, maar het blijft erg vervelend. Want die enting moet toch echt gewoon elk half jaar, daar kom je niet onderuit...

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:57

Ik zou eerst telefonisch overleggen met da, een rekening hoger dan je stalgenoten klinkt in mijn ogen niet correct.

Als je een overeenstemming hebt, kan je deze gewoon via email even bevestigen zodat je het zwart op wit hebt staan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 10:58

De enting moet je sowieso betalen, ongeacht wie hem uitendelijk gezet heeft, hij moet ze ook inkopen.
Ik haal injecties op bij de DA, maar betaal dan ook gewoon voor de spuit, de naald en het middel.
Verder wordt een deel van de voorrijdkosten in rekening gebracht. Dit deel je neem ik aan met de stalgenoten, maar hij is ook voor jouw paard gekomen.

Betreffende zogenaamde onderzoek rug, daar vraag je gewoon even uitleg over.
Heeft hij niets meegegeven voor de opengehaalde rug?

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:02

Alleen de enting betalen uiteraard.
Heel iets anders.....
Onze boxer moest voor onderzoek daar blijven (ze is niet de makkelijkste) Ze moest een roesje hebben voor een echo en een foto.
Toen ik haar kwam halen was haar nagel (de duim zeg maar) gescheurd.
We dachten beiden dat valt wel mee.......
Toen ik thuis kwam zat hij nog verder los en er heel raar aan.
Ik weer terug en toen heeft ze de nagel eraf gehaald.
En.... uiteraard niets berekend. (was nogal een gedoe om hem eraf te halen)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:04

Ik vind niet dat je meer moet betalen.

Maar ik vind wel dat je dit probleem erg makkelijk op de DA schuift, jij hebt een probleempaard, en dan zou je nog minder willen betalen?

Ik zie dat bij hoefsmeden en DA's steeds vaker, dat zijn niet de mensen die verantwoordelijk zijn om je paard op te voeden. Je zal als DA maar onder dat paard terecht komen.

Enig respect voor het feit dat een behandelaar een risico loopt om jouw paard te behandelen zou ook op zijn plek zijn vind ik :) .

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 11:07

ruitje schreef:

Maar ik vind wel dat je dit probleem erg makkelijk op de DA schuift, jij hebt een probleempaard, en dan zou je nog minder willen betalen?

Ik zie dat bij hoefsmeden en DA's steeds vaker, dat zijn niet de mensen die verantwoordelijk zijn om je paard op te voeden. Je zal als DA maar onder dat paard terecht komen.

Enig respect voor het feit dat een behandelaar een risico loopt om jouw paard te behandelen zou ook op zijn plek zijn vind ik :) .

Ik zou niet van een probleempaard spreken als elke voorganger haar gewoon heeft kunnen enten en de tandarts die in de 3 jaar dat ik bij deze DA ben haar tussendoor ook gewoon kan inspuiten zonder problemen. Ik heb deze DA nu al 3 jaar dus dat ik de schuld makkelijk op de DA afschuif is wel overdreven, dan blijf je niet 3 jaar bij je DA als je het op die manier aanpakt.

Je doet alsof ik te gierig ben en de kost naar beneden probeer te krijgen door van de situatie gebruik te maken. Maar dat zie je verkeerd, ik ga echter niet dubbel zoveel betalen voor iets wat maar halvelings en zelfs niet (controle rug) gebeurd is.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 19-07-19 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:08

ruitje schreef:

hier ben ik het deels mee eens, je bent er zelf verantwoordelijk voor dat je dier zich enigsinds normaal laat behandelen. Maar de extra kosten vindt ik dan weer niet terecht. Een rekening krijgen voor iets dat niet is gebeurd (controle rug) lijkt mij dan niet gepast.
Dan had erop moeten staan, meerprijs half wild paard ofzo.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:11

Ik vind een paard wat achteroverslaat bij een enting wel een probleempaard. Ik vind je titel dan ook niet terecht, jouw paard veroorzaakt de verwonding.

Nogmaals, ik vind niet dat je meer zou moeten betalen. Dus daarin ben ik het met je eens.

Maar het is jouw verantwoordelijkheid dat een paard zich gedraagd bij een DA, niet die van de DA :) .

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:11

Ik weet niet hoe dat bij jouw dierenarts is maar er ontstaan natuurlijk ook weleens miscommunicaties tussen de dierenarts en de assistentes/degene die de facturen opstelt. In dat geval is het bij mij met een belletje, mailtje, zo opgelost. Dan stond iets wel op de factuur vermeld (een extra behandeling op kosten van de dierenarts of verdeelde voorrijkosten) maar zonder kosten bijvoorbeeld of 0,5 keer berekend. Maar ook daarin zijn het gewoon mensen en worden er weleens foutjes gemaakt. Richt je vooral op de oplossing, vooral na zo'n baalmoment waar het even niet lekker loopt en je paard zich heeft verwond, het belangrijkst!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 11:12

Mijn paard kan moeilijk zijn bij de DA, net als veel andere paarden. Als je dat goed aanpakt, zoals alle voorgaande DA’en die mijn paard behandeld hebben, is er geen probleem. Ze is in de 7 jaar dat ik haar heb altijd halfjaarlijks geënt en dat was nooit een probleem buiten wat wriemelen en trekken. Dat staat ook duidelijk in de OP, het idee dat het een gestoord wild beest is klopt niet echt. Dat is pas gekomen bij deze DA. Vandaar mijn frustratie.

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:13

Enting gewoon betalen, ook al is hij gezet door iemand anders. Als er geen onderzoek van de rug is geweest dan lijkt het me ook niet eerlijk dat ze dat in rekening brengen, dat je de medicatie moet betalen vind ik wel gewoon normaal, DA kan er ook weinig aan doen dat jouw paard zo doet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:13

TS, heeft hij niets voor de wondverzorging van opengehaalde rug achtergelaten?

Heleennn

Re: Verwonding door DA, wat nu? Factuur betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 11:15

Nee hij heeft niets achtergelaten, ik heb zelf om ontstekingsremmers gevraagd en de rug zelf verzorgd terwijl hij met de andere paarden verderging.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:15

Je zegt zelf dat je merrie moeilijk is bij enten. Hoe kan je dit dan geen risico paard voor de behandelaar vinden.

Vind dat Ruitje wel gelijk heeft in het feit dat dit een eigen verantwoordelijkheid van de eigenaar is.

Staat het je niet aan, dan zoek je toch een ander? Die DA hoeft het alleen van jou niet te verdienen.
Na 6x (3 jaar) enten weet je neem ik aan wel of de DA voldoet of dat je beter een ander kan zoeken.

Dat de kosten doorberekend worden, die niet zijn gemaakt (rugonderzoek) is natuurlijk niet correct en zou ik gelijk contact over opnemen.

Voor de enting zou ik een gelijk bedrag als je stalgenoten niet meer dan redelijk vinden.
Ja een ander heeft gespoten, maar gezien de situatie die je beschrijft, heeft de DA wel zelf eerst moeite gedaan en heeft dit alles waarschijnlijk meer tijd en energie gekost, dan wanneer het gewoon gelukt was in 1x.

Los van de bovenstaande situatie zou je kunnen overwegen om of zelf te leren spuiten, of een andere enter of DA te zoeken. Denk dat je jezelf, je paard en de huidige DA daar een groot plezier mee doet.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:17

Maar als je weet dat je paard zo heftig reageert bij deze dierenarts, waarom laat je dan niet gewoon een andere DA komen? Dan is er toch ook volgens jou geen sprake van een probleem. Maakt het denk ik voor iedereen makkelijk, op veel stallingen komt ook voor dat mensen die hun paard door een andere DA laten enten, op een ander moment = helemaal prima toch?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 11:19

Heleennn schreef:
Nee hij heeft niets achtergelaten, ik heb zelf om ontstekingsremmers gevraagd en de rug zelf verzorgd terwijl hij met de andere paarden verderging.

Heeft hij die ontstekingsremmers gegeven?