Rectum prolaps

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cile205

Rectum prolaps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-19 22:04

Rectum prolaps, anaal komt zelden voor schijnbaar. Ik vroeg mij af wie hier helaas de ervaring mee heeft gehad bij een paard.

Zo ja was dit eenmalig ? goed te helpen of is dit zoals ze zeggen vaker terug gekomen ?

Ik heb de zoekfunctie gebruikt maar er komt niet veel naar boven behalve zeer oude berichten.

Elisa2

Re: Rectum prolaps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-19 09:28

Ik heb dit nooit "zomaar" mee gemaakt bij een paard, alleen bij een merrie die tijdens de bevalling de darmen er uit geperst heeft. Dit was een doodvonnis :-(

Wat is de reden dat je hier informatie over vraagt?

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-19 16:15

Bedankt voor je reactie

Dat stuur ik je liever per pb

Bij merries met bevallingen schijnt het wel eens te gebeuren inderdaad wat ik hoorde. Maar dat was hier niet aan de orde.

Hoorde inderdaad dat het een kritische toestand is allemaal en vaak met einde verhaal of grote kans op herhaling.

Ik was daarom ook benieuwd of er paarden wel doorheen zijn gekomen zonder blijvend last. Die kans is erg klein schijnt

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 00:14

Ik ken het alleen bij een vogel. Die kreeg het steeds opnieuw en is toen ingeslapen.
Met paarden heb ik geen ervaring.

Sterkte!

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 00:34

Bij ons op stal heeft een merrie dit ooit eens spontaan gehad.
Paard heeft in de kliniek gestaan maar het is wel goed gekomen.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 09:19

SjonnieZ schreef:
Bij ons op stal heeft een merrie dit ooit eens spontaan gehad.
Paard heeft in de kliniek gestaan maar het is wel goed gekomen.

Dank je
En dit paard heeft het nooit meer opnieuw gekregen daarna?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:26

Niet bij een paard, wel bij onze poes :-)
Bleek aan het voer te liggen, na veel zoeken hebben we het juiste voer en daarmee blijft het stabiel soms met een kleine uitstulping als ze (denken we) iets ergens heeft gesnoept.
Bij katten kunnen ze er ook aan geopereerd worden (met wisselend succes).
Het was voor haar heel pijnlijk, lijkt me een ramp als een paard zoiets heeft / krijgt.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:31

Bij paarden/pony’s ken ik het enkel bij bevallingen en voor alle gevallen die ik ken was het einde verhaal.

Bij schapen ken ik het ook (ook voornamelijk bij bevallingen), die kwamen er meestal wel weer bovenop.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:31

[/quote]
Dank je
En dit paard heeft het nooit meer opnieuw gekregen daarna?[/quote]

Nee, ze heeft daarna nog een aantal jaren geleegd. Ze is uiteindelijk ingeslapen maar dat stond hier los van

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 09:32

Is het echt een erge prolaps of hangt er een deeltje ter grote van een ping pong bal buiten? Dit heeft mijn merrie namelijk al enkele malen gehad.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 13:17

SjonnieZ schreef:

Dank je
En dit paard heeft het nooit meer opnieuw gekregen daarna?[/quote]

Nee, ze heeft daarna nog een aantal jaren geleegd. Ze is uiteindelijk ingeslapen maar dat stond hier los van[/quote]

Ok, het schijnt dat wanneer een paard die dit krijgt vaak komt door diarree. Er wordt ook gezegd dat een paard die prolaps heeft gehad nooit meer diarree zou mogen krijgen omdat dit funest is..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:19

Nu ik dit zo lees, ik denk inmiddels al wel 20 jaar geleden, vonden we ooit een hengtst dood in de wei, waarbij er ook van alles naar buiten was geklapt.

cile205

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-19 13:20

Bravie schreef:
Is het echt een erge prolaps of hangt er een deeltje ter grote van een ping pong bal buiten? Dit heeft mijn merrie namelijk al enkele malen gehad.

vond het lastig te zeggen. Ik herken de Ping Pong bal denk ik wel wat jij zegt het leek een dik opgezet zooitje bij elkaar van ongeveer 5 a 10 cm. Ik heb wel een foto maar die plaats ik hier niet. Overigens is het paard hersteld maar zou altijd een risico blijven dit maakt mij nogal zorgen, het is niet niks als dit gebeurd