Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cowgirl schreef:Drinkt ze wel genoeg? Dat is het eerste waar ik aan denk...zeker met de warme dagen van de afgelopen weken.
Als ze uit de sloot drinkt kan ze daar dan goed bij?
tiwi1969 schreef:Is het gras op de wei niet heel droog? Ik merkte gisteren met scannen dat mijn paard heel droge mest heeft. Gras is net hooi en ze gooide haar waterbak om. Heeft nu zo’n grote kunststof hooibak als waterbak die kan ze niet omgooien.
Juut schreef:Specifiek tijdens rijden, of in het algemeen?
Als het specifiek tijdens rijden is, zou ik haar rug eens goed na laten kijken. Blokkades kunnen versterkt worden door ruiter-gewicht, en kan een goede darmperistaltiek belemmeren.
Zinzi_jewel schreef:Haal de natural balance eraf en ga over op havens Gastro +
Dat helpt enorm
Bij mijn merrie werkte het goed
Bij een ander paard ook
Beide met t zelfde probleem
Last van te vaste mest
hwn schreef:Ik heb er eentje die onder het zadel alleen op haar vaste plek in de piste wil mesten. Blijf ik dan een tijdje op een andere cirkel, dan gaat ze in draf staken en niet mesten. Als ik haar dan naar haar mestplek stuur, gaat ze daar mesten en is het probleem van de baan. Maar zou me verwonderen als er veel zo'n speciallekes als de mijne rondlopen.
Newlander schreef:Hey,
Het kan soms voorkomen dat een paard wat last heeft van de darmen en daardoor niet goed kan mesten wij hadden precies hetzelfde probleem en toen toch even laten nakijken bij een dierenarts hij vertelde dat door het vrij jonge gras de paarden snel een gasophoping krijgen dit is in principe niet iets heel ernstigs maar je moet er wel even mee opassen het kan juist zijn dat je paard hierdoor meer ontlasting heeft maar minder komt ook geregeld voor. Wat je ook nog kan proberen is een beetje psyllium door het voer te doen dit is een natuurlijk medicijn oorspronkelijk bedoelt voor zandkoliek maar het geeft de darmen een zetje met legen waardoor het paard toch gaat ontlasten en het kan helemaal geen kwaad succes en hoop dat je er uit komt
Cowgirl schreef:Werkt psyllium niet stoppend?? De gastro is een goede tip.
Ik zou eerder aan de lijnzaad gaan en de mest eens testen op zand.
Demi_spirit schreef:Zinzi_jewel schreef:Haal de natural balance eraf en ga over op havens Gastro +
Dat helpt enorm
Bij mijn merrie werkte het goed
Bij een ander paard ook
Beide met t zelfde probleem
Last van te vaste mest
Ik geef dit voer nu al bijna een jaar en vond haar er eigenlijk erg lekker op lopen. Ze heeft bijna nooit meer slome dagen enzo en zit er niet zoveel suikers in.
Weet jij toevallig of er veel suikers in dat voer zit?
Demi_spirit schreef:Ik geef dit voer nu al bijna een jaar en vond haar er eigenlijk erg lekker op lopen. Ze heeft bijna nooit meer slome dagen enzo en zit er niet zoveel suikers in.
Blackberry28 schreef:]Demi_spirit schreef:Ik geef dit voer nu al bijna een jaar en vond haar er eigenlijk erg lekker op lopen. Ze heeft bijna nooit meer slome dagen enzo en zit er niet zoveel suikers in.
Natural balance bevat 39,5% suiker en zetmeel bij elkaar, dus behoorlijk veel. Het suikergehalte is laag 2,8%, maar het zetmeelgehalte is 36,7%. Heel misleidend vind ik, want het wordt gepromoot vanwege het lage suikergehalte.
JosefienE schreef:Een paard op onze manege doet alsof hij moet mesten, soms komt er dan 1 drolletje uit of helemaal niets. Dit is zijn manier om onder het werk uit te komen. Misschien is het dat?
hagelslag schreef:Hoe is de rug van je paard?
Een tijdje terug was er ook een topic waarbij het paard last had het rijden met mesten.
Bij dit paard kwam het door problemen met de rug/doorgezakte rug
Lindsey_99 schreef:Kan zijn dat het gras te weinig vezels bevat. Is het kort of lang gras? Ze hebben vezels (dus lange stengel) nodig voor een goede vertering. Anders hooi gaan bijvoeren.