Straalbeen 2-3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HOd

Straalbeen 2-3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 09:07

Hi allemaal.

Ik heb een leuk paard gezien op ZZL dressuur klassering. Thuis trainen ze 1.10 parcours. Ze is 15 jaar. Heeft ook Junioren gelopen, en eigenaren zien haar graag weer terug bij iemand in de Children/Junioren klasse.

Het paard is redelijk goed geprijsd, door de bemerking. Een 2-3 op het straalbeen rechtsvoor.

Mijn vraag is: Is het verstandig dit paard te kopen?

Klinisch en röntgenologisch zou het paard goedgekeurd zijn voor de sport.

Ik wil er ook echt mee de sport in gaan. ZZL & Junioren. Laatste wedstrijd was in maart volgens MijnKNHS. (ZZL)

Het paard had het al toen ze hem kochten (3 jaar terug). Zelf hebben ze het na een paar jaar op de foto gezet en niks veranderd.

Voor de rest is het paard volgens mij dus goedgekeurd.

Maar is het handig dan dit paard te kopen?

FriesWytske

Re: Straalbeen 2-3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:11

Ik zou dit overleggen met je eigen dierenarts en niet een mening van bokt vragen.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:15

Je dierenarts kan het risico van dit straalbeen beoordelen, op basis daarvan kun je de beslissing maken. Daarvoor zul je de foto's van drie jaar geleden moeten hebben, de resultaten (heeft het paard altijd in de sport gelopen of zitten er grote gaten in zijn resultatenlijst) en het straalbeen opnieuw op de foto moeten zetten. Als het niet is veranderd, het paard altijd gelopen heeft en het paard klinisch heel goed in orde is, dan denk ik dat ik over deze bemerking heen zou durven stappen.

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:20

Als mijn dierenarts hierin geen problemen voorzag zou ik geen reden voorzien om dit niet te doen. Ik zou wel altijd de foto's (de oude en de nieuwere) laten beoordelen door mijn eigen dierenarts en zelf sowieso nog klinisch keuren. Indien er aanleiding voor is ook nog röntgenologisch. Beoordeling van mijn eigen dierenarts is hierin echt doorslaggevend.

Het paard loopt al langere tijd op niveau en het ontwikkeld zich in de afgelopen drie jaar niet. Dat is voor mij belangrijk.

Wat zou je zelf verwachten bij een paard van die leeftijd en dat niveau voor scores op röntgenfoto's?

Afhankelijk van wat jij redelijk goed geprijsd noemt: is het een 'normale' prijs voor een 15-jarige op dat niveau? Of heb je het vermoeden dat er meer aan de hand is omdat ze sinds maart niet meer is uitgebracht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:30

Reageer normaal niet in dit soort topics maar zoals jij het brengt willen de eigenaren de hoofdprijs voor een paard wat stilstaat. Om verder te kunnen moet je het paard eerst weer op dit niveau krijgen en daarna verder. Dus alle mooi behaalde resultaten in het verleden zijn geen garantie voor de toekomst.

mino1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:51

Morganlefay beter lezen. Zo als ik het lees moet het paard niet de hoofdprijs kosten door de bemerking op de straalbeen .Heeft het paard stil gestaan of niet uitgebracht in die periode zit ook verschil in .
Ts overleg het met je dierenarts . Ik ga mee met -Roxanne .

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:54

Als 'ie al die tijd op ZZl niveau liep en er ook mee sprong, zonder problemen, dan zou ik dat prima durven. Paard heeft genoeg werk in de benen zitten. Een onbeleerde met een bemerking vind ik veel spannender dan een ouder paard dat al wat gelopen heeft.

sunnysoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:58

Hallo HOd, ik zie in je profiel van vandaag, dat je niet meer de leeftijd hebt voor Junioren. Bij Young riders wordt er al wat meer gevraagd. Bij goed management zou je dit paard wel heel kunnen houden, maar niet met jouw ambities denk ik?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:32

_Lorette_ schreef:
Als 'ie al die tijd op ZZl niveau liep en er ook mee sprong, zonder problemen, dan zou ik dat prima durven. Paard heeft genoeg werk in de benen zitten. Een onbeleerde met een bemerking vind ik veel spannender dan een ouder paard dat al wat gelopen heeft.

Precies dit.

Laat je eigen DA ook de eerder gemaakte foto's beoordelen en eventueel zelfs het paard nog compleet keuren om zeker te zijn. Dit gezien je nog wel subtop sportambities met hem hebt, als je basis/recreatief amazone was geweest had ik gezegd: klinisch keuren, oude RX beoordelen en hoppa :)

HOd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 12:10

@sunnyensoes

Leeftijd klopt niet. Geen idee hoe ik dat aan moet passen haha. Ik ben gewoon tussen de 14 en 18, klasse Junioren. :)

@dioxide
Was ook van plan het paard helemaal te laten keuren. Maar wil wel weten of dat zin heeft haha. Die dingen zijn niet goedkoop. ZZL is zelf denk ik wat ook maximaal wil behalen. ZZZ hoeft van mij niet. Dat kunnen we over een tijdje met een jonger paard doen eventueel. Z2/ZZL is echt het max wat ik van het paard dat we gaan kopen wil vragen. Deze heeft al ZZL gelopen en kan het aan.

Ik zal even vragen of de RX foto’s van een paar jaar terug nog beschikbaar zijn

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:37

Als hij klinisch goed is gewoon kopen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 12:57

janderegelaa schreef:
Als hij klinisch goed is gewoon kopen.

mits bloed controle ook zegt dat het paard niet ingespoten is met pijnstilling voor de keuring.

Ik zou eerst het paard zelf uittesten of het bij jou en jouw manier van rijden past. En dan klinisch laten keuren door je eigen veearts.
Als uit de klinische keuring twijfel komt, dan zou ik hem laten staan.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:06

HOd schreef:
Laatste wedstrijd was in maart volgens MijnKNHS. (ZZL)

Heb je de hele historie opgevraagd of alleen de naam ingevuld en klasseringen bekeken? Die laatste laat namelijk het hoogste niveau zien. Als ie in de tussentijd geen wp heeft gelopen in die hoogste klasse blijft dat staan, al heeft ie daarna in een lagere klasse de sterren van de hemel gelopen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:33

Als je de sport in wil, dan denk ik dat je toch anders tegen het paardenhouden moet gaan staan.
Eens op niveau worden alle paarden 'gemanaged' (en dat is heus niet enkel rust en goed eten ;-) ).
Een 2-3 op een straalbeen zegt niets. Enkel dat het een mogelijks verhoogd risico kan zijn op dat deel. Maar bon, morgen rijd je hem los de sprong in en kan het ook einde verhaal zijn, zelf met eentje die allemaal 1'tjes had.
Mijn beste paarden waren heus niet de mooiste op foto. Hardheid en een correcte beenstand, samen met een wil om te werken zijn doorslaggevend. Ik ben op foto allicht ook niet de mooiste, maar ik functioneer nog steeds.

Verder zoek je in dit paard dus een leermeester die je ervaring leert, dat ansich is best wel leergeld waard. En een paard van 15jaar zal meer zorg beginnen vragen, maar als die al die jaren met die 'bemerking' gelopen heeft is de kans heel klein dat dat nu zuur zal opbreken. Allicht zal een peesblessure, koliek of stom ongeval eerder een functioneel probleem gaan vormen, maar ook daar staat geen leeftijd of medische geschiedenis voor garant.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:35

Ja hoor .
Als hij goedgekeurd is voor de sport en er dus al jaaaren mee rond loopt zonder er last van te hebben .

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:03

Ik vind een dierenarts die 2-3 geeft sowieso een waardeloze. Het is namelijk geen 3 maar gewoon een niet zo mooie 2.

Romeroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 08:37

Hoi Hoi en is het wat geworden?