Pony is jong (net 5 geworden); wij hebben hem sinds oktober, waarna hij een paar maanden flink ziek is geweest door droes. Inmiddels is hij top fit, staat sinds 2,5 maand op een nieuwe stal. Gister kwam de nieuwe hoefsmid (oude komt niet in deze regio) en dat was niet leuk; zodra de hoefsmid zijn been wil klemmen gaat hij steigeren en wil je van de poetsplaats beuken

Bij de vorige smid vond pony het ook wel spannend maar zo bont als gisteren, heeft hij het zeker niet gemaakt.
Ik vond de smid wel rustig dus het lijkt me dat het daar niet aan ligt.
Pony was net zadelmak toen wij hem kochten; daarvoor heeft hij ruim 4 jaar in het New Forest gewoond met een paar vriendjes. Ik denk dus dat het puur is dat hij het klemmen niet gewend is. Omdat het bij de vorige smid niet opvallend lastig was (maar ik denk dus nu dat dat kwam omdat hij achteraf zo ziek was en dus veel tammer dan nu) hebben we er ook niet uitgebreid mee geoefend.
Nu zijn we dat vandaag natuurlijk meteen gaan oefenen. En inderdaad als ik heel rustig zijn voet tussen mijn benen doe, staat hij meteen op zijn achterbenen.
Hoe pak ik dit nu het handigst aan? Gewoon na het uitkrabben (wat totaal geen probleem is, ook niet als anderen dat doen) een keer een voorbeentje klemmen? Als hij omhoog komt, houd ik zijn voet echter niet dus wordt zin gedrag dan niet beloond? Ook al pak ik zijn voet dan meteen weer om het weer tussen mijn benen te klemmen?
De hoefsmid komt over 10 weken weer dus ik heb even de tijd om te oefenen. Ik heb hem gister nog geappt of hij, tegen betaling, over een week of 4 nog een zou willen komen om alleen even zijn voorbenen op te tillen etc. Dus niet om te bekappen maar om pony even een aai en een wortel te geven en alleen even aan de beentjes te zitten. In het kader van wennen. Helaas nog geen antwoord.
Tips zijn erg welkom!