Paard heeft moeite met mesten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Demi_spirit

Paard heeft moeite met mesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 19:08

Hey hey,

Mijn pony heeft sinds enkele dagen weer heel veel last met mesten tijdens het rijden. Ze gaat aldoor stilstaan en probeert dan te mesten maar er komt niet uit. Ook moet ik er dan wat meer vooruit drijven dan normaal en draait ze wat moeilijker. Na ongeveer 30/40 min rijden lukt het haar meestal en daarna is er ook niks meer aan de hand.

Voor de rest ziet ze er heel goed uit en glimt ze als een gek.

Ze staat nu 24/7 op het land en krijgt ongeveer 1 kilo havens natural balance, met extra magnesium.
Vroeger (ongeveer 2 jaar geleden) heb ik ook altijd lijnzaad olie erbij gegeven, en wil dit nu waarschijnlijk weer gaan doen.

Zonnebloemolie wil ik niet gaan geven omdat dit ook ontsteking bevorderend is.

Weten jullie nog andere supplementen die hiermee kunnen helpen?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 19:48

Drinkt ze wel genoeg? Dat is het eerste waar ik aan denk...zeker met de warme dagen van de afgelopen weken.

Als ze uit de sloot drinkt kan ze daar dan goed bij?

tiwi1969

Re: Paard heeft moeite met mesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 19:55

Is het gras op de wei niet heel droog? Ik merkte gisteren met scannen dat mijn paard heel droge mest heeft. Gras is net hooi en ze gooide haar waterbak om. Heeft nu zo’n grote kunststof hooibak als waterbak die kan ze niet omgooien.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 20:15

Specifiek tijdens rijden, of in het algemeen?
Als het specifiek tijdens rijden is, zou ik haar rug eens goed na laten kijken. Blokkades kunnen versterkt worden door ruiter-gewicht, en kan een goede darmperistaltiek belemmeren.

Demi_spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 21:04

Cowgirl schreef:
Drinkt ze wel genoeg? Dat is het eerste waar ik aan denk...zeker met de warme dagen van de afgelopen weken.

Als ze uit de sloot drinkt kan ze daar dan goed bij?

Om het weiland heen is een sloot waar ze makkelijk bijkomen, ook is haar plas meestal iets meer doorzichtig dan geel. Ook mag ze op de poetsplaats altijd aan haar zoutsteen likken (waar ze veel gebruik van maakt) maar voor de rest zou ik het niet echt weten.

tiwi1969 schreef:
Is het gras op de wei niet heel droog? Ik merkte gisteren met scannen dat mijn paard heel droge mest heeft. Gras is net hooi en ze gooide haar waterbak om. Heeft nu zo’n grote kunststof hooibak als waterbak die kan ze niet omgooien.

Het gras is nog erg groen bij ons! Het regent nog best wel veel hier.

Juut schreef:
Specifiek tijdens rijden, of in het algemeen?
Als het specifiek tijdens rijden is, zou ik haar rug eens goed na laten kijken. Blokkades kunnen versterkt worden door ruiter-gewicht, en kan een goede darmperistaltiek belemmeren.

Ik merk het het meestal tijdens het rijden, ik zie haar voor de rest niet super vaak mesten.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 05-07-19 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

Omenstabij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 21:17

Al gecheckt bij haar billen/kontgat dat er geen obstakels zitten?

Newlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:03

Hey,
Het kan soms voorkomen dat een paard wat last heeft van de darmen en daardoor niet goed kan mesten wij hadden precies hetzelfde probleem en toen toch even laten nakijken bij een dierenarts hij vertelde dat door het vrij jonge gras de paarden snel een gasophoping krijgen dit is in principe niet iets heel ernstigs maar je moet er wel even mee opassen het kan juist zijn dat je paard hierdoor meer ontlasting heeft maar minder komt ook geregeld voor. Wat je ook nog kan proberen is een beetje psyllium door het voer te doen dit is een natuurlijk medicijn oorspronkelijk bedoelt voor zandkoliek maar het geeft de darmen een zetje met legen waardoor het paard toch gaat ontlasten en het kan helemaal geen kwaad succes en hoop dat je er uit komt

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:07

Ik heb er eentje die onder het zadel alleen op haar vaste plek in de piste wil mesten. Blijf ik dan een tijdje op een andere cirkel, dan gaat ze in draf staken en niet mesten. Als ik haar dan naar haar mestplek stuur, gaat ze daar mesten en is het probleem van de baan. Maar zou me verwonderen als er veel zo'n speciallekes als de mijne rondlopen. :)

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:08

Zit er geen zand in de darmen?
Mijn mini kan enorm moeilijk af wanneer dit het geval is.
Ook moet ik hem lijnzaadkorrel (in welke andere vorm dan ook lust hij t niet) geven omdat zijn darmen dit echt nodig hebben wegens schade van een vroegere wormbesmetting.

JosefienE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:33

Een paard op onze manege doet alsof hij moet mesten, soms komt er dan 1 drolletje uit of helemaal niets. Dit is zijn manier om onder het werk uit te komen. Misschien is het dat?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 22:37

Haal de natural balance eraf en ga over op havens Gastro +
Dat helpt enorm
Bij mijn merrie werkte het goed
Bij een ander paard ook
Beide met t zelfde probleem
Last van te vaste mest

Demi_spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 23:32

Zinzi_jewel schreef:
Dat helpt enorm
Bij een ander paard ook
Last van te vaste mest

Ik geef dit voer nu al bijna een jaar en vond haar er eigenlijk erg lekker op lopen. Ze heeft bijna nooit meer slome dagen enzo en zit er niet zoveel suikers in.

Weet jij toevallig of er veel suikers in dat voer zit?

hwn schreef:
Ik heb er eentje die onder het zadel alleen op haar vaste plek in de piste wil mesten. Blijf ik dan een tijdje op een andere cirkel, dan gaat ze in draf staken en niet mesten. Als ik haar dan naar haar mestplek stuur, gaat ze daar mesten en is het probleem van de baan. Maar zou me verwonderen als er veel zo'n speciallekes als de mijne rondlopen. :)

Haha dat is handig maar nee het is altijd op een andere plek, soms plast ze zelfs op de stenen.

Newlander schreef:
Hey,
Het kan soms voorkomen dat een paard wat last heeft van de darmen en daardoor niet goed kan mesten wij hadden precies hetzelfde probleem en toen toch even laten nakijken bij een dierenarts hij vertelde dat door het vrij jonge gras de paarden snel een gasophoping krijgen dit is in principe niet iets heel ernstigs maar je moet er wel even mee opassen het kan juist zijn dat je paard hierdoor meer ontlasting heeft maar minder komt ook geregeld voor. Wat je ook nog kan proberen is een beetje psyllium door het voer te doen dit is een natuurlijk medicijn oorspronkelijk bedoelt voor zandkoliek maar het geeft de darmen een zetje met legen waardoor het paard toch gaat ontlasten en het kan helemaal geen kwaad succes en hoop dat je er uit komt

Dankje! kan dat wel gaan proberen.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 05-07-19 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 08:58

Werkt psyllium niet stoppend?? De gastro is een goede tip.

Ik zou eerder aan de lijnzaad gaan en de mest eens testen op zand.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 09:17

Cowgirl schreef:
Werkt psyllium niet stoppend?? De gastro is een goede tip.

Ik zou eerder aan de lijnzaad gaan en de mest eens testen op zand.

Psyllium werkt niet stoppen, dat kan juist heel goed helpen voor de doorloop van de mest makkelijker te maken. En het helpt ook tegelijkertijd eventueel zand naar buiten.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:26

Demi_spirit schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Dat helpt enorm
Bij een ander paard ook
Last van te vaste mest

Ik geef dit voer nu al bijna een jaar en vond haar er eigenlijk erg lekker op lopen. Ze heeft bijna nooit meer slome dagen enzo en zit er niet zoveel suikers in.

Voor een sport voer weinig
Meen uit hoofd rond de 21 %
En natural balance zelfs meer
Althans aantal jaar terug.
Mijn merrie met eczeem reageert prima op de Gastro

Geef ze regelmatig wat slobber met lijnzaad pellets van St hypolyt
Is hele lijnzaad maar is iets gemalen ofzo waardoor ze slijmerig wordt in gewoon warm water
Vandaar dat ik ze in slobber doe
Lijnzaad kan nooit kwaad en is wellicht helpend

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 22:12

Is je paard niet hengstig?

Overige gezondheidsproblemen eerst uit sluiten natuurlijk.
Maar ik heb een merrie gehad die dit soort ‘gedrag’ alleen tijdens de hengstigheid toonde.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 12:00

Hoe is de rug van je paard?
Een tijdje terug was er ook een topic waarbij het paard last had het rijden met mesten.
Bij dit paard kwam het door problemen met de rug/doorgezakte rug

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 13:10

]
Demi_spirit schreef:

Natural balance bevat 39,5% suiker en zetmeel bij elkaar, dus behoorlijk veel. Het suikergehalte is laag 2,8%, maar het zetmeelgehalte is 36,7%. Heel misleidend vind ik, want het wordt gepromoot vanwege het lage suikergehalte.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 14:41

Dat had ik al opgeslagen in mijn geheugen
Heel misleidend zoveel zetmeel
Dat wordt nl omgezet tot suiker

Demi_spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 21:17

Blackberry28 schreef:
]
Demi_spirit schreef:

Natural balance bevat 39,5% suiker en zetmeel bij elkaar, dus behoorlijk veel. Het suikergehalte is laag 2,8%, maar het zetmeelgehalte is 36,7%. Heel misleidend vind ik, want het wordt gepromoot vanwege het lage suikergehalte.

Ja had dat ook al gezien, maar vind haar zelf lekkerder lopen op dit voer. Hiervoor gaf ik aldoor pavo natures best

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 21:40

JosefienE schreef:
Een paard op onze manege doet alsof hij moet mesten, soms komt er dan 1 drolletje uit of helemaal niets. Dit is zijn manier om onder het werk uit te komen. Misschien is het dat?

Dan is er echt wel iets aan de hand een paard denkt niet van ik doe of ik moet mesten of ik doe alsof ik kreupel of dat het aanstelt. Dat zijn meer de smoezen die de mensen gebruiken om het paard niet na te laten kijken.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 22:03

Kan zijn dat het gras te weinig vezels bevat. Is het kort of lang gras? Ze hebben vezels (dus lange stengel) nodig voor een goede vertering. Anders hooi gaan bijvoeren.

Demi_spirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 22:20

hagelslag schreef:
Hoe is de rug van je paard?
Een tijdje terug was er ook een topic waarbij het paard last had het rijden met mesten.
Bij dit paard kwam het door problemen met de rug/doorgezakte rug

Haar rug is erg recht, ben nu erg aan het trainen met haar voor de z1 maar vooral dat ze zichzelf moet dragen enzo. Kan anders ook de masseur wel bellen.

Lindsey_99 schreef:
Kan zijn dat het gras te weinig vezels bevat. Is het kort of lang gras? Ze hebben vezels (dus lange stengel) nodig voor een goede vertering. Anders hooi gaan bijvoeren.

Het is een heel groot weiland, er zitten langere en kortere stukken tussen.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 05-07-19 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt