paards hoofd word kaal?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

iriscap

paards hoofd word kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 10:41

beste bokkers,

mijn paard heeft in de afgelopen 4 dagen opeens allerlei kale plekjes op zijn hoofd gekregen wat gisteren zelfs open is gegaan.
woensdag zag het er zo uit aan 1 kant:
Afbeelding
zaterdag begon er een plekje open te gaan:
Afbeelding
en nu ziet het er zo uit :
Afbeelding
de dierenarts is gebeld maar die heeft helaas vandaag geen tijd meer om te komen dus daar moet ik tot woensdag op wachten.
zijn er mensen die enig idee hebben wat die kan zijn? ik heb hem redelijk lang in de gaten gehouden en heb niet het idee dat het jeukt.
ook zijn er op het land geen andere paarden met een zelfde probleem

ElCamino

Re: paards hoofd word kaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:44

Staat er een onkruidje in de wei waar wellicht een irritatie van gekomen is ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:45

Waarschijnlijk een reactie op 1 of ander onkruidje idd.
Hier ook elk jaar prijs. Gaat vanzelf weg.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 10:47

Wij hebben hetzelfde gehad, ook een haflinger. Paard had een allergie voor gras en kruiden (getest in allergietest bij de dierenarts) en kreeg zulke plekjes op hoofd en oren in de zomer. Ging ook gepaard met veel schuren. We hielden het onder controle met zalf (van de DA) en masker/exceemdeken.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:05

iriscap schreef:
beste bokkers,

mijn paard heeft in de afgelopen 4 dagen opeens allerlei kale plekjes op zijn hoofd gekregen wat gisteren zelfs open is gegaan.
woensdag zag het er zo uit aan 1 kant:
[ [url=m/6Sb17j.jpg]Afbeelding[/url] ]
zaterdag begon er een plekje open te gaan:
[ [url=m/h5Kakb.jpg]Afbeelding[/url] ]
en nu ziet het er zo uit :
[ [url=m/80RJzM.jpg]Afbeelding[/url] ]
de dierenarts is gebeld maar die heeft helaas vandaag geen tijd meer om te komen dus daar moet ik tot woensdag op wachten.
zijn er mensen die enig idee hebben wat die kan zijn? ik heb hem redelijk lang in de gaten gehouden en heb niet het idee dat het jeukt.
ook zijn er op het land geen andere paarden met een zelfde probleem

Mijn paard heeft dit ook, maar in een iets mindere maten. Hij krijgt dit van de vliegen.. ik heb hem maar voor de zekerheid ingepakt. En smeer m elke dag in met iets van de dierenarts of sudocreme.

iriscap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 12:32

dankjullie wel voor de reacties! even woensdag afwachten :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:42

Schimmel?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 15:44

Heb je een berenklauw in je weide?

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 16:08

Dit had Dexter 2 jaar geleden ook, allerlei tests gedaan maar niks gevonden. Toen dacht de dierenarts dat er mogelijks wat in het hooi had gezeten waar hij allergisch voor was. Het is daarna ook niet meer terug gekomen gelukkig :) Maar het was inderdaad net op het stuk wat hij in de hooibak duwt om de onderste sprietjes te nemen

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 16:08

Poekkie schreef:
Wij hebben hetzelfde gehad, ook een haflinger. Paard had een allergie voor gras en kruiden (getest in allergietest bij de dierenarts) en kreeg zulke plekjes op hoofd en oren in de zomer. Ging ook gepaard met veel schuren. We hielden het onder controle met zalf (van de DA) en masker/exceemdeken.

Dit vind ik wel interessant, want wat voor test is er gedaan dan? Tegen mij zeiden verschillende DA's namelijk dat je wel kunt testen dat het een allergische reactie is, maar dat de mogelijkheden om te testen waarvoor hij allergisch is minimaal zijn en vaak niet kloppen.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 17:09

Granoek schreef:
Poekkie schreef:

Dit vind ik wel interessant, want wat voor test is er gedaan dan? Tegen mij zeiden verschillende DA's namelijk dat je wel kunt testen dat het een allergische reactie is, maar dat de mogelijkheden om te testen waarvoor hij allergisch is minimaal zijn en vaak niet kloppen.

Goh, ik weet het niet precies, de test is gedaan bij zijn vorige eigenaar. Maar klopt wel, ik heb achteraf daarover nog met die dierenarts gebeld toen we van stal veranderden. Die had de uitslag nog, maar ik heb niet gevraagd over hoe de test juist was uitgevoerd, sorry. Sowieso was hij getest op grassen, pollen, kruiden (of misschien zeggen ze dit bij een soort planten kruisallergenen, geen idee), verschillende soorten mijten, haver, gerst en tarwe.
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 30-05-19 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 17:10

Hm oké goed om te weten!