Knorrend paard tijdens draf/galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FireAndIce

Knorrend paard tijdens draf/galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-19 17:28

Hallo!
Mijn Groninger merrie maakt tijdens het rijden een soort knorrend/burkend geluid tijdens het draven en galopperen. Het lijkt of ze dan erg benauwd is, maar dat is ze niet. Soms briest ze tussendoor maar het geluid blijft. Andere paarden die ik heb gereden deden dit niet. Het klinkt niet prettig.
Wie herkent dit en heeft tips?

lyanne_sanne

Re: Knorrend paard tijdens draf/galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:36

Klinkt als cornage. Bel je da voor advies of ze wellicht in aanmerking komt voor een operatie

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 17:46

Klinkt als cornage inderdaad

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 18:18

Cornage idd.
Of sabelschede trachea. Een afgeplatte luchtpijp dus.

Best is een endoscopie laten maken. Dan heb je zekerheid en kan je één en ander uitsluiten ( of bevestigd krijgen).

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 18:45

Kan cornage zijn.
Zoals hierboven al vermeld kan je het laten checken.

De mijne heeft het ook.
Niveau II-III en die hoor je ook en het beste is om ze in conditie te houden dan hoor je het het minste.
Benauwd weer hoor je zo ook altijd wel.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-19 22:09

Bedankt voor jullie reacties! Zelf dacht ik ook aan cornage, of wellicht dampigheid? Al hoest ze nooit tijdens het rijden/longeren.
De dierenarts zou eigenlijk eens moeten komen kijken tijdens het rijden om een goed beeld te krijgen van het probleem. Hij heeft haar alleen nog op de kliniek gezien.
Het klinkt als zwaar hijgen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 22:51

Heeft ze het niet met longeren of doe je dat nooit? Dat kan op veel klinieken namelijk ook. Hoewel er ook een aantal zijn waar je kan rijden, dus dan kan je het sowieso laten horen.

Bij dampigheid zie je meestal in rust ook een aparte ademhaling, een zogenaamde dubbelslag. Als je daar op googlet zie je vast wel een filmpje, dan kan je zien hoe dat ziet en of jouw paard dat ook heeft. Ik denk naar aanleiding van wat je vertelt ook aan cornage.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:23

En even filmen.
Doet je paard het niet als de dierenarts er is heb je het op film.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 08:58

Kan alleen uitgesloten worden met een endoscopie.
Is wel mooi om te zien.
Hij tikt dan aan de buitenkant ten hoogte van de stemband en normaal moet deze dan bewegen bij Mando deden ze aan beide kanten niets.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-19 12:00

lyanne_sanne schreef:
Klinkt als cornage. Bel je da voor advies of ze wellicht in aanmerking komt voor een operatie

Een operatie staat op de lijst met verboden ingrepen en mag alleen uitgevoerd worden als het paard dusdanig veel last heeft. Met cornage heeft de omgeving er vaak meer last van, dan het paard zelf.
Mijn merrie heeft ook cornage. Het is belangrijk om te zorgen dat ze in een goede conditie staan en ook blijven staan. Ik heb mijn paarden begin dit jaar verhuisd. Op de huidige stal is de bak veel minder zwaar waardoor je het ook veel minder hoort.