Mijn paard heeft pijn ofniet.. weten jullie wat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Insjebinsje

Mijn paard heeft pijn ofniet.. weten jullie wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 15:47

Hallo allemaal, ik had een vraag over mijn paard..

Inzeo is een exrenner ( in de galop ) en hij is nu iets langer als een jaar bij mij. Toen we hem kochten was er niks met hem aan de hand en de laatste paar maanden begint hij zich heel raar te gedragen...

Ik heb al topics gelezen over de galop met aanspringen dat ze bokken, dat je dan door moet zetten maar ik verwacht niet dat hij dat voor zijn plezier doet. Sinds kort bokt hij met alles, galloperen, draven, longeren, losgooien zelfs met grondwerk gebeurt t nog eens. Ook heeft hij minder werklust en zit hij een beedje in een depressie.

Nu ben ik naar dit topic gekomen voor wat hulp. De ostiopaat heeft inzeo al 2x losgemaakt in zijn rug, de dierenarts heeft hem al onderzocht, zijn hoeven zijn gedaan en de tandarts is geweest en nog weten we niks. Zijn gedrag is erg achteruit gegaan sinds de laatste 6 weken, Hij heeft ook altijd honger. ( wel altijd al gehad. ) dus nu weten jullie misschien een optie op wat er misschien mis is uit ervaring? Stalgenootjes snappen er ook niks van de ostio ook niet.

Hij staat nu op training om zijn buikspieren sterker te maken dus met touwtjes longeren, met het rijden kom je er niet doorheen terwijl hij erg zacht is in de mond.. in het begin krijg je hem mooi laag over zijn rug maar als je dan wat gaat vragen dan steekt hij zijn kop in de lucht, en krijg je hem niet meer terug.. daarom maar door met touwtjes dan ( ookal ben ik daar geen fan van )

Over zijn honger hij krijgt de hele dag door eten en zijn voer is ook extreem!

( Hij krijgt 2 scheppen grasmix met 1 schep muesli daarbij krijgt hij glucosamine, msm, cbd, lijzaad olie en magnesuim.

Dan in de ochtend en avond krijgt hij ongv
1 1/2 schep basisbrok.

In de middag op de weide en in de stal altijd hooi.)

hopelijk weten jullie iets tips of tricks?

rien10

Re: Mijn paard heeft pijn ofniet.. weten jullie wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:50

Heb je zijn maag-darmstelsel laten onderzoeken?

Bonice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:51

Klinkt in eerste instantie als pijn in de rug.. Als dat het niet is ga ik ook voor de maagzweren.
Laatst bijgewerkt door Bonice op 28-05-19 15:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 15:54

Is hij onderzocht op maagzweren? komt namelijk erg vaak voor bij renpaarden.

Als hij het in het begin niet deed en het gedrag erger is geworden bij jou dan zou het me ook niet verbazen als er rijtechnisch het ea niet goed gaat. Heb je les? en wat zeg je instructeur er van?

Past het zadel nog goed?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:04

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:10

Ppid kunnen ze ook erg honger van krijgen.

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:12

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:12

Ik gooi het op rug. KS of slijtage.
Word hij slechter of beter na de osteopaat?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:14

Maar hoe verklaar je dan het eetgedrag Saaams? Dat zie ik dan weer niet zo.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:16

TS, wie traint jouw paard dan?
Er kunnen zoveel redenen zijn. Hij staat dus ook heel erg lang op stal?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:17

Ik zou eerst en vooral die touwtjes weghalen. Als het zonder niet lukt, kan ie wel s onwijs spierpijn krijgen door in een houding "geknoopt" te worden.

Waarom/sinds wanneer krijgt je paard zoveel medische supplementen? Glucosamine/CBD/MSM doen vermoeden dat t sowieso al n paard met pijn is.

De mijne dook bij rugpijn ook in al wat eetbaar was, leek wel vluchtgedrag om de mens niet meer te zien. Stond ze te rusten, ging ze gelijk in haar stro duiken zodra ze iemand zag.

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:18

Ga je wel eens met hem het bos in?

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 16:20

Hij krijgt best veel krachtvoer lees ik. Dan denk ik ook aan een maagzweer.

Insjebinsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 17:30

Elisa2 schreef:
Is hij onderzocht op maagzweren? komt namelijk erg vaak voor bij renpaarden.

Als hij het in het begin niet deed en het gedrag erger is geworden bij jou dan zou het me ook niet verbazen als er rijtechnisch het ea niet goed gaat. Heb je les? en wat zeg je instructeur er van?

Past het zadel nog goed?

Ja het zadel past goed en mijn instructeur heeft geen idee ook

quickie schreef:
Ppid kunnen ze ook erg honger van krijgen.

De rest van de verschijnselen van ppid zijn er niet dus ik verwacht van niet maar bedankt!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 29-05-19 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:33

Onderzoek naar maagzweer? Hoe ziet zijn voeding eruit over de dag verdeeld?

Insjebinsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 17:34

Absolem schreef:
Ga je wel eens met hem het bos in?

Ja vaak genoeg en dan ook met andere Paarden en alleen

rien10 schreef:

We hebben een mest test gedaan niks gevonden

rien10 schreef:

We hebben een mest test gedaan niks gevonden

Bonice schreef:
Klinkt in eerste instantie als pijn in de rug.. Als dat het niet is ga ik ook voor de maagzweren.

Hmm ja zou kunnen

Lindsey_99 schreef:
Misschien zijn rug op de foto laten zetten om KS te ? Met touwtjes afdwingen ben ik nooit voor zonder dat je weet wat er loos is. Maagzweren zijn te testen https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4

Ik zie het bedankt ik ga morgen kijekn!

Lindsey_99 schreef:
Misschien zijn rug op de foto laten zetten om KS te ? Met touwtjes afdwingen ben ik nooit voor zonder dat je weet wat er loos is. Maagzweren zijn te testen https://www.youtube.com/watch?v=Fr05hMmLCY4

Ik zie het bedankt ik ga morgen kijekn!

SillyB schreef:
https://www.epwa.nl/foto/ je kunt ook een foto uploaden hier

Zal ik ook is uitproberen bedankt!

SillyB schreef:
https://www.epwa.nl/foto/ je kunt ook een foto uploaden hier

Zal ik ook is uitproberen bedankt!

hwn schreef:
Ik zou eerst en vooral die touwtjes weghalen. Als het zonder niet lukt, kan ie wel s onwijs spierpijn krijgen door in een houding "geknoopt" te worden.

Waarom/sinds wanneer krijgt je paard zoveel medische supplementen? Glucosamine/CBD/MSM doen vermoeden dat t sowieso al n paard met pijn is.

De mijne dook bij rugpijn ook in al wat eetbaar was, leek wel vluchtgedrag om de mens niet meer te zien. Stond ze te rusten, ging ze gelijk in haar stro duiken zodra ze iemand zag.

Wat heb je bij der gedaan?

Saaams schreef:

Hij blijft t zelfdd even is hij los en na een week zit hij weer vast na 1 maand weer helemaal waar we begonnen. Toch vind ik runtge best duur als je niet zeker weet wat het is :(

Kinke schreef:
TS, wie traint jouw paard dan?
Er kunnen zoveel redenen zijn. Hij staat dus ook heel erg lang op stal?

Mijn paard word getraint door mijn lesgeefster en mij ze is een zz dress m spring ruiter en heeft al een boel gereden en zadel mak gemaakt dus ik denk niet dat het daar aan ligt :(

En nee hij staat alleen snachts op stal en als het nog lekker warm is snachts in de weide.

T probleem is je kan wel alles gaan dosn wat mogelijk is ten eerste kost dat mega veel geld en ten tweede er is een 50/50 kans dat je prc vind wat het is
Laatst bijgewerkt door C_arola op 29-05-19 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Veel berichten samengevoegd

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 17:48

Insjebinsje schreef:

Wsl al gedaan, maar het je de boom gecontroleerd of dat hij gebroken is? (Zadel krom trekken)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 18:12

bigone schreef:

Nog eens deze vraag!!

Insjebinsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 19:33

bigone schreef:

Staat in het bericht als het goed is

sneeuwpop schreef:
Insjebinsje schreef:

Wsl al gedaan, maar het je de boom gecontroleerd of dat hij gebroken is? (Zadel krom trekken)

Zadel is nieuw en pas op zijn rug gevormt dus ik denk het niet maar zal morgen even kijken voor de zekerheid! Bedankt
Laatst bijgewerkt door C_arola op 29-05-19 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 20:00

Insjebinsje schreef:
hwn schreef:

Wat heb je bij der gedaan?

Was bij ons n werk van lange adem: osteo om haar rug los te maken (zij zat heel erg vast), passend zadel (te lang en te krap zadel was de oorzaak vh probleem), grondwerk/NH voor band en vertrouwen (ze was ook agressief door de pijn), gymnastiseren en rechtrichten aan de hand, en vooral veel liefde en geduld (maar soms ook bloed, zweet en tranen). Ze is nog steeds een vreetkous, vorig jaar nog hoefbevangen geweest, maar ze "verstopt" zich niet meer in haar voer voor mensen.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 20:04

zand? de klachten die jij noemde is helaas bij mijn paard terug te leiden geweest naar teveel zand in de darmen; banden die hangen in de rug, hoofd omhoog, afvallen, etc.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 20:06

Misschien eens een poos op onbeperkt hooi en gras . Die honger kan ook komen door fikse maagzweren. Bij paarden gaat de aanmaak van maagzuur altijd door dus ook wanneer ze een lege maag hebben. En zitten daar dan zweren dan geeft dat heel veel pijn.

Whizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 20:09

Je schrijft “Toch vind ik runtge best duur als je niet zeker weet wat het is” maar het is toch andersom, het is juist dat je hem laat röntgenen omdat je niet weet wat het is.
Als je het wist kon je een plan maken. Ik zou toch nog een keer met de da om tafel gaan om een plan van aanpak te maken

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 22:24

Zand in zn darmen en maagzweren is waar ik op gok. Heb je zn mest al eens een week lang onderzocht?
Op een gegeven moment weten ze zich geen houding meer te geven.
Als je dan toch in een kliniek zou zijn voor een maagscopie en daar komt niks uit, laat m dan alsnog op de foto zetten.
Beter 1x goed onderzoek dan hem hier nog langer mee door te laten lopen. Je paard schreeuwt om je hulp. Jij hebt de verantwoordelijkheid als eigenaar daar naar te luisteren.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 08:11

Insjebinsje schreef:
Saaams schreef:

Hij blijft t zelfdd even is hij los en na een week zit hij weer vast na 1 maand weer helemaal waar we begonnen. Toch vind ik runtge best duur als je niet zeker weet wat het is :(

Dit klopt toch echt niet, of er gaat iets mis in de training of paard heeft wel degelijk een mechanisch probleem. Ja rontgen zijn duur, maar dat is een paard onderhouden sowieso.
Een maag/ darmprobleem zou ik ook niet uitsluiten, daar gaan ze ook snel vast van zitten in de rug.

Waarom krijgt hij de supplementen die hij nu krijgt?

Wat mij opvalt is dat er niks aan de hand was toen je hem kocht maar dat het bij jou steeds erger is geworden.