Eczeem of iets anders?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Moonlight17

Eczeem of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 10:00

Hallo Bokkers,

Ik kom zojuist op stal, bij het paard dat ik rij, ben aan het poetsen en zie dit, terwijl ik de staart wil kammen.

Afbeelding

Heb even de kraan op gezet om schoon te spoelen. Ze vind eraan zitten met mijn handen of water er langs zeer onprettig. Terwijl ik normaal zo aan alle wondjes mag komen.

Heeft de afgelopen 6 weken 2 wormenkuren gehad, aangezien ik haar verdacht van wormen. Equimax met ivermectine + praziquantel was de laatste. Momenteel voor de 2x dit jaar hengstig. Schuurt normaal wel als ze hengstig is maar is nooit meer als kapotte haren geweest.

Krijgt totaal 1 kilo basis brok van havens. Na het rijden een kwart tot halve. Is snel heet en vrij sensibel. Staat momenteel het merendeel van de dag op de wei en krijgt hooi op stal, wat niet op is de volgende ochtend.

Hebben jullie een idee wat het is. Overigens, ik ben niet de eigenaar. Dus kan niet zomaar een dierenarts bellen. Tips om het te behandelen zijn welkom.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:11

Heb je ook een foto van verderaf waar je de hele bovenkant van de staart op ziet?

Als het enkel dat plekje is (en niet ook in de manen of op het hoofd) dan vermoed ik dat ze door de hengstigheid ergens zichzelf aan beschadigd heeft. Mijn excemer vindt het trouwens net heel erg fijn als ik hem borstel als hij zo'n letsel heeft door het schuren aangezien de huid dan erg jeukerig is.

Schadows17

Re: Eczeem of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:13

Lijkt geen eczeem te zijn als het alleen daar is.
En Ireika heeft gelijk, mijn eczemer vindt het juist heerlijk als je aan de kriebelige plekjes komt.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 10:13

Hele staart
Afbeelding

Manen en het hoofd is niks te zien.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:49

Aarsmaden?

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 22:41

De staart ziet er zo alvast niet geschuurd uit! Ik vermoed dat ze dus ergens tegen gezeten heeft of mss gebeten door een ander?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-19 11:54

Ondertussen zitten er flinke korsten op de roze huid. Ik mag er nu ook gewoon makkelijk aankomen.

Gebeten door een ander kan ik in ieder geval uitsluiten. Helaas staat ze alleen.