Kliniek of rustig afwachten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardje87

Kliniek of rustig afwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 11:33

Hoi allemaal,
Ik zit momenteel een beetje met de handen in het haar. Mijn haflinger-ruin van 21 loopt sinds afgelopen zaterdag kreupel en nadat de dierenarts was geweest heeft zij geconstateerd dat het uit de knie links achter komt. Nu was het zo dat zij het lastig vond dit op een foto of scan te zetten dus heeft ze hem op ontstekingsremmer, metacam, gezet voor 2 weken en dan daarna kijken hoe het aanslaat, samen met 2 keer per dag stappen op vlakke ondergrond.
Er was geen zwelling te zien en ook geen warme plekken. Hij wilt in stap echt niet lopen op het harde, laat staan draven. Op zachte ondergrond, van de binnenbaan, draaft hij uit zich zelf aan. Vanuit stap is het slechter te zien, vanuit draf is het enorm zichtbaar dat hij kreupel is.
Hij staat op het weiland met een groep en staat daar met dit warme weer 24/7.

Zelf heb ik een beetje mijn twijfels er bij en wil ik hem toch het liefst opladen en naar de kliniek brengen voor foto’s of scans. Alleen van sommige kanten hoor ik nu dat ik gewoon rustig de 2 weken moet afwachten en nu vroeg ik mij af, overdrijf ik?
4 dagen voordat hij kreupel liep vanuit de knie was de osteopaat nog geweest en liep hij zuiver.
Wat hadden jullie gedaan in deze situatie en zijn hier mensen bekend mee ?

Overigens, ik weet van mijzelf dat ik een enorm bezorgde moeder kan zijn als het gaat om mijn paard dus soms niet zo hard van stapel moet lopen en geduld moet hebben.

Autumnn

Re: Kliniek of rustig afwachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:35

Inladen en naar de kliniek! Het is jouw paard en als jij heen wilt ga je heen.
Beter te vroeg heen dan te laat

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:36

Maar kreupel door de metacam heen is echt flink kreupel. Zou er niet meer mee wachten en bellen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:38

Geen paniek, je hebt een wat ouder paard, geef het even wat tijd.
In jouw geval zou ik het zeker een week afwachten, de medicatie moet zijn werk ook kunnen gaan doen.
Zie je na een week geen verbetering of zelfs verslechtering dan kun je altijd nog een afspraak maken voor een foto of echo.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 11:38

Autumnn schreef:
Inladen en naar de kliniek! Het is jouw paard en als jij heen wilt ga je heen.
Beter te vroeg heen dan te laat

Ik heb al een afspraak staat voor a.s. dinsdag bij kliniek Hollandse Kroon in Middenmeer, voor de zekerheid. Omdat ik mijzelf daar prettig bij voelde maar omdat ik soms nog al kan overdrijven en met alleen al een snotneus van paard aan de dierenarts de telefoon kan hangen kan ik snappen als ik misschien nu even overdreef. Dus vroeg mij af wat de rest in mijn geval had gedaan.

Saaams schreef:
Maar kreupel door de metacam heen is echt flink kreupel. Zou er niet meer mee wachten en bellen.

Nee sinds dierenarts bezoek staat hij op metacam. Dus kreupel door de metacam heen is geen spraken van. Sinds de metacam heb ik hem niet meer bekeken qua kreupel, alleen rustig gestapt en in de stap is de kreupelheid niet zichtbaar.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 27-06-19 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:41

ik had rustig afgewacht. Het kan goed een simpele verstuiking of zoiets zijn. Een bezoekje aan de kliniek is ook niet niks voor een paard, zeker niet als ze een zeer been hebben.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 11:41

Wildgirl schreef:
In jouw geval zou ik het zeker een week afwachten, de medicatie moet zijn werk ook kunnen gaan doen.
Zie je na een week geen verbetering of zelfs verslechtering dan kun je altijd nog een afspraak maken voor een foto of echo.

Dankjewel voor het advies ! De kliniek afspraak staat een week na de eerste dag van de metacam dus als hij volgende week dinsdag heen vordering heeft gemaakt kan ik hem inladen en er heen, maakt hij wel vordering kan ik het altijd nog afzeggen denk ik dan als optie.

troi schreef:
ik had rustig afgewacht. Het kan goed een simpele verstuiking of zoiets zijn. Een bezoekje aan de kliniek is ook niet niks voor een paard, zeker niet als ze een zeer been hebben.

Dankje voor je advies, ik dacht al dat ik misschien iets wat te hard van stapel liep. Je wilt natuurlijk altijd het beste voor je paard maar geduld is ook een schone zaak.
Laatst bijgewerkt door C_arola op 27-06-19 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:44

paardje87 schreef:
Wildgirl schreef:

Dankjewel voor het advies ! De kliniek afspraak staat een week na de eerste dag van de metacam dus als hij volgende week dinsdag heen vordering heeft gemaakt kan ik hem inladen en er heen, maakt hij wel vordering kan ik het altijd nog afzeggen denk ik dan als optie.

Prima beredenering denk ik, als ie niet kreupel meer is kun je altijd nog afzeggen en anders laten onderzoeken voor je eigen gemoedsrust. Als de trailer geen probleem is, is een DA bezoek nu ook weer niet zo'n grote belasting.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 11:45

Dan zou ik die afspraak lekker laten staan als je je daar prettig bij voelt...afzeggen kan maandag altijd nog als er ineens verbetering optreed.

Het heeft vaak gewoon een paar dagen nodig. Maar ik snap je bezorgdheid , zeker als ze een dagje ouder worden.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 13:27

Waar ben je bang voor en wat zou het slechtste scenario aan de therapie veranderen?
Zou je bv bij een peesblessure nog boxrust overwegen of is hij op de wei zo rustig dat je het een seizoen op de wei zou proberen?

Een breuk klinkt niet heel waarschijnlijk, zou je bv nog willen opereren als dat nodig is of probeer je of het met rust en pijnstillers opknapt? Dat laatste is namelijk wat je nu ook al doet.

Ik zou niet naar de kliniek gaan, heeft voor mij geen toegevoegde waarde. Alleen bij mogelijk een fractuur zou ik een foto laten maken en dan alleen maar om te kijken of het reeds ingezette beleid zinvol is.

Vraag je altijd af of het wel zinvol is en of een duidelijkere diagnose (als je die al krijgt) iets aan je beleid veranderd en/of je huidige beleid bij een bepaalde diagnose misschien meer schade kan geven. Is het antwoord daarop 'nee' wat is dan de meerwaarde van het kliniekbezoek?

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 14:38

Nog even een kleine update, binnen 2 weken liep hij weer spatzuiver en na een dag op de metacam sloeg dat ook al top aan! We weten niet wat het precies is geweest of waardoor het kwam maar we zijn nu weer rustig aan het opbouwen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:41

Misschien heeft die osteo iets gedaan wat juist dit veroorzaakt heeft maar fijn dat het weer goed gaat.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:19

paardje87 schreef:
Nog even een kleine update, binnen 2 weken liep hij weer spatzuiver en na een dag op de metacam sloeg dat ook al top aan! We weten niet wat het precies is geweest of waardoor het kwam maar we zijn nu weer rustig aan het opbouwen.

Goed dat je even aangekeken hebt, misschien gewoon een verreking of verstuiking.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:30

Ik heb een pony die stokkreupel was aan een achterbeen, knie gebied, maar na ongeveer 6 weken was hij weer, vrij plotseling, volkomen rad.

Mijn pony is veel te vet en dat geeft makkelijk gewrichtsontstekingen, maar bij een oude pony kun je denken aan een actieve artrose/artritis. Zodra de ontsteking tot rust komt, is de pijn weg.