Kapotte hakken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardje

Kapotte hakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 21:31

Mijn paard heeft met regelmaat kapotte hakken. Waarschijnlijk komt het door het liggen en weer opstaan in de paddock, want daarma heeft ze het vaak. Ze slaat niet tegen haar stal o.i.d. Soms heb ik het idee dat er vocht in de hak blijft zitt een. Ik wil voorkomen dat dit blijvend is en denk er daarom over om permanent hakbeschermers om te gaan doen.

Ik twijfel nog wel een beetje, omdat ik natuurlijk niet wil dat dit weer andere gevolgen heeft (te warm o.i.d.). Heeft iemand tips en weet iemand misschien wat een goede hakbeschermer is?
Laatst bijgewerkt door paardje op 23-06-19 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

sunny43

Re: Kapotte hakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-19 21:43

Ik had hakbeschermers gekocht maar die bleven afzakken. Uiteindelijk leek het toch van op beton liggen, ik heb nu rubbere matten neergelegd, en het is veel minder.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-19 21:53

sunny43 schreef:
Ik had hakbeschermers gekocht maar die bleven afzakken. Uiteindelijk leek het toch van op beton liggen, ik heb nu rubbere matten neergelegd, en het is veel minder.

Ik doe elke dag haar stal, zodat er een goede bodem ligt. Het lijkt er echt op dat het door de paddock komt. Daar kan ik alleen verder niets aan de bodem doen.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:10

wat ligt er dan op de grond van het paddock? en hoe is de bodem van je stal opgebouwd?

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 12:12

Kijk ook eens naar het item: "Paard heeft dagelijks wonde aan spronggewricht"

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 14:31

sunny43 schreef:
wat ligt er dan op de grond van het paddock? en hoe is de bodem van je stal opgebouwd?

Bodem van de paddock is gewoon zand. Stal is stro.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 14:33

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-19 15:09

Die van mij heeft het ook, maar die schuurt met zijn kont tegen de muur en daardoor schuurt hij zijn hakken ook kapot.

Het lijkt mij sterk dat het door het zand komt, dat is immers zacht.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-19 15:13

Pally schreef:
Die van mij heeft het ook, maar die schuurt met zijn kont tegen de muur en daardoor schuurt hij zijn hakken ook kapot.

Het lijkt mij sterk dat het door het zand komt, dat is immers zacht.

Lijkt mij ook gek, maar toch is het steeds als ze buiten heeft gestaan. We hebben ook al geprobeerd de stal wat viezer te laten, waardoor het stro wellicht minder glad is, maar toch blijft het probleem in periodes terugkomen. Heb haar voor alle zekerheid ook nog naar een stal zonde beton verhuist (niet dat dat kunststof hel zacht is, maar het scheelt toch iets). Ze schuurt niet en slaat ook niet tegen haar stal.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 06:33

Ik had hakken met klittenband gekocht maar vrijwel elke ochtend hingen ze op kogelhoogte ... Stro in de stal lijkt misschien zacht maar als ze liggen te schuiven en het sprongegewricht schuift toch over het beton, kan het ook gewoon open gaan. Ik heb zelfs een tijdje pleisters er op geplakt - inlegkruisje met ductape pleister gewoon omdat die dingen af bleven zakken, ik heb er nu nog een beetje last van maar matten in de stal en zand in het paddock. Dit jaar niet meer open gegaan alleen korte haartjes op die plek.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 09:15

sunny43 schreef:
Ik had hakken met klittenband gekocht maar vrijwel elke ochtend hingen ze op kogelhoogte ... Stro in de stal lijkt misschien zacht maar als ze liggen te schuiven en het sprongegewricht schuift toch over het beton, kan het ook gewoon open gaan. Ik heb zelfs een tijdje pleisters er op geplakt - inlegkruisje met ductape pleister gewoon omdat die dingen af bleven zakken, ik heb er nu nog een beetje last van maar matten in de stal en zand in het paddock. Dit jaar niet meer open gegaan alleen korte haartjes op die plek.

Fijn dat het bij jou beter gaat!
Die matten zouden ook bij ons paard best een oplossing kunnen zijn, maar dit is bij ons (pensionstal) niet haalbaar. Er is een machinaal mestsysteem en daar wordt aardig aan vast gehouden. De paddock is veel en veel te groot om te voorzien van matten.

Zou betekenen dat we haar van stal moeten verhuizen, maar dat heeft ook weer niet de voorkeur.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 10:14

Kijken of het beter wordt als er een poosje zaagsel onder het stro in de stal ligt? Dat maakt een stevige zachte bodem.
Als je nog niet meteen die beschermers wil kopen kun je ook proberen om een keer als je paard op de paddock gaat, bandages om haar hakken te wikkelen. Kijken of het dan niet gebeurt. Wel erbij blijven want als het losraakt en ze staat er op is dat gevaarlijk.
Sowieso misschien even je paard observeren in de paddock? Kijken hoe haar hakken eruit zien voor ze er in staat, kijken naar hoe ze zich gedraagt in de paddock (welk gedrag veroorzaakt de open hak & is dat te voorkomen) en kijken hoe haar hakken eruit zien nadat ze er in is geweest. Als je de oorzaak zeker weet kun je makkelijker een oplossing zoeken.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 10:52

noox schreef:
Kijken of het beter wordt als er een poosje zaagsel onder het stro in de stal ligt? Dat maakt een stevige zachte bodem.
Als je nog niet meteen die beschermers wil kopen kun je ook proberen om een keer als je paard op de paddock gaat, bandages om haar hakken te wikkelen. Kijken of het dan niet gebeurt. Wel erbij blijven want als het losraakt en ze staat er op is dat gevaarlijk.
Sowieso misschien even je paard observeren in de paddock? Kijken hoe haar hakken eruit zien voor ze er in staat, kijken naar hoe ze zich gedraagt in de paddock (welk gedrag veroorzaakt de open hak & is dat te voorkomen) en kijken hoe haar hakken eruit zien nadat ze er in is geweest. Als je de oorzaak zeker weet kun je makkelijker een oplossing zoeken.

Ben het er helemaal mee eens dat de oorzaak weghalen beter is dan deze bestrijden. Het is alleen zo dat ze in de ochtend door de pensionhouder in de paddock wordt gezet en er ook door hun weer wordt uitgehaald. Ik ben er dan ook zelden bij en de keren dat ik heb geprobeerd heb te controleren wanneer het gebeurt blijft haar hak net mooi dicht (het is echt in periodes). Of ik moet haar meer gaan binnen houden en het buiten zetten zelf regelen, maar dat zou betekenen dat ze veel minder buiten gaat komen, wat ik eigenlijk geen optie vind. Heb de stalhouder ook gevraagd het in de gaten te houden, maar die gaf aan niks te zien (zijn ook vaak verschillende mensen die haar binnen en buiten zetten).

Zaagsel zou ik ook willen, maar ook dat is hier geen optie. Zelf denk ik er nog wel aan om de zijdes van de wanden wat met stro op te hogen, zodat, mocht ze daaraan afzetten bij het opstaan, de kans op beschadigen hieraan kleiner wordt. Ik denk dat ik dit laatste eens een periode ga proberen.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:51

Ik kan me niet voorstellen dat een paddock met zand kapotte hakken geeft. Alleen als er stenen in liggen...

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 07:32

We gaan nu eetst eens proberen om de randen vab haar stal op te hogen met stro, wellicht zet ze daar af bij het opstaan o.i.d. Verder de stroon in de molen aan, hoewel ik niet denk dat dit de oorzaak is (alleen de laatste tijd loopt ze wat tegen het hek aan.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:00

Als je haar hakken nou eens insmeert met dikke vaseline?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:02

Ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar een foto. Waar op de hak is het kapot?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 08:08

Mijn paard had het ook . Maar dat kwam toch van het opstaan in stal. Wij hebben rubber matten onder het stro gelegd en dat was de oplossing. Jammer dat zoiets bij julie niet mogelijk is. Kan je niet een paar dagen vrij nemen en kijken waarneer het gebeurt? Ik heb mijn paard altijd zelf verzorgd. Dan heb je er iets meer oog op.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 09:01

beatje schreef:
Mijn paard had het ook . Maar dat kwam toch van het opstaan in stal. Wij hebben rubber matten onder het stro gelegd en dat was de oplossing. Jammer dat zoiets bij julie niet mogelijk is. Kan je niet een paar dagen vrij nemen en kijken waarneer het gebeurt? Ik heb mijn paard altijd zelf verzorgd. Dan heb je er iets meer oog op.

Ik heb het weleens geprobeerd te volgen, maar nooit kunnen ontdekken hoe en wat precies. Dit omdat het eigenlijk maar eens in de zoveel tijd ineens weer gebeurd. Heb nog gedacht dat ze bij het hengstig zijn (wat ik verder helemaal niet aan haar merk) misschien ander gedrag vertoont, maar ik kom er dus niet achter wanneer dit zou zijn. Verder zien of horen anderen op stal haar ook nooit slaan e.d.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 09:02

Utixo schreef:
Als je haar hakken nou eens insmeert met dikke vaseline?

Dat zou ik best kunnen proberen! Dank voor de tip.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 09:04

belle_boef schreef:
Ben eerlijk gezegd wel benieuwd naar een foto. Waar op de hak is het kapot?

Heb ik nu niet, maar het zit op het uiterste puntje en volgens mij daar iets boven, maar ik ga vanavond even exact kijken.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 17:33

Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 18:11

Dit ziet er niet uit alsof hij zich aan de vloer openhaald tenzij hij rolt in zijn stal en ergens tegenaan trapt. Geen hekwerk in de paddock waar hij onder schuurt?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 20:20

belle_boef schreef:
Dit ziet er niet uit alsof hij zich aan de vloer openhaald tenzij hij rolt in zijn stal en ergens tegenaan trapt. Geen hekwerk in de paddock waar hij onder schuurt?

Is mij nooit opgevallen. Misschien dan toch de stapmolen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:00

paardje schreef:
belle_boef schreef:

Is mij nooit opgevallen. Misschien dan toch de stapmolen?

Klinkt logisch. Hek wat hem naar horen duwt en hij niet snel genoeg loopt en dus tegen het hek omhoog klapt met zijn hak oid.