Einschuss

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 11:03

Ik ben benieuwd wat de eigenaren van paarden met einschuss doen om te voorkomen dat ze het opnieuw krijgen. Mijn 17 jarige merrie heeft een jaar of 3 a 4 geleden een einschussbeen gehad. En 2 week terug opnieuw. Nadat ze een paar week daarvoor een flinke hoefzweer gehad heeft. Nu zijn wondjes natuurlijk niet te voorkomen. Ook afgelopen jaren heeft ze met regelmaat wondjes gehad zonder problemen. Maar nu ging het mis en ook goed mis. Op 1 van de heetste dagen. Ze was uitgedroogd en het been werd met het uur dikker. Dierenarts is er uren geweest omdat ze het niet vertrouwde. Na de pijnstilling, antibiotica en een vocht infuus knapte ze weer iets op. Maar ze bleef hevig staan zweten. Gelukkig is ze weer opgeknapt ondertussen. Maar hoe ga je om met wondjes. Voorkomen kun je het niet naar mijn idee. Misschien zijn hier mensen met ervaringen met paarden met einschuss?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 11:09

Ik heb een paard gereden die van bijna alle einschuss kreeg. Was echt heel moeizaam en hij heeft meerdere keren op de kliniek gestaan om het onder controle te krijgen.
Op een gegeven moment hebben we hem op een supplement met gezet voor zijn spieren (https://www.dochorse.nl/synovium-myocar ... ngQAvD_BwE) en toeval of niet daarna heeft hij het nooit meer gehad.
Vitamine E is een antioxidant en misschien dat het voor hem iets was wat hij nodig had.

Newlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 13:43

Mijn pony heeft ook een einschuss been gehad niks leek te helpen maar uiteindelijk kwamen we bij een alternatieve genezer terecht zijn naam is rob Jan zomer hij gaf homeopatische drankjes die we een maand moesten geven aan het begin werd het erger maar naar een maand had ze er totaal geen last meer van. Dus dat is zeker een aanrader! Het is ook belangerijk het been droog te houden dus NIET wassen veel mensen denken dat dit goed is maar zo komen er alleen maar meer bacteriën bij het been dus droge ondergrond is belangerijk even als veel beweging!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 11:13

Katja schreef:
Ik heb een paard gereden die van bijna alle einschuss kreeg. Was echt heel moeizaam en hij heeft meerdere keren op de kliniek gestaan om het onder controle te krijgen.
Op een gegeven moment hebben we hem op een supplement met gezet voor zijn spieren (https://www.dochorse.nl/synovium-myocar ... ngQAvD_BwE) en toeval of niet daarna heeft hij het nooit meer gehad.
Vitamine E is een antioxidant en misschien dat het voor hem iets was wat hij nodig had.

Ik denk dat een verminderde weerstand zeker invloed heeft. Helaas is de einschuss weer terug gekomen. Maar dit keer was ze er nog niet vreselijk ziek van. We behandelen het nu met eenmalig antibiotica via de bloedbaan en dan 4 dagen met 2 keer daags orale antibiotica. Heb de afspraak met de dierenarts dat dit wel de laatste behandeling is. Dit omdat ze zo'n pittige behandeling gehad heeft en het binnen een maand terug was. Nu was het net als de vorige keer wederom heel erg heet. Ik denk dat het een combinatie is. Het lichaam moet hard werken om te koelen en dan verzwakt de weerstand ook weer. Ik hoop echt dat dit het staartje was. De dierenarts zei zaterdag ze is voor de dood weg gehaald de vorige keer. Dit heeft wel heel wat met haar lijf gedaan. Het lijkt voorzichtig aan weer op te knappen. Dit keer belast ze haar been wel weer en gisteravond was het been alweer een heel stuk slanker. Toch ben ik er nog niet gerust op dat het klaar is nu.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 11:18

Newlander schreef:
Mijn pony heeft ook een einschuss been gehad niks leek te helpen maar uiteindelijk kwamen we bij een alternatieve genezer terecht zijn naam is rob Jan zomer hij gaf homeopatische drankjes die we een maand moesten geven aan het begin werd het erger maar naar een maand had ze er totaal geen last meer van. Dus dat is zeker een aanrader! Het is ook belangerijk het been droog te houden dus NIET wassen veel mensen denken dat dit goed is maar zo komen er alleen maar meer bacteriën bij het been dus droge ondergrond is belangerijk even als veel beweging!

Wassen doe ik niet veel maar koelen wel nu het been dik is. Als ze in de acute fase zitten moet je wel behandelen met antibiotica. Dan durf ik niet met homeopathische middelen aan de gang. Ik heb nu silsterk oid gehad om haar weerstand op te krikken. Daarnaast krijgt ze al vitaminekorrels erbij.

Ik smeer nu elke keer honingzalf op wondjes. Maar ga nu over op groene leem. Dit omdat vliegen gek op honing zijn en dat een nog grotere bron van besmetting zijn.
Laatst bijgewerkt door MISTRAL94 op 29-07-19 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Einschuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:25

Idd proberen de weerstand en de darmflora optimaal te houden.
Wondjes voorkomen kan helaas niet altijd,
Maar je kan wel proberen het lichaam in optimale conditie te houden zodat de reacties ( sterk) verminderen.
Kijk uit met granen en suikers, zorg voor een goed aanbod van vitaminen en mineralen.
Ook veel vrije beweging, goede training, en een happy paard ( goed en genoeg ruwvoer, fijne vriendjes...) zorgen voor een betere weerstand.
Verder zou je kunnen kijken op het mld registeren om je paard door lymfe drainage te laten ondersteunen.
( niet in acute fase !)

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:58

Mijn paard ( 27 jaar geworden en ondertussen overleden aan iets heel anders) heeft dit ontelbare keren gehad in zijn leven.
Vanaf zijn 20ste had hij dit een zestal keer per jaar.
Bij s nachts op stal had hij ook een stalbeen, dus vanaf dan heeft hij dag en nacht buiten gelopen.

Wij hebben het risico genomen om de laatste jaren te behandelen zonder antibiotica, omdat hij er resistent voor dreigde te worden.

Bij hem zag je het opkomen, het been voelde dan anders. Wij pakten het standaard in met wattenrol en vetwrap en dan werd er steravet in gespoten.
We hielden wel heel goed zijn temperatuur in de gaten, als die echt de hoogte in schoot dan kwam de DA met AB, maar dit is maar een paar keer nodig geweest.

De Steravet bestelde ik in Duitsland, het wordt daar humaan ingezet bij wondbehandeling.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 16:31

Mijn paard kreeg ook steeds einschuss door mini wondjes.. achteraf bleek het vasculitis te zijn.

Door goed naar mijn voermanagement te kijken heb ik het goed onder controle.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 20:33

Anoniem schreef:
Idd proberen de weerstand en de darmflora optimaal te houden.
Wondjes voorkomen kan helaas niet altijd,
Maar je kan wel proberen het lichaam in optimale conditie te houden zodat de reacties ( sterk) verminderen.
Kijk uit met granen en suikers, zorg voor een goed aanbod van vitaminen en mineralen.
Ook veel vrije beweging, goede training, en een happy paard ( goed en genoeg ruwvoer, fijne vriendjes...) zorgen voor een betere weerstand.
Verder zou je kunnen kijken op het mld registeren om je paard door lymfe drainage te laten ondersteunen.
( niet in acute fase !)

Het gekke is. Ze staat sinds januari op deze stal. Royaal in het voer, leuke weidemaatjes ed. Mijn paarden zijn enorm opgeknapt. De vorige stal stonden ze tot halverwege de dag op stal (wat de stalhouder bleef ontkennen) kregen erg weinig ruwvoer. Mijn oude merrie van 27 werd vreselijk mager. Dat lag niet aan het voerbeleid maar aan haar leeftijd volgens de staleigenaar. Als je ziet hoe ze er nu uit ziet. En ook mijn jongere merrie (diegene met de einschuss) zien er beide tevreden uit. De vorige stal noemden wij altijd het Afrika in Nederland. En toch ging het zo mis.

Wat is mld?

Habore werd jouw paard er dan niet vreselijk ziek van? Die van mij gaat heel snel achteruit. Al zal het nu in combinatie met de warmte geweest zijn. Ik heb de rekening van 5 dagen antibiotica spuiten gehad inclusief de bezoekjes van de dierenarts En alle medicatie wat ze er nog bij kreeg. En nu ook de rekening van zaterdag. Het is niet eens haalbaar om te blijven behandelen. Ik hoop maar dat het voor een paar jaar klaar is nu.

Cheminee dierenarts belt mij morgen terug. Ik heb ook aan vasculitis zitten denken. Ze heeft in de zomer vaak korsten in de kootholtes. Maar alleen achter. Ik denk misschien heeft het daarmee te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:11

Mld is lymfe drainage.
Kan mooi ondersteunen oa bij einschuss..

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 21:52

Mijn paard heeft aan 1 been vasculitis dus je dierenarts raadplegen is geen overbodige luxe.

Gabrielletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 07:30

MISTRAL94 schreef:
Katja schreef:

Ik denk dat een verminderde weerstand zeker invloed heeft. Helaas is de einschuss weer terug gekomen. Maar dit keer was ze er nog niet vreselijk ziek van. We behandelen het nu met eenmalig antibiotica via de bloedbaan en dan 4 dagen met 2 keer daags orale antibiotica. Heb de afspraak met de dierenarts dat dit wel de laatste behandeling is. Dit omdat ze zo'n pittige behandeling gehad heeft en het binnen een maand terug was. Nu was het net als de vorige keer wederom heel erg heet. Ik denk dat het een combinatie is. Het lichaam moet hard werken om te koelen en dan verzwakt de weerstand ook weer. Ik hoop echt dat dit het staartje was. De dierenarts zei zaterdag ze is voor de dood weg gehaald de vorige keer. Dit heeft wel heel wat met haar lijf gedaan. Het lijkt voorzichtig aan weer op te knappen. Dit keer belast ze haar been wel weer en gisteravond was het been alweer een heel stuk slanker. Toch ben ik er nog niet gerust op dat het klaar is nu.

Naast de reacties die al zijn gegeven (mogelijkheid vasculitis en weerstand) is het aannemelijk dat de lymfevaten bij de vorige, grote aanval flink op hun donder hebben gehad. Die lymfevaten kunnen dan hun werking (deels) verliezen waardoor vocht makkelijk blijft zitten en ‘troep’ minder goed afgevoerd kan worden. Daar kun je helaas niks aan doen, maar mogelijk wordt je paard daardoor wel gevoeliger voor nieuwe gevallen. Echt voorkomen kun je het niet, het gaat hier meestal om kleine wondjes waar geen zuurstof bij komt en moeilijk te zien zijn. Veel beweging, eventueel MLD, helpt wel om het been dun te houden.

Na afloop van zo’n heftige AB-kuur kun je je paard wel helpen om de darmflora weer op peil te krijgen met een korte psylliumvezelkuur (vlozaad).

Heel veel sterkte met je paard!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-19 12:23

Dank je wel! Ze lijkt weer goed opgeknapt te zijn. Ze was gister aan het rennen en bokken in de paddock. Dus ik heb haar gezadeld en een kleine 20 minuten gestapt in de bak. Kon merken dat ze weer aan het werk wil (10 juni was de laatste keer dat ik gereden heb met haar) had niet gedacht nog weer op haar rug te zitten. 'S morgens is het been wat voller als ze van stal komt. Dat zakt snel weer weg gelukkig. Gister na het stappen in de bak was het been helemaal normaal. Ze staat nu weer gewoon op het land. Ze zit nu alleen nog aan de silsterk wat ik op advies van de dierenarts gebruik. Dierenarts adviseerde ook om de lymfedrynage te proberen en ze gaf aan ons voorlopig niet meer te willen zien. Ik hoop dat dat ook zal gebeuren. Had foto's doorgestuurd van de korsten in de kootholtes maar kreeg niet echt antwoord over de vasculitis. Wel het verzoek om de bronnen die ik had gevonden door te sturen. Zal binnenkort nog weer wat foto's maken en doorsturen naar haar.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-19 12:48

Vasculitis is bij veel dierenartsen nog niet of nauwelijks bekend