Cornage operatie waar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fleur437

Cornage operatie waar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 12:55

Alle fora die ik hier over vond zijn verouderd.

Wij overwegen onze ruin te laten opereren aan zijn cornage (type 4.)
Iemand ervaring met deze operatie en in welke kliniek?
Hoe ging het herstel erna?
Prijs is niet heel belangrijk maar beetje “betaalbaar” zou fijn zijn.

Praktijk de Veluwe zit op 1200 euro.

okdoei

Re: Cornage operatie waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:18

ik heb geen antwoord op je vraag, maar ik las laatst ergens dat ze tegenwoordig een zenuw om kunnen leggen waardoor het allemaal weer goed werkt.
geen idee wat voor kostenplaatje daaraan zit en waar ze het precies doen.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:21

Veel goedkoper dan dat ga je het volgens mij niet vinden. Is eigenlijk ook bij wet verboden, enkel bij medische noodzaak.

Herstel daarna is goed opletten. En altijd eigenlijk, ze hebben grotere kans op verslikkingsgevaar.

Fleur437

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 13:23

Paris_ schreef:
Veel goedkoper dan dat ga je het volgens mij niet vinden. Is eigenlijk ook bij wet verboden, enkel bij medische noodzaak.

Herstel daarna is goed opletten. En altijd eigenlijk, ze hebben grotere kans op verslikkingsgevaar.

Ik weet dat het verboden is, bij mijn ruin toegestaan ;)

Fleur437

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 13:23

okdoei schreef:
ik heb geen antwoord op je vraag, maar ik las laatst ergens dat ze tegenwoordig een zenuw om kunnen leggen waardoor het allemaal weer goed werkt.

Klinkt interessant en misschien minder ingrijpend?
Weet je nog waar je dat gelezen hebt?

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:26

Wolvega?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:28

Mijn ruin is geopereerd aan cornage, ook type 4, in Emmeloord laten doen.
Herstel ging vrij soepel, het is inmiddels alweer een jaar of 8 geleden. Meen dat het rond de 1500 was.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:38

Fleur437 schreef:

Ons paard (ook graad 4 cornage) hebben wij laten opereren bij Paardenkliniek Wapenveld. Geen idee meer van het kostenplaatje, maar wij zijn super tevreden over hoe alles verlopen is.

Het is wel een serieuze ingreep, dat moet ik eerlijk bekennen. Ons paard heeft er wel echt een jasje van uit gedaan, maar na een paar weken ging hij met de dag beter in zijn vel zitten en is hij aan zijn tweede jeugd begonnen. Hij was toen 13.

Fleur437

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 13:42

FlyAway schreef:
Fleur437 schreef:

Ons paard (ook graad 4 cornage) hebben wij laten opereren bij Paardenkliniek Wapenveld. Geen idee meer van het kostenplaatje, maar wij zijn super tevreden over hoe alles verlopen is.

Het is wel een serieuze ingreep, dat moet ik eerlijk bekennen. Ons paard heeft er wel echt een jasje van uit gedaan, maar na een paar weken ging hij met de dag beter in zijn vel zitten en is hij aan zijn tweede jeugd begonnen. Hij was toen 13.

Onze ruin is 14 dus ook wat “ouder” en hij zit enorm goed in zn vel maar wel echt benauwd met inspanning.
Ik ga eens bellen dankje!

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 14:17

Fleur437 schreef:
okdoei schreef:

Klinkt interessant en misschien minder ingrijpend?
Weet je nog waar je dat gelezen hebt?

ik dacht op facebook en dan bij horses.nl, maar ik kan het niet weervinden -O-
zit al wat te googelen maar het lukt nog niet helemaal

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 14:19

Fleur437 schreef:
FlyAway schreef:

Onze ruin is 14 dus ook wat “ouder” en hij zit enorm goed in zn vel maar wel echt benauwd met inspanning.
Ik ga eens bellen dankje!

Dat was bij die van ons ook, vooral als hij aan het werk moest dan kreeg hij gewoon te weinig lucht. We merkten ook dat hij steeds minder fut had om lekker te hollen en gek te doen. Toen hij weer helemaal bovenjan was ging hij als een dolle door de paddock met onze jonkies :+

Fleur437

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 21:08

FlyAway schreef:
Fleur437 schreef:

Praktijk de Veluwe zit op 1200 euro.i

Wat merkte je na de operatie? En waar moet je rekening mee houden? Box rust? Speciaal eten?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:09

Fleur437 schreef:
FlyAway schreef:

Wat merkte je na de operatie? En waar moet je rekening mee houden? Box rust? Speciaal eten?

De wond in zijn hals blijft open, om zoveel mogelijk wondvocht kwijt te raken. Daar blijft een hele tijd vocht uit komen. Wij hebben het in december gedaan, dus nauwelijks vliegen. Dat is ook nog wel iets om te overleggen met de DA. Gedurende die tijd (een week of 2 a 3) stond hij echt als een ziek vogeltje op stal. Er moet de nodige antibiotica gegeven worden, voor een redelijke tijd na de operatie. Daar krijgt het natuurlijke afweersysteem een aardige tik van. Ik kan mij nog herinneren dat er ook wel het nodige verslikkingsgevaar was, dus je moet oppassen wat je hem geeft (overleg vooral met de DA). De eetlust (zal van de pijn zijn geweest) was minder, dus hij viel af en doordat hij amper bewoog verloor hij vrij snel spiermassa. Hij paste zijn zadel niet meer, zoveel was hij in/afgevallen.

Met de kennis van nu, zou ik het anders aanpakken; vooraf zorgen dat de weerstand goed is (extra vitaminenboost), na de operatie zorgen voor lekker en makkelijk verteerbaar eten wat zo min mogelijk verslikkingsgevaar geeft. En om de spieren te behouden zou ik wat rijstkiemolie bijgegeven hebben. Het heeft echt een hele tijd geduurd voordat wij hem weer terug in conditie hadden.

Zoals ik zei, het was echt een serieuze ingreep, toen hij als ziek vogeltje in de paddock stond hebben wij ons meerdere keren afgevraagd wat we hem aangedaan hadden, maar er nu op terugkijkend, zijn we zo blij dat wij het toch gedaan hebben. Hij is echt een tweede jeugd begonnen.

Fleur437

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-19 22:18

Wat merkte je na de operatie? En waar moet je rekening mee houden? Box rust? Speciaal eten?[/quote]
De wond in zijn hals blijft open, om zoveel mogelijk wondvocht kwijt te raken. Daar blijft een hele tijd vocht uit komen. Wij hebben het in december gedaan, dus nauwelijks vliegen. Dat is ook nog wel iets om te overleggen met de DA. Gedurende die tijd (een week of 2 a 3) stond hij echt als een ziek vogeltje op stal. Er moet de nodige antibiotica gegeven worden, voor een redelijke tijd na de operatie. Daar krijgt het natuurlijke afweersysteem een aardige tik van. Ik kan mij nog herinneren dat er ook wel het nodige verslikkingsgevaar was, dus je moet oppassen wat je hem geeft (overleg vooral met de DA). De eetlust (zal van de pijn zijn geweest) was minder, dus hij viel af en doordat hij amper bewoog verloor hij vrij snel spiermassa. Hij paste zijn zadel niet meer, zoveel was hij in/afgevallen.

Met de kennis van nu, zou ik het anders aanpakken; vooraf zorgen dat de weerstand goed is (extra vitaminenboost), na de operatie zorgen voor lekker en makkelijk verteerbaar eten wat zo min mogelijk verslikkingsgevaar geeft. En om de spieren te behouden zou ik wat rijstkiemolie bijgegeven hebben. Het heeft echt een hele tijd geduurd voordat wij hem weer terug in conditie hadden.

Zoals ik zei, het was echt een serieuze ingreep, toen hij als ziek vogeltje in de paddock stond hebben wij ons meerdere keren afgevraagd wat we hem aangedaan hadden, maar er nu op terugkijkend, zijn we zo blij dat wij het toch gedaan hebben. Hij is echt een tweede jeugd begonnen.[/quote]

Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik bel morgen inderdaad met de dierenarts zelf om te overleggen we hebben geen haast.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:32

okdoei schreef:

Is het misschien elektrostimulatie van die zenuw die je bedoelt? In de UK zijn ze hiermee aan het experimenteren, maar geen idee of het ergens in NL of BE al gedaan wordt. https://www.rvc.ac.uk/research/about/an ... neuropathy

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 22:41

Fleur437 schreef:
Bedankt voor je uitgebreide reactie, ik bel morgen inderdaad met de dierenarts zelf om te overleggen we hebben geen haast.

Succes en als je nog ergens vragen over hebt, laat het gerust weten.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 23:54

Utrecht misschien?