Opeens kreupel na ijzers verwijderen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

noorbeek1234

Opeens kreupel na ijzers verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 10:14

Hallo Bokkers,

Ik plaats toch maar weer eens een berichtje omdat ik wat ongerust ben.

Het zit zo: vorige week hoorde ik dat een ijzer (rechtsvoor) los zat. Hij stond toen 6 wk op zijn ijzers. Daarbij waren hoeven ook alweer erg lang. Mijn smid is op vakantie dus hij zou zijn hulp langs sturen. Deze kan niet bekappen/beslaan dus heeft beide ijzers eronder uit gehaald en ik besloot af te wachten tot mijn smid weer terug zou zijn (3 juni).

Totdat ik zondagmorgen bericht kreeg van staleigenaresse dat mijn paard niet goed liep, lees kreupel. Ik was op dat moment een weekend in Rotterdam dus ik kon niet komen. Wel heb ik foto’s van de hoeven doorgestuurd gekregen van een stalgenoot. Die zal ik hieronder plaatsen.

Ik heb gisteren een andere smid laten komen en die dacht dat de kreupelheid zou kunnen komen door het afbrokkelen en door zijn dunne zolen en hoefwand. Hij heeft op dit moment gewoon slechte hoeven. Maand geleden ging hij in ijzer staan... daardoor ook afgebrokkeld.

Wel kreeg ik zaterdag bericht dat de paarden gek waren aan het doen op de wei. Rennen/steigeren etc. Hij staat met 2 andere ruinen op de wei en eigenlijk gaat dat al sinds eind maart goed.

Maar goed... hij is wel goed kreupel rechtsvoor. Hoefsmid heeft wel nagevoeld met tang maar geen gevoeligheid (wil niet altijd iets zeggen natuurlijk). Ook zijn hoef/pees niet warm, dik of zwelling.

Heb besloten het deze week nog aan te kijken en erna da te bellen. Hij gaat gewoon de wei op nu.

Eerste foto is hoef toen ijzer los zat. Tweede toen het er net onderuit was. Derde van zondagmiddag. Heb nog geen foto van toestand nu. Maar ze zijn nu wel weer netjes met ijzers.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt!

Pistasche

Re: Opeens kreupel na ijzers verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:20

Hier lopen ze ook op eieren als ze een ijzer (laat staan 2) kwijt zijn. Had je al ervaring met de andere smid? Denk dat je niet meer kan doen dat het even aankijken, zoals je al zegt.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 10:27

Pistasche schreef:
Hier lopen ze ook op eieren als ze een ijzer (laat staan 2) kwijt zijn. Had je al ervaring met de andere smid? Denk dat je niet meer kan doen dat het even aankijken, zoals je al zegt.

Nee, maar wel met zijn collega en daar was ik tevreden over! Na beslaan liep ie in stap wel al beter. In draf op harde nog kreupel. Op zachte bodem iets minder kreupel maar wel onregelmatig.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:29

Kijk het even een paar dagen aan.

Hier was een van onze paarden een keer net te kort bekapt, toen heeft ze een paar dagen kreupel gelopen.. Daarna was het alweer beter. Als hij kreupel blijft zou ik even verder gaan zoeken.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:32

noorbeek1234 schreef:
Pistasche schreef:

Nee, maar wel met zijn collega en daar was ik tevreden over! Na beslaan liep ie in stap wel al beter. In draf op harde nog kreupel. Op zachte bodem iets minder kreupel maar wel onregelmatig.

Ja precies. Ik zou het zelf een paar dagen aankijken en rust geven, naast weide. Als het zo blijft mijn eigen smid bellen om te kijken. Nog steeds geen verbetering dan een keer de DA.

Vanitas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 11:03

Toen mijn paard van de ijzers af ging liep hij de volgende dag zo kreupel dat ik bang was dat hij bevangen stond. Dit beterde vlot en na een week was er op zand al niks meer te zien. Op verharde ondergrond is hij nog wel lang gevoelig geweest. Dit is op zich niets bijzonders, als het paard echt veel pijn heeft kun je de DA bellen om hem pijnstillers te geven.

Ik vind het er wel uitzien of de hoeven nog even netjes rond gevijld moeten worden. Dat voorkomt ook dat ze verder gaan brokkelen en scheuren.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 11:11

Vanitas schreef:
Toen mijn paard van de ijzers af ging liep hij de volgende dag zo kreupel dat ik bang was dat hij bevangen stond. Dit beterde vlot en na een week was er op zand al niks meer te zien. Op verharde ondergrond is hij nog wel lang gevoelig geweest. Dit is op zich niets bijzonders, als het paard echt veel pijn heeft kun je de DA bellen om hem pijnstillers te geven.

Ik vind het er wel uitzien of de hoeven nog even netjes rond gevijld moeten worden. Dat voorkomt ook dat ze verder gaan brokkelen en scheuren.

Thanx voor je berichtje. Ik had geschreven dat de hoefsmid inmiddels gisteren is geweest en ze zijn nu weer netjes natuurlijk! Deze foto’s zijn van zondag.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 11:25

Een paard wat goed kreupel is en waar je de oorzaak niet helder van hebt zou ik niet gewoon maar de wei op gooien met andere drukke ruinen dus dat stuk begrijp ik niet.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 11:30

GDG schreef:
Een paard wat goed kreupel is en waar je de oorzaak niet helder van hebt zou ik niet gewoon maar de wei op gooien met andere drukke ruinen dus dat stuk begrijp ik niet.

Waar lees jij dat ze druk zijn? Afgelopen zaterdag stormde het dus logisch dat ze daar op reageren. Kan altijd eens zo zijn. Komt een beetje over alsof ik nu iets doms doe. Een paard lekker de hele dag in zn box zetten is ook niet goed voor de doorbloeding he.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 11:35

Kan natuurlijk ook best zijn dat je paard het ijzer losgetrapt heeft en zich daarbij heeft geblesseerd. Of dat je paard in een nagel van het losse ijzer is gaan staan.
Wel belangrijk om naar dat laatste goed te kijken. Hoef goed schoonmaken, weken en kijken of er niet ergens sprake is van een gaatje in de zool doordat je paard in een nagel is gaan staan. Zo te lezen heeft de smid dat niet gedaan. Dat kan echt vervelende infecties geven. Zo niet kun je best even de tijd nemen om te kijken of de kreupelheid met een beetje rust overgaat.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 28-05-19 11:36, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 11:35

noorbeek1234 schreef:
GDG schreef:

Waar lees jij dat ze druk zijn? Afgelopen zaterdag stormde het dus logisch dat ze daar op reageren. Kan altijd eens zo zijn. Komt een beetje over alsof ik nu iets doms doe. Een paard lekker de hele dag in zn box zetten is ook niet goed voor de doorbloeding he.

In je OP had je het over steigeren, dat is vrij druk. En waar zeg ik dat je hem de hele dag in z'n box moet zetten? Er zijn nog heel wat meer opties, mijns inziens verstandiger opties.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 12:30

Nou zijn de hoeven op de foto’s wat vies maar als ik ze vergelijk. Dan lijkt het of de rechter hoef (voor paard links) op de tweede foto een rare verkleuring heeft. Als een soort bloeduitstorting die je krijgt wanneer je paard op je teen staat. :D . Nou kan het een compleet vertekenend beeld geven hoor. Het is meer wat mijn eerste indruk is. Hoe zien ze er uit wanneer ze echt goed schoon zijn?

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 12:52

Misschien een kneuzing ofzo. Ik heb ook eens gezeik gehad omdat ik alleen voor het buitenseizoen ijzers nam (zz-licht in de buurt was steeds allemaal op gras). Als ze er daarna weer af gingen had meneer gelijk kneuzingen en zweren. Dus daarna maar geen ijzers meer onder gedaan en enkel nog op zand gestart. Reed toen toch inmiddels subtop en dat is nooit op gras. Toen ook nooit meer kneuzingen en zweren gehad

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:03

Die verkleuring komt heel vaak bij witte hoeven als ze gewoon echt veelste lang zijn, zoals in dit geval

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:12

Oef die hoefwand is veel te lang. Ben benieuwd naar een foto van de onderkant..