Ik plaats toch maar weer eens een berichtje omdat ik wat ongerust ben.
Het zit zo: vorige week hoorde ik dat een ijzer (rechtsvoor) los zat. Hij stond toen 6 wk op zijn ijzers. Daarbij waren hoeven ook alweer erg lang. Mijn smid is op vakantie dus hij zou zijn hulp langs sturen. Deze kan niet bekappen/beslaan dus heeft beide ijzers eronder uit gehaald en ik besloot af te wachten tot mijn smid weer terug zou zijn (3 juni).
Totdat ik zondagmorgen bericht kreeg van staleigenaresse dat mijn paard niet goed liep, lees kreupel. Ik was op dat moment een weekend in Rotterdam dus ik kon niet komen. Wel heb ik foto’s van de hoeven doorgestuurd gekregen van een stalgenoot. Die zal ik hieronder plaatsen.
Ik heb gisteren een andere smid laten komen en die dacht dat de kreupelheid zou kunnen komen door het afbrokkelen en door zijn dunne zolen en hoefwand. Hij heeft op dit moment gewoon slechte hoeven. Maand geleden ging hij in ijzer staan... daardoor ook afgebrokkeld.
Wel kreeg ik zaterdag bericht dat de paarden gek waren aan het doen op de wei. Rennen/steigeren etc. Hij staat met 2 andere ruinen op de wei en eigenlijk gaat dat al sinds eind maart goed.
Maar goed... hij is wel goed kreupel rechtsvoor. Hoefsmid heeft wel nagevoeld met tang maar geen gevoeligheid (wil niet altijd iets zeggen natuurlijk). Ook zijn hoef/pees niet warm, dik of zwelling.
Heb besloten het deze week nog aan te kijken en erna da te bellen. Hij gaat gewoon de wei op nu.
Eerste foto is hoef toen ijzer los zat. Tweede toen het er net onderuit was. Derde van zondagmiddag. Heb nog geen foto van toestand nu. Maar ze zijn nu wel weer netjes met ijzers.

Alvast bedankt!