Ervaringen met aambeien bij paard?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bravie

Ervaringen met aambeien bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 08:34

Mijn 23 jarige pony heeft sinds enkele jaren tijdens de zomermaanden heel sporadisch last van 1 of 2 rode ballonetjes die uit haar anus hangen. Vanochtend spijtig genoeg weer opnieuw.
Meestal kan ik ze zelf voorzichtig terugduwen, en verdwijnt de zwelling nadien vanzelf. De veearts is hier al enkel keren voor langsgeweest en ik kreeg dan telkens een zalf met cortisone voor de zwelling, moest regelmatig koelen en nadien werd dit onder een lichte verdoving terug op zn plek geduwd.
Dit was echter niet zo simpel en ik moest nadien regelmatig alles zelf nog eens terugduwen nadat ze gemest had.
Ik heb de indruk dat dit iets is waar ze ook niet echt mee bekend zijn.
De ballonetjes die er vandaag uithangen zijn spijtig genoeg weer zo groot dat ik vrees dat het weer ditzelfde traject wordt.

Heeft iemand dit ook al voorgehad? Welke behandeling werd er toen bij jullie voorgesteld?

Alvast bedankt!

Freya6

Re: Ervaringen met aambeien bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 09:02

Misschien iets voeren waardoor ze minder harde mest heeft?

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 10:08

Freya6 schreef:

Ze heeft constant vers drinkwater ter beschikking en haar mest is zeker niet te hard. 'S avonds krijgt ze ook altijd een portie slobber. Ze heeft dit ook niet constant. Meestal 1 maal per jaar tijdens de zomermaanden. Moest het aan haar eten liggen zou dit vaker voorkomen denk ik, anders was dit zeker een optie geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 10:14

Zeker dat het geen melanomen zijn?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 10:20

net wat ik ook ging typen....
welke kleur heeft je pony?

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 10:23

tengeltje11 schreef:
net wat ik ook ging typen....
welke kleur heeft je pony?

Bruin met zwarte manen en staart....geen schimmeltje ;) Het ziet er helemaal anders uit dan een melanoom. Het staat er ook van de ene op de andere dag en is zacht rood weefsel, een soort zwelling die uitstulpt. Zal straks proberen een foto toe te voegen, dat is misschien iets duidelijker.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 11:55

Bravie schreef:
Freya6 schreef:

Ze heeft constant vers drinkwater ter beschikking en haar mest is zeker niet te hard. 'S avonds krijgt ze ook altijd een portie slobber. Ze heeft dit ook niet constant. Meestal 1 maal per jaar tijdens de zomermaanden. Moest het aan haar eten liggen zou dit vaker voorkomen denk ik, anders was dit zeker een optie geweest.

Zou het aan de warmte kunnen liggen? Drinkt ze dan wellicht te weinig?
Ik stel de vragen alleen als onderzoek naar evt oorzaak niet dat ik dat suggereer.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 11:56

Ik heb ooit zoiets in een aflevering van Dr Pol gezien. :+
Net wat jij beschrijft.
Als ik het mij goed herinner, werd het afgebonden om vanzelf eraf te vallen.
Maar goed, dat was natuurlijk in de usa en bij dr Pol, geen idee of je er wat aan hebt.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 11:58

Bij mensen werkt het als je er neusspray op spuit. De spray knijpt de vaatjes samen en daardoor gaat de aambei weg.
Wellicht helpt dit bij jouw paard ook?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:01

Bij mensen worden vervelende aambeien ook wel eens afgebonden met een elastiekje waardoor ze er vanzelf afvallen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:14

Storm schreef:
Bij mensen werkt het als je er neusspray op spuit. De spray knijpt de vaatjes samen en daardoor gaat de aambei weg.
Wellicht helpt dit bij jouw paard ook?

Ik zou eerst de DA laten komen voordat je er iets op gaat spuiten.
Eerst een diagnose dan behandelen

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 08:23

De veearts is gisteren geweest. Het is inderdaad een soort aambei/kleine prolaps. Ze heeft geprobeerd om er wat vocht uit te trekken en de balonnetjes werden nadien met cortisone ingespoten om ze te doen krimpen.
Ook heb ik een cortisonezalf gekregen om erop te smeren. De komende dagen moet ik proberen ze op regelmatige basis terug binnenin te duwen zodat de zwelling eraf kan gaan. Dit in de hoop dat we het zo kunnen oplossen. Ze zei ook dat dit waarschijnlijk regelmatiger gaat terugkomen omdat het weefsel is uitgerokken en zich in de toekomst makkelijker opnieuw zal vullen. Moest het toch iets chronisch worden of we krijgen het niet op deze manier weg dan zal het inderdaad weggesneden moeten worden, maar dit ging ze nog verder overleggen met haar collega's.

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 08:32

Freya6 schreef:

Ik zie ze regelmatig gaan drinken dus op zich valt dit wel mee denk ik. Aangezien het altijd in de zomer is dacht ik ook al aan een soort van irritatie of insectenbeet tijdens of vlak na het mesten. Ik zou echt niet weten door wat dit veroorzaakt wordt. Volgens de veearts kan het ook aan de leeftijd liggen doordat alles is iets minder soepel en rekbaar is.