Dexamethason en harde manenkam

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wendy1987

Dexamethason en harde manenkam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-19 22:02

Mijn haflinger merrie heeft sinds kort, ik weet eigenlijk niet zo goed exact wanneer of hoe lang, een harde manenkam.

Ze is 2 maanden terug ziek geweest, heeft ab en pijnstilling gehad. Maar nu ik de rekening zie, schijnbaar ook dex..

Kan dit samenhangen? Kan dit 2 maanden na dato nog klachten geven?

Ze heeft wisselend diarree klachten, is niet gevoelig met lopen maar wel grumpy in t werk. ( ik heb al een ruime week niet gereden ivm wederom niet fit zijn van haar)

Ze krijgt standaard al magnesium en vitamine e, al 2 jaar. Dit ivm lichte spierbevangenheid 2 jaar terug. Nooit meer klachten gehad.

Ik was er niet bij toen de da er was, zat op werk en kon niet weg. Helaas was er niemand bij dus ik weet verder niet zoveel behalve dat er een pijnstiller is gegeven.

Maar op de rekening staat ook echt dex.

Dat had ik natuurlijk nooit! in mijn haflinger merrie willen hebben die al allergisch is voor van alles..

Wat wil ik? Ervaringen en wat nu te doen.

Ik ga vd week sowieso contact opnemen met een andere da dan degene die behandelt heeft.

Maar hoor graag ervaringen met harde kam na dex? Of kale plekken in de vacht? Die heeft ze ook. Ze heeft eczeem maar op deze plek nog nooit kale plekken gehad..

Polly
Moderator Algemeen

Re: Dexamethason en harde manenkam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 23:33

Ik zou om te beginnen eens contact opnemen met de arts die het gegeven heeft, is die ook bekend met de voorgeschiedenis? Misschien was er een hele goede reden om het wel te geven.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 23:45

Ik zou eerst even contact opnemen met de dierenarts die je paard behandeld heeft.

Heeft ze maar 1x dexamethason gehad? Wellicht is het een allergische reactie. Bij langdurig gebruik kunnen wel meer bijwerkingen optreden.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 00:25

Mijn pony werd acuut hoefbevangen van dexamethason. Dus ik zou daar zeer voorzichtig mee zijn. Zeker in combinatie met die hard manenkam. Desnoods even tijdelijk van het gras afhalen. Ik zou contact met de DA zoeken en vragen om een ander pijnstillend middel als dat nodig is.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 04:13

Ze staat nooit op het gras ivm eczeem. Dat is dan een voordeel eindelijk eens :Y)

Ik ga zeker contact opnemen. Er zijn meerdere dingen voorgevallen dus daar moet ik even de rust bij hebben.

Het is inmiddels 2 maanden terug dat ze de dex gehad heeft. Ze krijgt nu momenteel niets aan medicatie.

Ze heeft ze dex gekregen icm pijnstilling, want hoge koorts en niet eten en wat gevoelig op keel. Gelijk de eerste keer zonder dat er bekend was wat er eigenlijk aan de hand was.

Het is een koudbloed dus er zomaar gelijk dex in spuiten bij de eerste keer lijkt me wat voorbarig. Zeker omdat je niet weet wat er aan de hand is..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 06:34

Mijn ervaring is dat harde manenkam vaak bij de Haflingers komt na teveel suiker.
Heb je je hooi laten testen? Nieuwe partij hooi laatste tijd?
Bij pavo kan je voor 25 euro de partij hooi laten testen op energie eiwit en suiker.
Mijn hafs zijn heel gevoelig op hooi met teveel suiker.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 07:01

wendy1987 schreef:
Ze staat nooit op het gras ivm eczeem. Dat is dan een voordeel eindelijk eens :Y)

Ik ga zeker contact opnemen. Er zijn meerdere dingen voorgevallen dus daar moet ik even de rust bij hebben.

Het is inmiddels 2 maanden terug dat ze de dex gehad heeft. Ze krijgt nu momenteel niets aan medicatie.

Ze heeft ze dex gekregen icm pijnstilling, want hoge koorts en niet eten en wat gevoelig op keel. Gelijk de eerste keer zonder dat er bekend was wat er eigenlijk aan de hand was.

Het is een koudbloed dus er zomaar gelijk dex in spuiten bij de eerste keer lijkt me wat voorbarig. Zeker omdat je niet weet wat er aan de hand is..

Maar weet je zeker dat deze symptomen van de dex komen of eigenlijk niet? Een dierenarts is over het algemeen echt niet achterlijk en die weet ook dat het niet zulk lekker spul is.
Nogmaals, heb je al gevraagd naar de reden dat je pony dit gehad heeft?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:31

Nú pas een harde manenkam bij 2 maanden geleden dexa is onwaarschijnlijk. Bijwerkingen treden binnen 1-2 dagen, hooguit een week op. Daarna is de dexa allang weer uit het lichaam.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:34

Wat krijgt ze op dit moment te eten? Mijn eczemer (die overigens ook niet op het gras staat ;) ) heeft al enkele weken een hardere manenkam in verband met ruwvoer waar hij het niet zo lekker op doet. Te zuur en te veel suikers en dan heeft hij direct een harde manenkam. :j

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 17:31

Bij mensen die dexamethason gebruiken gaat de bloedsuiker omhoog, ook als iemand nog geen suikerziekte heeft . Het zou mij niet verbazen als bij paarden dit ook zo werkt.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 18:01

Wat mankeerde je pony toen dan,dat de veearts vond dat hij dat zeer zware medicijn moest geven?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 19:22

Ze krijgt alleen hooi. Gras kan ze niet handelen dus krijgt ze al een goed jaar niet meer. Het zou het nieuwe hooi kunnen zijn maar dat heb ik nog nooit zo meegemaakt. Wel eens dikke benen maar dat is dan met 2 dagen ook weg. Niet een harde manenkam.

Ze had volgens de da een ontstoken strottenhoofd. Voor meer info mag er gepbt worden.

Ik heb gebeld, door de dikte in de keel icm koorts is gekozen voor pijnstilling icm dex.
Ik zei dat ik dat niet fijn vond, weerwoord dat het 1malig echt geen kwaad kan.

Daar zijn we het dan over oneens. Zeker als je niet zeker weet wat er is en dan direct start met dex ipv eerst andere middelen.

Maargoed, het kan dus niet zo lang doorwerken. Ik dacht dat het lichaam misschien helemaal ontregelend kon zijn door de dex en vandaar nu harde kam en plekjes. Er wordt door de da hard beweert dat dat niet kan. Maar ik geloof ze niet zo meer.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:31

Maar als ze het gegeven hebben tegen de zwelling was het misschien wel een handige zet.

Dex werkt bij mijn weten echt niet zolang door hoor..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:37

Dex werkt bij mijn weten ook niet zolang door.
Harde manenkam wijst meestal ( zoniet altijd ) op te rijk voer.
Of dat nu hooi of gras is maakt niet uit.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:40

K denk toch echt dat hooi de meest waarschijnlijke oorzaak is.

2 jaar terug hadden we een nieuwe partij hooi, zag er prima uit. Maar de haflingers vonden het te opvallend lekker. Ze werden mega vet ineens.. Ze wilden niet eens uit de trailer tot het hooinet leeg was.
Laten testen en het hooi bleek 27% suiker te bevatten. Pavo belde meteen om ons te waarschuwen het hooi niet meer te geven.
Dus 10 kg hooi per dag, betekende 2,7 kg suiker per dag. Suikerspin.

Snel nieuwe partij hooi gehaald.

Waarschuwing dat je je kan vergissen in suiker gehalte van je hooi

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 20:31

Ik ga eens kijken wat ik kan met t hooi.

Het geven van dex was geen handige zet maar ik kan/ wil niet alles openbaar hebben op het internet.

Bij pavo kan je hooi testen toch? Dat is wel het uitzoeken waard.
Gelukkig is haar eczeem er nog niet heel heftig door nu. Hopelijk blijft dat zo

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 20:39

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 20:55

wendy1987 schreef:
Het geven van dex was geen handige zet maar ik kan/ wil niet alles openbaar hebben op het internet.

eens, maar als het nou wel nodig was, de zwelling in de keel had mogelijk ook de ademhaling kunnen gaan belemmeren bv. Als ze dan niks hadden gedaan was het ook niet goed geweest. Dex is doorgaans niet iets wat zomaar even gegeven word.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 21:40

Ik ga de link bekijken!

Polly, je hebt een pb :)

poown

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 21:46

Idd hooi laten testen. Zou ook bloedje laten trekken voor de lever. Bij hoge leverwaardes kun je ook kale plekken krijgen en niet fit voelen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 22:24

Gok dat ze een eenmalige injectie heeft gehad? Dit is al lang uit het systeem bij de mens heeft het een halfwaardetijd van 36-72 uur

En juist als je paard snel allergisch reageert is dit juist een redelijke logische keus omdat het een allergische reactie tegen gaat. Dus het zal niet zomaar een allergische reactie veroorzaken maar als de klachten die ze had door een allergische reactie kwamen tegen gaan.
Corticosteroïden geven eigenlijk zelden ern allergische reactie en hoefbevangenheid komt ook haast nooit voor bij een eenmalige dosis

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 23:39

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:43

Heeft ze vaker antibiotica gehad? Misschien pro biotica gaan geven voor zodat de darmen weer tot rust komen?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 21:25

Ooit 1,5 jaar terug. Ze krijgt idd regelmatig probiotica, vaak gewoon preventief.

Ben sinds vandaag weer aan het werk en heb het direct weer mee besteld dus kan het morgen weer gaan geven in de avond. Dat is wel fijn. Hopelijk dan snel weer helemaal op de rit!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:01

Heb je het hooi al laten analyseren? Ik ben nieuwsgierig :Y)