groene leem, antiphlogistine of Traumeel gel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

luvU

groene leem, antiphlogistine of Traumeel gel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 14:20

mijn paard heeft zich naar waarschijnlijkheid aangetikt, en heeft daarbij de buitenste mantel van zijn pees heel ligt beschadigd (is een echo van gemaakt die dit bevestigt heeft)

ik wil voor de lokale zwelling iets gebruiken wat het vocht goed afvoert en de bult uiteindelijk weg haalt.
ik koel op het moment 2 x per dag met ice vibe boots en ik gebruik traumeel gel, maar ik vind dat de traumeel gel eigenlijk niet heel veel doet. als ik hem van stal haal, dan is zijn bult toch weer gevuld.
Op internet kwam ik ook groene leem of antiphlogistine tegen.

heeft iemand ervaring met het gebruik van antiphlogistine bij peesproblemen en de daarbij behorende zwelling ? of raden jullie toch iets anders aan zoals bijvoorbeeld groene leem.

alvast heel erg bedankt voor de gebruiksadviezen

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 15:11

Ik heb na een uitglijder van mijn paard juist Traumeel gel en druppels als combi gebruikt en ik moet zeggen dat ik erg verbaasd was over de resultaten. Ze had wat (uitgezakt) vocht in de koten vanuit de schaafwonden en na ongeveer een week behandeld met Traumeel was dit zo goed als weg.

Ook de wonden zelf zijn echt heel goed geheeld met een combi van Bethadine toen ze nog "rauw" waren en nadat ze een dun velletje hadden de traumeel gel + Neemolie.

Ik vind het prachtspul! :j

Edit: Ik heb rondom de schaafwonden, dus niet het "rauwe" gedeelte, vanaf minuut 1 gesmeerd met Traumeel gel.

Cheminee

Re: groene leem, antiphlogistine of Traumeel gel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 15:30

Ik was altijd fan van groene leem maar mijn paard is er allergisch voor :=

Ik deed het been totaal insmeren met leem, natte kranten erop en dan inbandageren en zo de nacht laten staan. Na 2a3 nachten was het weg

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 16:00

@soeboenoe, wellicht moet ik er dan gewoon nog even mee doorgaan in de hoop dat het alsnog gaat helpen.

@cheminee, wordt het met die natte kranten en bandages niet heel warm eronder ? met die pees beschadiging moet ik juist veel koelen. ik kan me voorstellen dat de warmte dan juist niet goed is, of vergis ik me daarin

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:00

Hier ook hele goede ervaring met trammeel druppels. En met groene leem, maar die gebruiken we volgens mij vnl voor open wonden/schaafwonden, om de troep eruit te houden en eventuele ontstekingen/bacterien eruit te trekken.

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 16:05

@nirvana, weet jij wellicht hoeveel druppels je ongeveer moet geven aan een paard ? of hoeveel ml. dit is (eventueel toedienen met een spuitje in de mond)

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:06

luvU schreef:
@soeboenoe, wellicht moet ik er dan gewoon nog even mee doorgaan in de hoop dat het alsnog gaat helpen.

@cheminee, wordt het met die natte kranten en bandages niet heel warm eronder ? met die pees beschadiging moet ik juist veel koelen. ik kan me voorstellen dat de warmte dan juist niet goed is, of vergis ik me daarin

Nee leem heeft een verkoelende werking

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 16:21

Hier een antiflogestine fan.
Vind het echt heel fijn spul bij blessures.

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 16:40

Sizzle schreef:
Hier een antiflogestine fan.
Vind het echt heel fijn spul bij blessures.

dank je wel Sizzle, en hoe kan ik dat bij een peesblessure het beste gebruiken ? gewoon na het koelen erop smeren of moet ik het ook inpakken ?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:14

Hier nog een anti-phlogostine fan. Vooral bij peesproblemen vind ik het ideaal spul. Ik heb er ernstige peesblessures 100% weer mee goed gekregen. Vroeger werd het veel door dierenartsen gebruikt bij peesproblemen maar het middel is kennelijk niet meer in de 'mode' :-)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:15

Zeker niet inpakken dan krijg je haast een blister werking.
Ja gewoon erop smeren en wat masseren. Sommige blijven kleverig en andere drogen op als een soort klei. De laatste is handiger in gebruik ivm eraf poetsen maar ze werken vergelijkbaar.
Trek wel handschoenen aan anders stinkt je hand na het douchen nog steeds :D

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-19 17:21

is die antiphlogistine nog ergens te koop ? als ik op internet zoek kom ik eigenlijk alleen maar op buitenlandse sites terecht.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:32

Volgens topfithorseshop 3x daags 20-30 druppels. Wij hebben altijd minder gebruikt dan dat!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 17:37

Onder Flogestan kun je het misschien vinden maar ik kocht het inderdaad via de DA of uit Duitsland.

missK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 14:41

Traumeel S (dus geen H) druppels inwendig geven en been insmeren met Phytonics Omni milk. Is niet alleen voor het vocht, maar stimuleert ook doorbloeding en remt eventuele ontsteking. Zelf super ervaringen mee (zowel bij paard als bij mezelf).

easy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 20:09

Hoe lang geleden heeft je paard het opgelopen?

luvU

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 15:56

easy1 schreef:
Hoe lang geleden heeft je paard het opgelopen?

sorry, ik ben even niet actief geweest. maar het is nu zo'n 6 weken geleden dat de arts geweest is om te controleren.
de bult is echter nog steeds aanwezig, ondanks dat het echo beeld laat zien dat het goed aan het herstellen is.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 16:23

traumeel heb ik in huis en gebruik ik ook.
Traumasedyl schrijven de dierenartsen hier voor https://www.vetomalin.com/traumasedyl/1 ... 05574.html , want is iets sterker zit meer in , als traumeel.
Groene leem heb ik ook gebruikt en is ook fijn en helpt tegen zwellingen. Ik gebruikte indertijd beiden met de peesblessure. Traumasedyl of traumeel capsules voor inwendig, groene leem uitwendig en dat liet ik dan een ochtend zitten.
Succes!