paard krijgt soort aanval: hart?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sylviel

paard krijgt soort aanval: hart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 10:14

Ik ben op zoek naar soortgelijke ervaringen en/of goede adviezen. ik zit momenteel een beetje vast.
het is een lang verhaal, sorry daarvoor.

Ik heb een 19jarige volbloed Arabier merrie. Ze is al van haar 5 jaar mijn beste vriendin. Western opgeleerd, hebben endurance wedstrijden gereden, trektochten gedaan. Nooit medische problemen gehad.
Wel een tijdje gesukkeld met haar hoeven: smid zette haar veel te plat, maar met een nieuwe smid is dit probleem opgelost.

ze staat aan huis, overdag op wei en 's nachts op stal. Is heel relax in omgang, koel in haar hoofd. Met het rijden is ze wel feller maar handelbaar.

Het laatste jaar is ze met het rijden echt een uitdaging geworden. Ik reed altijd alleen buiten en hier genoten we samen van. Maar nu is het telkens afwachten of het wel ' veilig' gaat zijn. ze kan plots heel fel worden, trippelen, bokken, licht steigeren, fokt zich helemaal op, is zeiknat van zweet.

Ik ben lessen beginnen nemen en in de piste is het ook echt werken en niet makkelijk.Maar buiten is ze echt erg. Met andere paarden kan ik niet meer buiten rijden want dan verongelukken we.

in december 2018 heeft ze voor het eerst een 'aanval' gekregen. ( die ik heb gezien)
's avonds geef ik hen altijd nog hooi bij voor de nacht. ze ziet me aankomen, roept naar me en draait druk rondjes in haar stal. ( ik denk: haar hooi is al op) plots valt ze gewoon neer in haar stal, ik ren er naartoe en ze staat recht of er niks is gebeurt. je ziet ook gewoon niks aan haar en ze begint te eten.

Da heeft toen bloed komen trekken en vond niks in het bloed. de spierwaarden waren licht verhoogd, dus heb vitamine E en Selenium moeten geven.

paar weken later willen we ze 's morgens buiten zetten. ik heb de pony vast, mijn man haar en onze andere arabier. we moeten straat oversteken om naar onze andere wei te gaan. we stappen wei op en ze wil eigenlijk altijd snel los. Maar van ons moet ze eerst even rustig worden en dan pas klikken we touw los. ze begint te trekken aan het touw, mijn man zegt: 'hey' en ze krijgt weer een aanval. ze doet haar hoofd hoog naar achter, knippert met haar ogen en gaat dan neer. volledig plat, met hoofd op de grond. ze staat ook direct terug recht en begint te grazen. je ziet niks aan haar.

da is terug geweest: bloed getrokken, op vraag van mij getest op cushing en op ammoniakgehalte . bloedwaarden waren perfect. spierwaarden waren ook terug normaal.

uit mijn beschrijving van de aanval zijn ze zeker dat het haar hart is, krijgt bloeddrukval en gaat neer. hart beluistert en zou als ze zich druk maakt soms overslaan.

rijden vinden ze te gevaarlijk, dus op verplicht pensioen. Moet stress vermijden. Kunnen niet zeggen hoe het nu verder gaat. We hebben ondertussen al met verschillende klinieken contact gehad want ik wil wel meer duidelijkheid. Meesten zeggen dat ze hart kunnen monitoren om meer zicht te krijgen, anderen zeggen om de aanval uit te lokken en dan monitoren en bloed trekken.

tja, ze heeft ondertussen nog aanvallen gehad. ik wil ze eigenlijk niet meer op trailer zetten. ze krijgt al een aanval bij banale dingen, dus wil dat risico niet nemen.

Zelf wil ik eerst nog andere dingen uitsluiten, maar heb geen idee in welke richting ik nog moet zoeken. anders wil ik vragen of kliniek haar thuis kan monitoren om te zien of haar hart echt rare dingen doet.

Iemand tips/idee?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:17

Nacrolepsie uitgesloten?

Vind de symptomen daar ook erg op lijken persoonlijk..

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 10:19

dachten ze eerst aan, maar dan staan ze ook ervoor te dutten of zijn ze in rust. dus beschrijving van haar aanvallen komen niet overeen.
zij is echt een beetje opgefokt en dan valt ze neer, vandaar dat ze aan haar hart denken.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:21

Bizar dit. Nog nooit eerder gehoord, maar dit wordt wel een beste klus om te laten onderzoeken denk ik zo.
Ik zou contact opnemen met Tom M ariën van Equitom en het verhaal voorleggen.
Zien wat zij ervan denken en of het nuttig en mogelijk is haar hart thuis te monitoren.

Misschien kan je het ooit eens filmen als ze zo'n toeval krijgt, heb je ook al beeldmateriaal.

Polly
Moderator Algemeen

mijn oude pony had iets vergelijkbaars, bleef wel iets langer liggen en is toen gediagnosticeerd met epilepsie.
Hart is uitgebreid gecontroleerd in Utrecht, geen duidelijke afwijkingen.

nine1987

Ah oké.. Jeetje wel rot, dan heb ik verder ook geen idee.. Heel veel sterkte in ieder geval..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:23

Epilepsie? Er zijn meer vormen dan de spastische. Er zijn ook vormen waarbij de ‘patient’ gewoon even ‘uit’ gaat. Daarna zijn ze wel moe maar dat kan jouw Arabier ook zijn natuurlijk. Wordt ook typisch getriggerd door stress.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:26

Epilepsie?

Ontzettend naar, snap dat je met haar niet meer op de trailer naar de kliniek durft.
Ik zou dit met je reguliere DA monitoren en als het niet meer gaat of te gevaarlijk wordt, voor haar of de omgeving, de enige paardwaaardige beslissing nemen.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 10:45

epilepsie dacht ik eerst ook aan. da zei dat dit best weinig voorkwam en dat ze daar niet aan dachten. maar ik wil dit zeker nog niet uitsluiten..

het lastige ook is dat je echt niks aan haar ziet. Bloedonderzoek was perfect, gezond paard zei da nog. tja..

filmen heb ik ook aan gedacht, maar het gaat zo snel. voor ik mijn gsm heb gepakt, staat ze al weer recht. en dit zijn de aanvallen die ik heb gezien, ik weet niet of ze nog aanvallen heeft gehad.

als het te gevaarlijk wordt, weet ik dat ik een moeilijke beslissing ga moeten nemen. Maar nu doet ze het nog goed, je merkt niks aan haar. Ze is nog steeds de leider van de kudde.

Ayasha
Blogger

Re: paard krijgt soort aanval: hart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 10:46

Mwah, zo weinig komt dat nu ook weer niet voor bij dieren. En bovendien; dat het weinig voorkomt betekent niet dat het ook maar meteen uitgesloten moet worden. :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:04

het is niet te hopen dat het epilepsie is; op zo'n late leeftijd epilepsie ontwikkelen betekent meestal een tumor. Bij honden in elk geval. Je paard is al 19, als het primaire epilepsie zou zijn, zou ze toch al op veel jongere leeftijd aanvallen gehad moeten hebben. Maar goed; wie weet werkt het bij paarden net iets anders dan bij honden.
Met Ayasha eens dat het feit dat het weinig voorkomt ( ik neem aan dat je DA dat bij paarden bedoeld, want bij honden is het helaas zo zeldzaam niet), betekent niet dat het zo makkelijk aan de kant geschoven kan worden.

Om echt te weten of het dan het hart is, zoals de DA denkt, zal toch dat hart gemonitord moeten worden.

Ik begrijp dat het echt alleen neervallen is en dan direct weer opstaan? Beetje zoals flauw vallen bij mensen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:12

Lastig, wil je haar voor veel geld nog binnenste buiten laten keren of zet je haar op pensioen. Ze heeft het dus al langer aangezien het buitenrijden ook niet meer kan. Zal allemaal met elkaar in verband staan dus waar begin je.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:14

Ook paarden hebben aders in hun hoofd dus ook paarden kunnen CVA's krijgen. Tumor is niet de enige optie voor secundair epilepsie maar hoe dan ook ben je, als het epilepsie is, verder van huis. Hoewel, een hartaandoening waar ze weinig aan kunnen doen is niet bepaalt beter. Ik weet niet hoe behandelbaar beide aandoeningen zijn. Maar een paard dat uit het niets "neer valt" is sowieso levensgevaarlijk. Ook als je er niet meer op gaat zitten. Ik herinner me nog een bokker die overleden is door dat haar paard een hartstilstand kreeg terwijl ze met hem wandelde (langs hem dus.) en bovenop haar viel.
Dus ongeacht de reden, een paard dat zo omvalt is gevaarlijk. IMO zou je de DA wel een beetje "onder druk" mogen zetten..

Denk dat alle mogelijke aandoeningen (hart, epilepsie, narcolepsie) aandoeningen zijn die enkel vast te stellen zijn met intensieve monitoring. Van epilepsie weet ik dat er een waarde in het bloed veranderd gedurende de aanval maar dan moet je dus letterlijk bloed kunnen nemen gedurende of letterlijk vlak na de aanval en dat is in praktijk eigenlijk niet mogelijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:19

Is haar rug en hals al op de foto gezet ? Probleem is onder zadel begonnen, vernauwing van ruggenwervels waardoor zenuwen bekneld zitten en een black out veroorzaken ? Op het moment dat ze wegvalt ontspant alles en verklaart ook misschien waarom ze zo snel weer bij is.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 11:19

de aanval was telkens als ze zich druk maakte in iets. ze doet haar hoofd plots heel hoog en begint wat weg te trekken( lijkt het) knippert met ogen en valt dan om. staat bijna direct terug recht en ziet je niks aan. Bij de aanval op de wei heeft ze gehinnikt bij het rechtstaan, maar begon dan direct te grazen. je ziet niks raars aan haar.

het verhaal van het buitenrijden heb ik er bijgezet omdat ik nu begin te denken dat er al 'iets' speelde, maar wat?

Ik wil zeker weten wat ze heeft, want misschien is het met medicatie onder controle te houden.
Buiten rijden was moeilijker geworden, maar ze is in goede conditie. Heb net een nieuwe bak laten aanleggen , ze was zeker nog niet toe aan pensioen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:20

Is ze getest op PPID? (Ziekte van Cushing?)

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 11:24

cushing is op getest, op mijn vraag. dat is het niet.

je wilt niet weten hoeveel ik bel of langs ga bij de da. ze hebben zelf contact met Merelbeke, zij zeggen dan om met paard naar kliniek te komen. maar dat risico wil ik niet weten. is voor ons ook nog eens de andere kant van Belgie, dus paar uren rijden.
ik wil nu andere da contacteren omdat ik idd het gevoel heb dat de da het allemaal niet zo erg ziet.

kliniek zei dat ze bloed kunnen trekken na een aanval en dan zouden ze meer info kunnen uithalen ivm hart. maar ja , daar ben ik nu niet veel mee. dan is het afwachten op een aanval.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 11:25

Bigone: het is niet onder het zadel.( 1 keer in stal en 2 keer op wei) ze staat al maanden stil.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:27

Mijn verzorgpaard heeft dit één keer gehad, en is meteen overleden. DA dacht een hartaanval. Dus zou best eens met het hart te maken kunnen hebben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:32

sylviel schreef:
Bigone: het is niet onder het zadel.( 1 keer in stal en 2 keer op wei) ze staat al maanden stil.

Je schrijft toch dat ze onder het zadel erg veranderd is, zie je vierde alinea.

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:35

Ik zou zeker en vast een ECG laten doen, zeker omdat het telkens is als ze zicht druk maakt. Dit klinkt als een syncope door een of andere hartafwijking (en dan voornamelijk een hartritmestoornis). Ik zou voor eigen veiligheid er ook niet meer opklimmen alleszins.

Epilepsie lijkt me minder waarschijnlijk dan hartproblemen.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 11:36

aanval is niet onder zadel bedoelde ik.
ze is idd feller geworden onder het zadel. maar dan zou er al eerder een aanval moeten komen? en niet maanden later ? in de winter rij ik niet, dus staat ze meestal maanden stil.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:37

sylviel schreef:
aanval is niet onder zadel bedoelde ik.
ze is idd feller geworden onder het zadel. maar dan zou er al eerder een aanval moeten komen? en niet maanden later ? in de winter rij ik niet, dus staat ze meestal maanden stil.

Dat veranderd gedrag zou door een tumor kunnen komen. Lijkt me idd verstandig om een hart-/ hersenscan uit te voeren...
Het is lastig te bedenken wat het precies is...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 11:41

je omschrijving is exact wat er bij de mijne gebeurde, die is binnenstebuiten gekeerd, hartproblemen kunnen ze in het bloed zien, epilepsie niet, hartecho waren geen zichtbare afwijkingen.
Cushing negatief. Bloed verder oke.
Nadat we alles hadden uitgesloten hebben we ingezet op epilepsie, is niet te behandelen (is wel medicatie voor honden maar dan moet je zo'n enorme dosis dat het niet te betalen is en ze weten ook niet of het werkt).
Ik heb de mijne op pensioen gezet en heeft nog 10jr geleefd, daarna euthanasie om een andere reden.

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 11:42

alvast iedereen bedankt om mee te denken. is niet makkelijk.

ik kan me moeilijk neerleggen dat het haar hart is als ik geen concreet bewijs heb. ze is echt mijn maatje , dus wil graag weten wat ze heeft.
maar het is idd lastig om te weten in welke richting je moet zoeken. En vooral omdat het te gevaarlijk is om ze op trailer te zetten en weg te brengen.