Gewond paard in het buitenland

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardje87

Gewond paard in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 19:51

Beste bokkers,
Ten eerste wil ik zeggen dat ik weet dat ik niet alle paarden ter wereld kan redden, maar als ik voor een paard zijn wereld kan redden wil ik mij daarvoor inzetten.

Mijn moeder reist geregeld naar het buitenland voor haar werk en dit maal is zij een paard tegen gekomen met, zacht uitgedrukt, gewonden benen en een wond op het hoofd. Mijn moeder zelf is al aan het proberen om achter de eigenaar te komen, maar gezien dit dier was vastgebonden in een weiland in 'the middle of nowhere' , is dat lastig. Het is een weiland op het eiland Lesbos, bij Griekenland.
Ik ben mij bewust dat je maar zoveel voor een dier kan doen dat niet van jou is maar toch willen wij ons er voor inzetten. De foto's die ik doorgestuurd heb gekregen kunnen als schokkend worden ervaren.
Mijn moeder en haar collega zijn zoals ik al zei opzoek naar de eigenaar en hebben een dierenarts al ingeschakeld om advies in te winnen.
Nu is mijn vraag, wat zijn de rechten hier in voor het paard en ons als niet-bewoners van het eiland, en hoever kunnen wij gaan om te helpen hier in?
Wat zouden jullie doen in ons geval en wat vermoeden jullie dat dit kan zijn, zijn dit ontstoken wonden of gaat dit verder?
Wij zijn bereid om alle medische kosten op ons te nemen.
Ik begrijp de reacties, het is jouw paard niet dus niet jouw verantwoordelijkheid, maar in deze maten vind ik niet dat je kan doorlopen en weg kan kijken.
Blauwe rondom de wonden is desinfecterend spul.

Moderatoropmerking:
Ik heb de foto's in link gezet aangezien sommige mensen ervan kunnen schrikken.

https://scontent.fams1-2.fna.fbcdn.net/ ... e=5D93AF7E

https://scontent.fams1-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5D9E490C
Laatst bijgewerkt door C_arola op 03-06-19 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link geplaatst

Pepperrr

Re: Gewond paard in het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:55

Wow, heftige verwondingen... Heb geen tips of verstand van dit soort zaken, maar hoop dat het goedkomt met het paardje!

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:57

Jeetje wat heftig. Geen idee wat je rechten en plichten zijn maar ik zou allereerst daar de politie inschakelen!
Wellicht die Laura van los cabbalos Luna om advies vragen? Zij zit weliswaar in Spanje maar kent ongetwijfeld alle regels

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:57

Bij de foto van het hoofd dacht ik nog ""komt wel goed, niet overdrijven". Bij de foto van de benen echter, dat ga je daar, in deze conditie, niet meer in orde krijgen. Euthanasie is het beste. Je zegt dat ze aan een boom stond, is ze daar niet achter gelaten om te sterven?

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:58

Ik zie trouwens dat je rechten studeert. Is er geen docent die je kan ondersteunen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:00

Lijkt wel een Brooke hospital paardje. Kan je hen niet bellen?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:01

Hallo,

Wat nobel dat jullie dit willen doen voor het arme dier! Ik ben niet op de hoogte van de griekse wetgeving, maar mijn ervaring is wel dat dierenwelzijn daar niet te hoog in het vaandel wordt gedragen. In jou geval zou ik wss de griekse dierenorganisaties opzoeken en die contacteren (of het plaatselijke asiel voor meer info. Geen idee of girekenland echt een dierenbescherming heeft), maar hou er wel rekening mee dat hetpaard ook daar hoogstwaarschijnlijk maar minimale zorg zal krijgen.

Van wat ik op de foto's zie lijkt de hoofdwond eerder een open wond van het schuren, maar oog niet geraakt. Hier heb ik goede hoop voor volledige genezing op littekentje na.

Maar die benen... die zien er zwaar ontstoken en verdikt uit. Ik vermoed een zwaar ontstoken wond en daardoor veroorzaakt onderliggend lymfeprobleem en wildvleesvorming, al kunnen er natuurlijk veel dingen spelen. Kreupelt het paard hier op? Ik zou niet uitgaan van volledige genezing hier, vrees dat deze benen altijd problemen gaangeven en mogelijks nooit meer zullen slinken.

Veel succes!
P.s. eventueel kan je een doneeractie starten, ben zeker dat sommige bokkers (incl. Mijzelf) wel een kleine bijdrage zouden leveren.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 03-06-19 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 20:02

Autumnn schreef:
Jeetje wat heftig. Geen idee wat je rechten en plichten zijn maar ik zou allereerst daar de politie inschakelen!
Wellicht die Laura van los cabbalos Luna om advies vragen? Zij zit weliswaar in Spanje maar kent ongetwijfeld alle regels

Ja dat is ook nog een optie. Mijn moeder doet naast het reizen naar het buitenland voor haar werk ook vrijwilligers werk bij Canilos, een zwerfhonden en katten stichting daar op het eiland, daar zijn ze nu ook mee in overleg.
Het klopt dat ik rechten studeer, alleen is dit Nederlands recht. Dus ik weet niet of dat nut zal hebben, wel ben ik al advies aan het inwinnen van mede studenten en docenten.
Laatst bijgewerkt door paardje87 op 03-06-19 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:02

Ah hemel... wat goed dat je moeder en jij wilt inzetten. Succes!

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:03

Laatst bijgewerkt door irryproppy op 03-06-19 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 20:04

Ik zal zo verder uitgebreid op alle reacties ingaan!

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:04

Wow, heftig! Arm dier ;(
Wat goed van je moeder dat ze zich hiervoor wilt inzetten! +:)+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:10

Als er geen organisatie wil helpen kan je het dier altijd nog kopen van de eigenaar, evt met hulp van donaties. Enige probleem is dat een volgend paard bij die eigenaar er over een paar jaar ook weer zo bijloopt. Het is geen structurele oplossing namelijk.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 20:21

Suzanne F. schreef:
Lijkt wel een Brooke hospital paardje. Kan je hen niet bellen?

Dankje,dat zal ik even aan mijn moeder doorgeven dat het ook een optie is.

Poekkie schreef:
Hallo,

Wat nobel dat jullie dit willen doen voor het arme dier! Ik ben niet op de hoogte van de griekse wetgeving, maar mijn ervaring is wel dat dierenwelzijn daar niet te hoog in het vaandel wordt gedragen. In jou geval zou ik wss de griekse dierenorganisaties opzoeken en die contacteren (of het plaatselijke asiel voor meer info. Geen idee of girekenland echt een dierenbescherming heeft), maar hou er wel rekening mee dat hetpaard ook daar hoogstwaarschijnlijk maar minimale zorg zal krijgen.

Van wat ik op de foto's zie lijkt de hoofdwond eerder een open wond van het schuren, maar oog niet geraakt. Hier heb ik goede hoop voor volledige genezing op littekentje na.

Maar die benen... die zien er zwaar ontstoken en verdikt uit. Ik vermoed een zwaar ontstoken wond en daardoor veroorzaakt onderliggend lymfeprobleem en wildvleesvorming, al kunnen er natuurlijk veel dingen spelen. Kreupelt het paard hier op? Ik zou niet uitgaan van volledige genezing hier, vrees dat deze benen altijd problemen gaangeven en mogelijks nooit meer zullen slinken.

Veel succes!
P.s. eventueel kan je een doneeractie starten, ben zeker dat sommige bokkers (incl. Mijzelf) wel een kleine bijdrage zouden leveren.

Ja klopt, het welzijn van de dieren is daar minimaal en daar zijn wij ons helaas ook bewust van, vandaar dat mijn moeder als vrijwilligerswerk zich inzet voor de zwerfhonden en katten op het eiland.
De benen zijn ook het gene waar ik mij het meeste zorgen om maak, voornamelijk ook omdat ik hoor van mijn moeder dat het vlees zwart rondom is. Mijn moeder zal mij vanavond updaten over de stand van zaken. Wat nu op het lijstje staat is plaatselijke stichtingen/asiels benaderen en dierenart en politie om te kijken hoe ver wij kunnen gaan.

Willemiens schreef:
Ah hemel... wat goed dat je moeder en jij wilt inzetten. Succes!

Dankjewel!

irryproppy schreef:
Misschien heb je hier wat aan
https://www.athensguide.com/practicalin ... lfare.html
Of world animal protection.
Vind het top wat jou moeder (en haar collega) doet!

Dankjewel! Ik zal er eens naar kijken!

xAnthea schreef:
Wow, heftig! Arm dier ;(
Wat goed van je moeder dat ze zich hiervoor wilt inzetten! +:)+

Dankjewel!

Suzanne F. schreef:
Als er geen organisatie wil helpen kan je het dier altijd nog kopen van de eigenaar, evt met hulp van donaties. Enige probleem is dat een volgend paard bij die eigenaar er over een paar jaar ook weer zo bijloopt. Het is geen structurele oplossing namelijk.

Ja dat is ook nog een optie waar ik aan heb gedacht, mits het haalbaar is en het niet een te lange lijdensweg is voor het paard met een te kleine kans van slagen. Wanneer dit er wel is wil ik mij er 100% voor inzetten natuurlijk. Dan is het een optie om voor het paard een adres te zoeken bij bekende op het eiland, vriendin van mijn moeder heeft meerdere eigen paarden en woont daar ook, dat zou dus een goede optie kunnen zijn.

Dominique03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:24

Oh jeetje wat een heftige verwondingen, helaas kan ik niet helpen, veeeel sterkte!

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 20:31

Er zit toch wel een stichting daar? Zelfs in de meest belabberde gebieden bevindrn die zich.
Ondanks dat ze veelal voor honden/katten zijn kunnen ze wrl raad geven of helpen.

paardje87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 20:33

Palmera schreef:
Er zit toch wel een stichting daar? Zelfs in de meest belabberde gebieden bevindrn die zich.
Ondanks dat ze veelal voor honden/katten zijn kunnen ze wrl raad geven of helpen.

Ja klopt, in mijn eerdere berichten kan je lezen dat mijn moeder, naast haar werk in het buitenland daar op het eiland ook vrijwilligerswerk verricht voor de zwerfhonden en katten stichting, genaamd Canilos. Als het goed is, is de stichting nog geen uur rijden van de plek waar het paard staat dus hopelijk kunnen ze wat betekenen.

Dominique03 schreef:
Oh jeetje wat een heftige verwondingen, helaas kan ik niet helpen, veeeel sterkte!

Dankjewel! Wij, vooral mijn moeder en collega's zijn ook enorm geschrokken. Vanavond hoor ik waarschijnlijk meer over de stand van zaken daar.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:05

paardje87 schreef:
Suzanne F. schreef:

Ja dat is ook nog een optie waar ik aan heb gedacht, mits het haalbaar is en het niet een te lange lijdensweg is voor het paard met een te kleine kans van slagen. Wanneer dit er wel is wil ik mij er 100% voor inzetten natuurlijk. Dan is het een optie om voor het paard een adres te zoeken bij bekende op het eiland, vriendin van mijn moeder heeft meerdere eigen paarden en woont daar ook, dat zou dus een goede optie kunnen zijn.

Het is juist ook een optie als het níet haalbaar is om dit nog te herstellen, dan kun je als nieuwe eigenaar namelijk het paard uit zijn lijden verlossen. Maar eens met Suzanne, het volgende paard wordt net zo verzorgd.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 21:09

Het mooiste zou zijn ( maar dat is een lange termijnplan) een organisatie te starten,waar de eigenaren daar hun paard gratis kunnen laten behandelen,zodat het niet zo ver hoeft te komen.

Maar nu gauw voor dit dier......? Lastig. Die benen zien er echt niet goed uit...

Wel fijn,dat je moeder dit nu in de gaten houdt.

droomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:36

Hoe is het nu TS?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 14:51

Arm dier. Volgens mij kan die best nog gered worden.Neem contact op met de eigenaar en vraag wat de bedoeling hiervan is!

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 15:02

Mijn hemel. Afgezien van die wonden, kijk je naar die ogen, het leven is eruit... ;(

Kan je niet echt helpen met je vraag, maar petje af dat je je hiervoor inzet. Hoop dat het gaat lukken!