Help!! paard opeens gevoelig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HartjeFin

Help!! paard opeens gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 21:43

Haaayy,
Mijn paard had/heeft bloedwormen. Hij heeft toen een injectie gehad en die is na 2 weken herhaald. In dezelfde week van de 2e injectie, hebben ze bij ons op stal wormenkuren klaar gelegd. Daarvan heb ik er een gegeven.
Hij heeft dus in feiten een dubbele wormenkuur gehad.
De wormenkuur heb ik gister gegeven.
Gister gedroeg die zich al heel onrustig, maar dat was nog voor de wormenkuur. Vandaag kom ik op stal en kon ik hem haast niet meer poetsen, terwijl die normaal echt heel lief en kroelerig is. Ik mocht hem niet meer aanraken op zn lichaam en deed meteen zn oren naar achter. Wij dachten aan koliek, maar hij is ook heel gevoelig in de hals en schouders. Hij heeft echt pijn. Hij is onlangs niet gereden of getraint. Spierpijn zou dus niet kunnen.

Wie kan mij misschien advies geven? Of herkend iemand dit? Het hoeft natuurlijk niet perse met de wormenkuren te maken

Alvast bedankt!!

Utixo

Re: Help!! paard opeens gevoelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:52

Waarmee is hij ontwormd? En heb je het met de veearts overlegd om hem dubbel te ontwormen?

Heb je hem getemperatuurd?

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:54

Reactie op overdosis? Zou dierenarts raadplegen om schade aan de organen te voorkomen..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 21:57

Als je weet wat wormkuur doet, met infectie wormen, is dubbel ontwotmen niet handig. Darmflora gaat naar de kloten. Moeten ze van herstellen. En ik weet ook dat paarden met heftige wormen als bloedwormen. De darmen zo kapot zijn/gaan , ze koliekachtig en heel veel pijn hebben. Helemaal als je er dsn nog dubbele wormkuur in gooit.

Ik zou je da bellen. Want bepaalde combis injectie ( in bloed? )en wormkuur is niet handig. En zon wormkuur en injectie merk je na 12 tm 36 uur de ellende en niet op dezelfde dag .

Mijn pony met ernstige rode bloedworm infectie had equest, en dag er na, had ze koliek en koorts pijn ivm alle dode rode bloedwormen die er nog niet uit waren en ze was not happy, je kon niet aan haar komen. Da gebrld rn heeft haar pijndtilling ed gegeven

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:10

Ja, daarom vraag ik me af of je het met de dierenarts hebt overlegd, en wat je reden was om dubbel te ontwormen. Ik ben echt niet van de anti wormenkuur maffia, maar dit klinkt wel als een fikse overdosis gif.

HartjeFin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 22:16

Utixo schreef:
Ja, daarom vraag ik me af of je het met de dierenarts hebt overlegd, en wat je reden was om dubbel te ontwormen. Ik ben echt niet van de anti wormenkuur maffia, maar dit klinkt wel als een fikse overdosis gif.

De dierenarts die de injectie geeft gegeven, schrijft ook de wormenkuren voor heel de stal voor. Mijn dierenarts heeft mijn paard gewoon meegenomen met de wormenkuren en heeft hierbij niet gezegd of het wel of niet samenkon met de injectie.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:20

Maar dan vraag je het toch even na, voor je hem er klakkeloos induwt? Het is echt serieus gif. Welke werkzame stoffen zijn er gegeven?

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:23

Misschien niet gek dat ze op haar arts heeft vertrouwd? Maar wellicht heeft die een foutje gemaakt? Ik zou zeggen, bel je arts!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:30

En sommige da weten niet uit hun hoofd welk paard ze hebben behandeld en waarvoor, de meestenhebben t zo druk. Dus je kan er nooit vanuit gasn dst ze er altijd reeningmrrhouden. Ik ga altijd voor de zekerheid en vraag t na bij mn da . Want dubbele dosering heeft nl helemaal geen nut. En baadt t niet, schaadt t niet, is zeker niet zo bij ontwormen/dubbel doseren.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 22:42

Zeker waar! Maar nu eerst maar paard beter krijgen..

HartjeFin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 22:45

Ja ik weet het .. Ook echt stom van me, maar ik ging indd gewoon uit van mijn dierenarts. Ik ga er van uit dat er dan bij wordt gezegd dat het niet samen kan met andere kuren. Heb hier van geleerd. De injectie een paar dagen geleden. En de wormenpasta heb ik ook langer dan 24 uur geleden gegeven.
Hij staat 24/7 in de wei, dus misschien heeft hij op de wei ook een gekke beweging gemaakt dat hij toch een beetje last heeft in zijn lijf. Het gekke is dat hij gewoon echt heel erg last had bij zn hals en schouder. Aaien deed zelfs al zeer.
Morgen bellen we de da om te informeren

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 23:03

Kan me ook voorstellen als paard buikpijn heeft en hele dag op land loopt ed, hij in houding gaat lopen dat zn buik t minst zeer doet. Maar daardoor dus verkeerde spieren op schouder/hals gebruikt en daarom daar gevoelig is. Maar kan ook vergoftigig zijn. Gaat dan ook wel in lympheklieren zitten. Zitten achterkaak en lopen door t hele lichaam. Ik zou da nu bellen. Dan weet je waar je aan toe bent. Als paard pijn heeft, zou ik niet wachten tot morg ocht. En tempraturen als paard verhoging heeft of echt koorts zou ik niet wachten

HartjeFin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 10:39

amen schreef:
Kan me ook voorstellen als paard buikpijn heeft en hele dag op land loopt ed, hij in houding gaat lopen dat zn buik t minst zeer doet. Maar daardoor dus verkeerde spieren op schouder/hals gebruikt en daarom daar gevoelig is. Maar kan ook vergoftigig zijn. Gaat dan ook wel in lympheklieren zitten. Zitten achterkaak en lopen door t hele lichaam. Ik zou da nu bellen. Dan weet je waar je aan toe bent. Als paard pijn heeft, zou ik niet wachten tot morg ocht. En tempraturen als paard verhoging heeft of echt koorts zou ik niet wachten

Ja maar hij toonde totaal geen koliek gedrag. Hij was gewoon op de wei heel blij en aant grazen. Totaal niks anders dan
Als hij echt dat gedrag vertoonde, dan had ik natuurlijk allang de da gebeld .
Het was ook niet meteen. Eerst kon k m nog poetsen maar daarna opeens werden zn schouders gevoelig. Daarna in de paddocl apart gezet om te kijken of hij beetje koliekerig ging doen, maar dat deed ie niet.
Iig bedankt voor alle reacties

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 11:02

ben benieuwd wat de dierenarts ervan heeft gezegd en wat de vervolgstappen zijn.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 13:20

En? Wat zei de da?

Desi_2409

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:11

Ts als je om advies vraagt, is het aardig als je even vermeld hoe het is afgelopen. Ik denk dat iedereen daar benieuwd naar is.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 20:14

Geen reactie op het spuiten zelf? Veel paarden reageren nog wel eens op een injectie

HartjeFin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-19 18:18

Desi_2409 schreef:
Ts als je om advies vraagt, is het aardig als je even vermeld hoe het is afgelopen. Ik denk dat iedereen daar benieuwd naar is.

Dat begrijp ik?

Dierenarts is gebeld. Hij zei dat het geen kwaad kon. Hij vond hem er al een stuk beter uit zien toen die de 2e spuit gaf (daar was ik zelf niet bij namelijk) dus dat is fijn om te horen.

De gevoeligheid in zn lichaam gaan we even aankijken.
Dat kan daar iig niet doorkomen.

Het komt dus allemaal goed

Irelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:09

HartjeFin schreef:
Desi_2409 schreef:

Dat begrijp ik?

Dierenarts is gebeld. Hij zei dat het geen kwaad kon. Hij vond hem er al een stuk beter uit zien toen die de 2e spuit gaf (daar was ik zelf niet bij namelijk) dus dat is fijn om te horen.

De gevoeligheid in zn lichaam gaan we even aankijken.
Dat kan daar iig niet doorkomen.

Het komt dus allemaal goed

dat is fijn om te horen