Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
hwn schreef:als je nu nog eens gaat bloedprikken, neem je nog eens bloed weg, dus wordt het nog armer. Ik zou idd het advies van de DA opvolgen, en desnoods grondwerkles nemen mocht ie echt onhandelbaar zijn.
Let er ook op dat de (bloed)wormen wel effectief weg zijn, anders blijft de bloedarmoede terugkomen.
Ibbel schreef:Ik zou een andere DA laten komen, niets over bloedonderzoek zeggen, en vragen of hij je paard wil castreren. Als-ie ja zegt, dán pas het laatste bloedonderzoek laten zien, en 'm dan vragen of hij het met dat bloedbeeld nog steeds wil doen. Dan heb je een onbevooroordeeld antwoord.
Ik zou de hoeveelheid wormenbalen-jaarlingen die gewoon en probleemloos gecastreerd worden niet de kost willen geven...
Mizora schreef:Hoe heb je tot nu toe tegen de bloedworm ontwormt? Met welke middelen en hoe vaak op welke data? Een paard van 12 maanden weegt zo'n 70% van zijn volwassen gewicht en met 18 maanden al 80% van zijn volwassen gewicht. Met ivermectine zou ik sowieso gewoon zijn verwachte gewicht doseren en met moxidectine bij 18 maanden ook, met 12 maanden 90% van dat gewicht (dus bij 500kg voor 450kg doseren).
Wat geef je verder aan vitaminekorrel of krachtvoer? Bloedarmoede kan namelijk komen door bloedwormen, maar ook door een eiwittekort, een kopertekort of andere tekorten (een ijzertekort is zelden de oorzaak).
Ik zou daarnaast de uitslagen sowieso op papier willen hebben. Zowel van de bloedonderzoeken als van het mestonderzoek. Het mestonderzoek zou ik de komende tijd iedere 4 weken herhalen, vanwege de goede telling (en notering) doe ik het bij voorkeur bij Het Woud, dan zie je namelijk echt het verloop in EPG en niet alleen besmetting Ja/Nee (wat een hoop dierenartsen teruggeven).
Ibbel schreef:trysteffy schreef:Ik heb geen brief van de bloedonderzoek gekregen hoorde het namelijk telefonisch van mijn da
Dan zou ik helemáál als de donder een andere DA nemen. Een DA die een castratie niet aandurft en die de onderbouwing daarvoor niet op papier geeft?
Ibbel schreef:Als er bij ontworming echt massa's wormen afkomen, is pas weer na 3 maanden ontwormen (en ja, dat is de normale interval bij equest, dat wel) echt te laat. Dan zit je met een beetje pech weer aan dezelfde hoeveelheden wormen.
Ik zou eerder 5 dagen achtereen met fenbendazol ontwormen - om spoelwormen te behandelen is dat veel effectiever.
trysteffy schreef:Mizora schreef:Hoe heb je tot nu toe tegen de bloedworm ontwormt? Met welke middelen en hoe vaak op welke data? Een paard van 12 maanden weegt zo'n 70% van zijn volwassen gewicht en met 18 maanden al 80% van zijn volwassen gewicht. Met ivermectine zou ik sowieso gewoon zijn verwachte gewicht doseren en met moxidectine bij 18 maanden ook, met 12 maanden 90% van dat gewicht (dus bij 500kg voor 450kg doseren).
Wat geef je verder aan vitaminekorrel of krachtvoer? Bloedarmoede kan namelijk komen door bloedwormen, maar ook door een eiwittekort, een kopertekort of andere tekorten (een ijzertekort is zelden de oorzaak).
Ik zou daarnaast de uitslagen sowieso op papier willen hebben. Zowel van de bloedonderzoeken als van het mestonderzoek. Het mestonderzoek zou ik de komende tijd iedere 4 weken herhalen, vanwege de goede telling (en notering) doe ik het bij voorkeur bij Het Woud, dan zie je namelijk echt het verloop in EPG en niet alleen besmetting Ja/Nee (wat een hoop dierenartsen teruggeven).
Toen ik hem net kocht 24 januari had ik hem de volgende dag gelijk ontwormt met strongid deze kreeg ik van de da bij de fokker die hem kwam keuren.
17 april is ie door mijn eigen da behandeld met eqeust volgende dag zag ik meteen allemaal dode wormen en niet zo’n beetje ook. Deze moet ik dus herhalen na 12 weken van die 17 april. Na die ontworming moet ik dan weer in het najaar ook weer ontwormen tegen spoelwormen.
Hij krijgt cavalor juniorix volle schep per dag en staat dus op de wei. En nou geef ik naf energ bij. Maar moest eigenlijk eqiutopforte geven kwam ik later pas achter.
Zou ze die nog hebben de uitslagen? Dat ik ze ondanks een maand en 3 maanden terug het te horen kreeg