Even jullie expertise nodig. Afgelopen zaterdag tijdens een strandrit verstapte mijn paard zich plotseling. Er was niets aan de hand, strand was vlak, we reden rustig en het zand was eb-zand, dus goed stevig. Toch verstapte hij zich en daarna mankte hij hevig. Gelijk afgestapt en lopend terug naar de trailer. Dat was nog wel een aardig eindje.
Dierenarts gelijk geweest toen ik terug op stal was. Die gaf aan dat de oppervlakkige buiger gescheurd of overstrekt was. Met een echo 10 dagen later zou ik meer zekerheid hebben. Voor nu was het advies Boxrust, koelen en Metacam.
We zijn nu een week verder. Sinds maandag durfde hij weer liggend in stal te slapen. Sinds dinsdag belast hij het been weer beter. Sinds vandaag zie ik hem niet meer kreupel de stal uit komen. Metacam werkt dus goed! Woensdag is de echo gepland.
Hij heeft een week op stal gestaan. Ik ben geen voorstander van boxrust, maar hij wilde ook gewoonweg niet lopen. Dat is nu wel veranderd gelukkig.
De boer gaat een stukje land afzetten in zijn eigen land, zodat hij wel met zn landmaatje naar buiten kan maar ze hem niet kan opjagen of bespringen uit enthousiasme.
Het gaat om een paard van 26 jaar die met actief pensioen is. Hij wordt alleen nog maar recreatief gereden met regelmatig buitenritten. Ook 1 keer per week nog in de springles waar we rustig aan meededen.
Hoe is jullie ervaring met de herstelperiode bij een gescheurde oppervlakkige buigpees?
Dierenarts zei dat het wel de meest gunstige peesblessure van de peesblessures is.
Maar ik ben wel bang dat als er een half jaar voor staat dat hij al zijn spieren kwijt is en ik ze er niet meer aan ga krijgen.
En als hij hersteld is en ik wel zou mogen rijden, is het beentje dan kwetsbaarder met buitenritten?
Voor mij staat de gezondheid van mijn paard boven alles, dus niet meer rijden is ook geen probleem. Hij mag zn laatste jaren ook in de wei slijten, als hij maar gelukkig is.
Ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen met deze blessure.
Alvast bedankt!