Een week geleden zag ik mijn pony opstaan en een paar passen heel stram en kreupelig lopen, daarna liep ze weer normaal. Bij controleren merkte ik een verdikte en harde windgal op het achterbeen. Gal zat er al, maar leek nu dikker en dus heel hard. Met monsteren zag ik heel minimale onregelmatigheid. Onderbuikgevoel en toch kliniek gebeld. Daar scoorde ze op de harde volte minimale kreupelheid, rontgen waren goed maar helaas was de echo dus zeer slecht.
Nu zegt de arts dat stamceltherapie de enige optie is, maar vanwege degeneratie vd pees als water naar de zee brengen. Prognose is zeer slecht, ik kon hooguit proberen een veulen te fokken.
Nu heb ik haar 2 jaar, waarin ze nooit kreupelheid of zwelling oid heeft getoond, uiteraard is ze wel bereden geweest. Ze is nu 11, heeft tot 2 jr terug als wild paard in een natuurgebied geleefd en daar dus nooit bereden. Ik begrijp er niks van, ik ben heel scherp op mijn paarden en hoe heeft dit onder mijn ogen kunnen gebeuren!
Ze loopt dus minimaal onregelmatig, op de rechte lijn was ze goed alleen op de harde volte iets zichtbaar. Ze lijkt geen pijn te hebben. Ze leeft in een paddock paradise met verschillende ondergronden in een kudde van 3.
Zijn hier succesverhalen met vergelijkbare blessures? DA had het over hooguit ooit weer stappen, risico op afscheuren was groot. Ik wil dit paard de beste kans op herstel geven, dat verdient ze.