Ik heb mijn 17-jarige merrie nu ruim 8 jaar. Ze staat al bijna net zo lang op pensioen, ze is afgekeurd om nog serieus te rijden wegens artrose en spronggewricht dat niet oké is. Geeft niet, je kan er nog steeds ontzettend van houden!
Sinds een 6-tal jaar staan wij dus ook niet meer op van die luxe-stallen met heel veel faciliteiten, die hebben wij niet meer nodig. Ze heeft een jaar of 3 op een weide met schuilhok gestaan, en deed het daar goed. In de lente van 2016 heb ik haar naar onze huidige stalling verhuisd, omdat ik zélf ook verhuisd was.
We staan hier heel graag. Ik heb een stal voor mijn paard, en een stal voor mijn spullen. Ik heb een eigen weitje. Ik zet haar zelf buiten en binnen, mest zelf de stal uit, hou de wei in orde, ... Natuurlijk hebben wij ook stalgenootjes, die vind mijn paard alleen maar leuk als ze op de wei naast de hare staan, kleine draak hoor haha. Ze heeft 1 grote boom op de wei, maar geen schuilhok.
Ik heb haar met de jaren ouder zien worden. Stijver. Beetje meer tijd nodig wanneer ze van stal komt. Ze wilt ook echt op stal, terwijl ze 5 jaar geleden enkel en alleen in de schuilstal ging wanneer het heel warm was. Als ik haar nu van stal wil halen als het regent, draait ze haar kont naar me. Als ik haar dan meeneem naar de wei, en ik neem haar los, wandelt ze mee tot de wei, kijkt dan naar modder en draait zich vervolgens om om terug naar stal te gaan. Open boek van me..
Ik voer haar al jaren zelf. Hooi, en krachtvoer. Een heel klein beetje maar, niet omdat ze het perse nodig heeft maar omdat ik het haar niet wil afpakken. Ik ben zo'n eigenaar die van elke maaltijd een feest maakt: korrel, luzerne, 3 koekjes, 2 wortels en 1 harde pistolet. Die pistolet wilt ze altijd als eerste. Ik bak ze altijd kei hard in de oven.
En nu heeft ze zomereczeem. Daisy is nogal anti-deken meestal, maar sinds een week of 2 leg ik haar buiten toch een vliegendeken op. Dat brengt wel rust zie ik. Ben alleen niet zo fan van dat deken, ik bedoel het wérkt wel maar het is zo'n glibberig deken, en Daisy doet nogal graag dutjes al liggend en dat vind ik tricky met zo'n glibberig deken. Ik heb dus alvast een eczeemdeken besteld, hopelijk komt dat deze week nog aan. Ook heb ik haar eten veranderd, ze krijgt nu andere korrels die eiwitarm zijn. Brood geef ik ook niet meer. En ik behandel haar dagelijks met Quistel Bio Herstel shampoo, en verzorg haar wondjes met zalf. Want jeetje, ze schuurt echt heel fanatiek, tot bloedens toe echt.. Op stal neem ik het deken weg, ivm het neerliggen, ik wil niet dat ze zichzelf ophangt in haar deken, toen ze gisteren een uur of 6 op de wei stond hing het deken scheef, waren de buikriemen los en stak er 1 oor uit haar masker

Ik lees heel veel over ZE, en zie door het bos de bomen niet meer. Ik lees oa dat ze van februari tot november een deken zou op moeten (WAT?!), dat ze geen krachtvoer meer mag krijgen, ...
HELP. Wat moet/kan ik doen?
24/7 buiten is geen optie. Geen schuilstal en ze wil niet, ze wordt heel erg moe als ik haar laat buiten staan.
Wat kan ik nog doen?
Ik zou héél graag hét product vinden waardoor ik dekens kan vermijden. Is dit realistisch?