krampbeen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zamba

krampbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 14:52

hoi allemaal,
even een vraagje. ik heb een erg leuk paard op het oog, een 5 jarige merrie, maar het is een kramper.
wel of niet doen?
wat zijn voor/nadelen?

Zelf heb ik al een kramper aan 1 been maar dit is een ruin en heeft dit overgehouden aan de castratie op late leeftijd. hij heeft 2 x zzl gelopen en is nu 21 en loopt nog steeds op bijna gelijk niveau. Bij hem is het dmv training zelfs bijna niet meer te zien. soms zelfs helemaal niet meer krampen met oppakken.

hou het lief, ik zoek naar tips, ervaringen en adviezen, niet naar discussies :)

Janine1990

Re: krampbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:01

Persoonlijk zou ik het niet doen, omdat ik niet tegen de opmerkingen zou kunnen op concours.
Wel eens geschreven bij krampers, die opmerkingen waren niet altijd mals. Zelfs meegemaakt dat de jury waar ik zat het geen probleem vond en gewoon de onderdelen omlaag puntte zoals het hoorde (was alleen in stap te zien), en de jury van de tweede proef naar ons toe kwam om te vragen of we deelneemster niet moesten uitsluiten.

Reden dat ik dit noem? Het is heel persoonlijk of je het kan handelen... Ik verwacht niet dat ik het zou kunnen handelen.

Jij daarentegen hebt er al eentje, kent dus het klappen van de zweep begrijp ik uit zijn concourservaring? Dan denk ik dat je heel goed weet waar je aan wilt beginnen eventueel... Dat vind ik heel positief!

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 15:07

Janine1990 schreef:
Persoonlijk zou ik het niet doen, omdat ik niet tegen de opmerkingen zou kunnen op concours.
Wel eens geschreven bij krampers, die opmerkingen waren niet altijd mals. Zelfs meegemaakt dat de jury waar ik zat het geen probleem vond en gewoon de onderdelen omlaag puntte zoals het hoorde (was alleen in stap te zien), en de jury van de tweede proef naar ons toe kwam om te vragen of we deelneemster niet moesten uitsluiten.

Reden dat ik dit noem? Het is heel persoonlijk of je het kan handelen... Ik verwacht niet dat ik het zou kunnen handelen.

Jij daarentegen hebt er al eentje, kent dus het klappen van de zweep begrijp ik uit zijn concourservaring? Dan denk ik dat je heel goed weet waar je aan wilt beginnen eventueel... Dat vind ik heel positief!

bedoel jij dan niet een hanentred? dat zie je namelijk in de beweging. een krampbeen zie je alleen bij het verlaten van de stal, na lange tijd stilstaan in het draaien of evt met het achteruit gaan. die van mij heel af en toe eens bij het wegstappen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:08

Hmmm... ben ik dan in de war?
Van het paard uit mijn voorbeeld wist de jury te vertellen dat hij enkel een krampbeen had, geen hanetred. Jury kende de combinatie een klein beetje.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:10

Er zijn zoveel leuke paarden te koop die niks mankeren. Waarom er eentje kopen waar iets mee is?

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 15:11

ah oke, word inderdaad heel vaak door elkaar gehaald. een kramper zie je in het lopen niks aan, evt alleen de eerste stap. één met een hanentred zie je de hele proef 1 of 2 achterbenen die hoger of spastisch opgetild worden. Ik lees over krampers heel verschillende berichten over het volhouden van het werk en hoe ze zijn bij de smid, vandaar mijn topic. (misschien heb ik namelijk wel gewoon een hele makkelijke ;p )

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 15:12

rien10 schreef:
Er zijn zoveel leuke paarden te koop die niks mankeren. Waarom er eentje kopen waar iets mee is?

Het is een erg leuk en knap paard, omdat ik zelf een kramper heb ben ik er eigenlijk niet zo bang voor. Maar misschien heb ik gewoon geluk gehad, vandaar opzoek naar ervaringen.

vraag omgedraaid: waarom zou dit paard geen kans verdienen? er is in zijn hele lopen niks aan te zien..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:15

Tja, ik zou haar laten staan. Zo zie je maar, verschillende meningen over een en hetzelfde onderwerp :)

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 15:16

rien10 schreef:
Tja, ik zou haar laten staan. Zo zie je maar, verschillende meningen over een en hetzelfde onderwerp :)

dat klopt, en gelukkig maar. maar wat nou als de prijs er ook naar is...? ;p

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:17

Tja, dan nog zou ik haar laten staan. Voor gratis ook.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 15:20

Nadeel: moeite bij hoefsmid, veel geduld nodig. Maar met een meewerkend paard+smid lukt het prima. Ijzers achter is een hel, dus gewoon geen concoursen op gras starten. Eventing rijden is dus lastig.

Verder vind ik dat je ze goed moet onderhouden in trainingen. Ze hebben de spierkracht meer nodig/raken het sneller kwijt, voor mn gevoel.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 15:31

rensju schreef:
Nadeel: moeite bij hoefsmid, veel geduld nodig. Maar met een meewerkend paard+smid lukt het prima. Ijzers achter is een hel, dus gewoon geen concoursen op gras starten. Eventing rijden is dus lastig.

Verder vind ik dat je ze goed moet onderhouden in trainingen. Ze hebben de spierkracht meer nodig/raken het sneller kwijt, voor mn gevoel.

oke dankjewel!! het is gelukkig een dressuurpaard ;P
(de mijne staat al minstens 10 jaar rondom op ijzers + zomers stiften draaien _/-\o_ )

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 17:47

rien10 schreef:

Ik ook. Ellende heb je al genoeg, die hoef je niet te kopen.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:04

Suzanne F. schreef:
rien10 schreef:

Opzich mee eens, al heb ik er geen last van. Bovendien kan een paard met krampbeen soms beter presteren dan 1 zonder, moet je wel een goeie kopen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:07

Heb er vroeger ook 1 gehad. Die moest bij de smid wel met extra tijd worden bekapt achter.
Beestje liep super en heeft op hoog niveau gesprongen. Ik reed er recreatief mee en dat ging prima. Het hoge niveau kon hij op een bepaald moment niet meer aan in zijn lijf.
Het krampen komt namelijk wel ergens vandaan en het kan ook leiden tot compenseren elders in het lichaam. Dan kan het wel problemen geven. Ik ken een aantal paarden die daardoor niet goed konden ondertreden en die werden er dus wel door beperkt.
Als de prijs goed is en je ziet er wat in, dan zou ik het wel aan durven. Blijf wel heel goed kijken naar de ontwikkeling en stel evt je verwachtingen bij. Een sportcarrière zal wellicht lastiger zijn.
Zo’n paard is denk ik wel meer op zijn plek bij iemand die dressuurmatig goed aan de slag gaat ( lijf goed laten gebruiken), dan bij iemand die dat niet doet.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:26

Suzanne F. schreef:
rien10 schreef:

Ik heb een paard gehad met twee extreme krampbenen. Daar zitten inderdaad veel nadelen aan, maar dit was een paard dat bijna GP opgeleid was en dat ik NOOIT had gehad wanneer hij volledig gezond was geweest. Ik was hartstikke blij met die 'ellendige ezel'. Natuurlijk, ideaal was anders. Maar wanneer je een goed paard wilt met een lager budget kun je een paard kopen waar wat aan mankeert of je kunt wachten tot je ergens keihard opgelicht wordt met een 'gezond' paard dat later wat blijkt te mankeren.

TS ik denk dat je realistisch moet zijn, wat is je doel met het paard? Wil je een paard om jaren plezier van te hebben, dan is dit misschien je kans om aan een goed paard te komen voor een nette prijs, ondanks dat het risico iets hoger ligt. Zit er een commerciële gedachtegang achter en zou je graag het paard ooit nog eens willen verkopen, dan zou ik hem laten staan.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:22

Mijne heeft achter 2 krampbenen. Enige nadeel is de hoefsmid verder merk ik er niets van. Met rijden nooit te zien en aw ook niet.
Mijne loopt er lichte tour mee. Zolang het geen hanetred is wat je inderdaad ziet in stap, dan zou ik het doen.
Moet wel de prijs er ook naar zijn en niet de hoofdprijs.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-20 17:50

Hoihoi,

Voor degene die nieuwschierig zijn wat ik uiteindelijk heb gedaan hier een berichtje.
Ik heb hem toch gekocht. Eerst 4 weken op proef gehad en daarna is hij niet meer weggegaan. In de proeftijd ook al bij mijn smid geweest en dat ging eigenlijk voor de eerste keer heel erg goed. Ondertussen zitten er ook achter ijzers onder! Door een verkeerde stand hield hij geen voeten over en hadden we dus niet veel keus. Met verdoving achter de hand begon de smid rustig aan zijn werk, wonder boven wonder was hij eigenlijk in een mum van tijd klaar (zonder verdoving) en stond paard lief rondom op ijzers. In de training doet hij het ook super goed en we kunnen nu echt beginnen met het rijden. Hij begint wat meer spieren te krijgen en komt langzaam aan ook wat bij in gewicht. Hij heeft na een week of 6 mijn geduld en doorzettingsvermogen enorm op de proef gesteld, maar nu we er doorheen zijn kunnen we lezen en schrijven met elkaar. Hij ging na 5 weken (incl proeftijd) al mee op wedstrijd en heeft zelfs al een 4e plaats in de selecties binnengehaald. Kortom, we zijn super blij met hem en zn krampbenen en rare trekjes nemen we voor lief <3 <3

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-20 22:35

Wat fijn!!

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-20 22:41

Jasmijn159 schreef:
Wat fijn!!

Afgelopen weekend 2x 2e met 203.5 en 209