Na buik operatie opbouwen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Xnainie

Na buik operatie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 23:38

Hoi hoi,
Zal even korte samenvatting geven.

Ongeveer 4 weken geleden had ik een paard gekocht. Na 2 dagen had ze al een verstopping van anderhalve meter. (Ze stond bij oude eigenaren ook op stro) dierenarts gekomen en laxeerende middel gegeven. Dat mocht helaas niet helpen. Dus zijn er naar kliniek gegaan eerst aan het infuus maar dat hielp ook niet dus moesten snel beslissen of we een operatie deden. Operatie is goed gegaan dus hier zijn we nu. Hebben opdracht mee gekregen 6 weken stal rust afentoe stappen. Daarna 4 weken in een wei bij 10 bij 10.

We zitten nu ongeveer in de 4e week van de 6 maar omdat ik graag mijn zaken op orde wil hebben ben ik al vast aan het kijken voor info over een opbouw schema en wat andere mensen het hebben gedaan. Ik vind dit heel moeilijk. Ook elk paard reageert er anders op.

Hebben jullie mischien goede ideeën, tips of zelfde ervaringen dan hoor ik dat graag zodat ik beetje kan brainstormen.

Xnainie

Re: Na buik operatie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 16:01

Niemand :o

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:05

Wat zegt je dierenarts erover? Ik kreeg nml altijd schema’s van mijn dierenarts voor het opbouwen van het werk na een periode van rust. Overigens was dit nooit na een operatie, maar dat hoeft geen verschil te maken lijkt mij

Xnainie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 16:10

Dierenarts heeft gezegt " 6 weken rust met stappen aan de hand. Na 6 weken controle van de buikwond. Indien alles goed is mag ze 4 weken op een paddock 10 bij 10. Na die 10 weken werk weer opbouwen" dit was alles..

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:12

Dan zou ik persoonlijk de dierenarts vragen of hij een schema voor je wil maken. Dan weet je zeker dat je goed zit!

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:16

In ieder geval is het fijn dat de operatie gelukt is.
Ik heb zelf gelukkig geen ervaring hierin.
Maar misschien tegen die tijd de da om advies vragen, die kent de situatie/ paard.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:04

Dat opbouwen is met zo'n operatie helemaal verschillend per paard. Bij mijn vorige paard genas de peesplaat van binnen in de buik niet goed, waardoor het hele proces nogal vertraagd is. Ze is 10 juni 2008 geopereerd.
Ze heeft i.p.v. de standaard 8 weken die er destijds bij "mijn" kliniek voor stond 12 weken boxrust gehad, maar dan ook echt totale boxrust. Daarna mocht ik haar rustig een 10 minuten-kwartiertje longeren, stap en wat draf en mocht ze een uurtje op het gras. Zodra ze rustig bleef op het gras mocht het longeren weer stoppen en mocht ze langer op het gras.
Uiteindelijk bleek begin december dat ze een breuk in die peesplaat had en zo is ze opnieuw geopereerd om dat te herstellen. Weer boxrust. Half januari 2009 nog een operatie omdat het nog steeds niet goed zat. Uiteindelijk eind april mocht ze weer de wei op en toen mocht ik er ook weer rustig op stappen. Ik zat uiteindelijk in augustus weer weliswaar rustig aan, stap, draf en galop er weer een uur op. Maar dit is dus absoluut geen standaard verhaal, daarom zou het goed zijn om toch eerst af te wachten hoe alles geneest en over 6 weken bij de controle als die goed is, voorzichtig bij je dierenarts te informeren of die een idee heeft over het erop gaan en opbouwen.
Ook is er misschien in die 10 jaar tussentijd wel wat veranderd in de inzichten hierin hoor.

Xnainie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 18:32

Jet schreef:
Dat opbouwen is met zo'n operatie helemaal verschillend per paard. Bij mijn vorige paard genas de peesplaat van binnen in de buik niet goed, waardoor het hele proces nogal vertraagd is. Ze is 10 juni 2008 geopereerd.
Ze heeft i.p.v. de standaard 8 weken die er destijds bij "mijn" kliniek voor stond 12 weken boxrust gehad, maar dan ook echt totale boxrust. Daarna mocht ik haar rustig een 10 minuten-kwartiertje longeren, stap en wat draf en mocht ze een uurtje op het gras. Zodra ze rustig bleef op het gras mocht het longeren weer stoppen en mocht ze langer op het gras.
Uiteindelijk bleek begin december dat ze een breuk in die peesplaat had en zo is ze opnieuw geopereerd om dat te herstellen. Weer boxrust. Half januari 2009 nog een operatie omdat het nog steeds niet goed zat. Uiteindelijk eind april mocht ze weer de wei op en toen mocht ik er ook weer rustig op stappen. Ik zat uiteindelijk in augustus weer weliswaar rustig aan, stap, draf en galop er weer een uur op. Maar dit is dus absoluut geen standaard verhaal, daarom zou het goed zijn om toch eerst af te wachten hoe alles geneest en over 6 weken bij de controle als die goed is, voorzichtig bij je dierenarts te informeren of die een idee heeft over het erop gaan en opbouwen.
Ook is er misschien in die 10 jaar tussentijd wel wat veranderd in de inzichten hierin hoor.

Wat vervelend om te horen zeg !!
Gelukkig is nu wel weer alles goed.

Ja zoals ik al zei elk paard is anders. We hebben bij ons op stal en die had even gekeken en gevoeld zover ze kon en het zag er allemaal heel goed uit dus heb niet echt gevoel dat het fout gaat. Maar ja er kan nog van alles gebeuren.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 13:53

Je krijgt meer info over revalidatie wanneer de buikwond goed is ;)
Stap voor stap.
Reken voor het opbouwen net zo veel tijd als dat ze uit het werk is geweest, blijf goed naar je paard kijken.