Gevulde peesschede, niet kreupel, niet warm. Ervaring?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CharlyBrown

Gevulde peesschede, niet kreupel, niet warm. Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 11:33

Hi!

Afgelopen weekend ontdekten wij dat bij mijn verzorgpony haar bij beiden voorbenen haar peesschedes aan de binnenkant van haar been, onderaan het pijpbeen tegen de kogel aan iets dik waren. (het is zacht)

Bij haar linkerbeen iets dikker dan het andere been.

Het is niet warm en ze loopt goed.

Had een arts gesproken voor advies, maar had t meteen over scannen... Maar wilden het toch even aankijken en ondertussen ben ik benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of misschien een tip heeft.

Ter illustratie een foto om aan te geven om welk gebied het gaat (dit is dus niet een been van de pony in kwestie)

CharlyBrown

Re: Gevulde peesschede, niet kreupel, niet warm. Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 11:35

Afbeelding

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:49

Ik ben wel benieuwd naar foto's van de pony. Maar als ze verder goed loopt en het niet warm is zou ik prima een paar dagen af durven wachten. Als het dan nog niet weg is dan maar eens scannen.
Laatst bijgewerkt door MarritdeG op 02-07-19 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 11:53

Ja, het is dus wel dik.. niet extreem, maar wel dikker...

Ik kan morgen wel een foto maken..

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:55

CharlyBrown schreef:
Ja, het is dus wel dik.. niet extreem, maar wel dikker...

Ik kan morgen wel een foto maken..

Ben benieuwd naar de foto. En het is dus bij beide benen? Sorry ik bedoelde in mijn vorige reactie te typen als het niet warm is :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:57

Mijn 15 jarige heeft dit sinds een jaar of 2. Ik heb laten scannen.
Conclusie: geen letsel, waarschijnlijk wat ouderdomsklachten, vocht wat zich dan ophoopt. Na het rijden is het ook weg/minder.
Wat ik niet meer doe is over zeer ongelijke, zachte paden rijden. Ook springen doe ik nauwelijks.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 11:58

Misschien zijn het gallen. Google maar 's. Niet direct grote zorgen maken hoor.
*edit: alleen zitten die vaak ook aan de buitenkant van de kogel..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:04

Ik zou laten scannen voor de zekerheid, het kan vanalles zijn maar als het wel de pees is en je blijft haar belasten dan kan het veel erger worden. Een scan geeft duidelijkheid.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:40

Gevulde peesschedes duiden vaak op pees (of manica) blessures in de peesschede.

Echter is dat bij twee benen tegelijk iets minder voor de hand liggen, of het paard moet in beide benen peesletsel hebben. Ik zou het paard 7-14 dagen rust geven (weide, stappen) en de benen elke dag 20 minuten koelen met coolpacks. Even kijken wat er dan gebeurd. Indien dan verdwenen het stappen rustig uitbouwen en voorzichtig na een week wat draf erbij.

Als het dan weer terugkomt, zeker naar DA voor scans. Overigens is een echo bij peesschedeproblemen niet zaligmakend. Op een echo is dan niet alles te zien, en zien ze soms bij de kijkoperatie ineens wel scheuren/irritaties/ellende.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 12:51

Focussed schreef:
Gevulde peesschedes duiden vaak op pees (of manica) blessures in de peesschede.

Echter is dat bij twee benen tegelijk iets minder voor de hand liggen, of het paard moet in beide benen peesletsel hebben. Ik zou het paard 7-14 dagen rust geven (weide, stappen) en de benen elke dag 20 minuten koelen met coolpacks. Even kijken wat er dan gebeurd. Indien dan verdwenen het stappen rustig uitbouwen en voorzichtig na een week wat draf erbij.

Als het dan weer terugkomt, zeker naar DA voor scans. Overigens is een echo bij peesschedeproblemen niet zaligmakend. Op een echo is dan niet alles te zien, en zien ze soms bij de kijkoperatie ineens wel scheuren/irritaties/ellende.

Prima plan!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-19 12:57

Super bedankt voor de tips!!