Ervaring met een blessure aan de oppervlakkige buigpees?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

itsmi

Ervaring met een blessure aan de oppervlakkige buigpees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 15:46

Hee allemaal.

Even jullie expertise nodig. Afgelopen zaterdag tijdens een strandrit verstapte mijn paard zich plotseling. Er was niets aan de hand, strand was vlak, we reden rustig en het zand was eb-zand, dus goed stevig. Toch verstapte hij zich en daarna mankte hij hevig. Gelijk afgestapt en lopend terug naar de trailer. Dat was nog wel een aardig eindje.

Dierenarts gelijk geweest toen ik terug op stal was. Die gaf aan dat de oppervlakkige buiger gescheurd of overstrekt was. Met een echo 10 dagen later zou ik meer zekerheid hebben. Voor nu was het advies Boxrust, koelen en Metacam.

We zijn nu een week verder. Sinds maandag durfde hij weer liggend in stal te slapen. Sinds dinsdag belast hij het been weer beter. Sinds vandaag zie ik hem niet meer kreupel de stal uit komen. Metacam werkt dus goed! Woensdag is de echo gepland.

Hij heeft een week op stal gestaan. Ik ben geen voorstander van boxrust, maar hij wilde ook gewoonweg niet lopen. Dat is nu wel veranderd gelukkig.

De boer gaat een stukje land afzetten in zijn eigen land, zodat hij wel met zn landmaatje naar buiten kan maar ze hem niet kan opjagen of bespringen uit enthousiasme.

Het gaat om een paard van 26 jaar die met actief pensioen is. Hij wordt alleen nog maar recreatief gereden met regelmatig buitenritten. Ook 1 keer per week nog in de springles waar we rustig aan meededen.

Hoe is jullie ervaring met de herstelperiode bij een gescheurde oppervlakkige buigpees?
Dierenarts zei dat het wel de meest gunstige peesblessure van de peesblessures is.
Maar ik ben wel bang dat als er een half jaar voor staat dat hij al zijn spieren kwijt is en ik ze er niet meer aan ga krijgen.
En als hij hersteld is en ik wel zou mogen rijden, is het beentje dan kwetsbaarder met buitenritten?

Voor mij staat de gezondheid van mijn paard boven alles, dus niet meer rijden is ook geen probleem. Hij mag zn laatste jaren ook in de wei slijten, als hij maar gelukkig is.
Ik ben gewoon benieuwd naar ervaringen met deze blessure.

Alvast bedankt!

Afbeelding

Afbeelding

_Nelleke_

Re: Ervaring met een blessure aan de oppervlakkige buigpees?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:50

Heb je een foto van de blessure? Als je paard zich verstapt zou je eerder zeggen dat het check-ligament beschadigd is. Als ik het goed begrijp is er dus nog geen scan (echo) gemaakt, die zou ik eerst even afwachten. DA heeft ook geen rontgenogen dus die kan ook niet zomaar zien hoeveel beschadigd is.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 17:09

Heb er geen foto van. Het zit bij zijn voorbeentje precies onder de knie aan de achterkant. Toen de dierenarts daar in die oppervlakkige buiger “kneep”, ging mijn paard zowat de lucht in en het is absoluut geen pieperd.
Rest van het been/pezen geen last. Voor de dierenarts is het ondanks dat hij röntgenogen mist, wel een overduidelijke diagnose. Hij zei ook dat het een blessure is die vaak voorkomt met buitenrijden omdat paarden dan wat meer strekken uit enthousiasme. in uitgestrekte draf kan de buiger al overstrekken.
Uiteraard wacht ik de echo even af.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 21:45

itsmi schreef:
Heb er geen foto van. Het zit bij zijn voorbeentje precies onder de knie aan de achterkant. Toen de dierenarts daar in die oppervlakkige buiger “kneep”, ging mijn paard zowat de lucht in en het is absoluut geen pieperd.
Rest van het been/pezen geen last. Voor de dierenarts is het ondanks dat hij röntgenogen mist, wel een overduidelijke diagnose. Hij zei ook dat het een blessure is die vaak voorkomt met buitenrijden omdat paarden dan wat meer strekken uit enthousiasme. in uitgestrekte draf kan de buiger al overstrekken.
Uiteraard wacht ik de echo even af.

Dat is niet zo(maar) de oppervlakkige buigpees, al hebben de Nederlanders er geen eigen woord voor. In het Duits is dat de Fessel-träger Ursprung (sorry werk bij een Duitse DA en zie zoveel van deze blessures). Het is de aanhechting van de oppervlakkige buigpees. Daar waar de oppervlakkige buigpees vanuit het bot ontstaat. Als het alleen maar een overstrekking is kan het met relatief korte rust en een injectie goedkomen. Als er vezels kapot zijn wordt het lastiger. Dan is het of echt lang rust, of shockwave therapie in combi met injecties en nog steeds rust. Mijn baas gelooft overigens ook niet in een paard stalrust voor te schrijven. Kleine wei met zicht op kameraatjes, zorgen dat het niet rond gaat springen, is wat hij zegt.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 06:31

rina schreef:
Dat is niet zo(maar) de oppervlakkige buigpees, al hebben de Nederlanders er geen eigen woord voor. In het Duits is dat de Fessel-träger Ursprung (sorry werk bij een Duitse DA en zie zoveel van deze blessures). Het is de aanhechting van de oppervlakkige buigpees. Daar waar de oppervlakkige buigpees vanuit het bot ontstaat. Als het alleen maar een overstrekking is kan het met relatief korte rust en een injectie goedkomen. Als er vezels kapot zijn wordt het lastiger. Dan is het of echt lang rust, of shockwave therapie in combi met injecties en nog steeds rust. Mijn baas gelooft overigens ook niet in een paard stalrust voor te schrijven. Kleine wei met zicht op kameraatjes, zorgen dat het niet rond gaat springen, is wat hij zegt.

Thanks voor je uitleg!
hoelang versta je onder lang rust? En zijn de resultaten met shockwave therapie ook voor een ouder paard gunstig?

Kleine wei wordt geregeld gelukkig +:)+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 06:51

Als het echt vlak onder de knie is zou ik inderdaad zeggen dat het of een aanhechtingsblessure of een checkligament is. Oppervlakkige buigpees zelf is best een grote stevige pees die niet 'zomaar' door overstrekking kapot gaat. Die is gevoeliger voor aantikken en blessures van buitenaf. Maargoed, het kan altijd natuurlijk, lastig oordelen vanaf de laptop.

Ik geloofde ook nooit in boxrust, en heb mijn paard dan ook 2x met een peesblessure in zijn 24/7 kudde gelaten met paarden die hij al kende waar niet echt wild gerend en gespeeld werd. Helaas wilde de 2e keer de pees niet goed helen en bleef er erg veel vocht in zitten. Na 3mnd 'rust' in de paddock besloten om paard te verhuizen naar een stal met uitloop. Binnen een paar weken was het vocht eruit en kon de pees goed genezen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 09:37

itsmi schreef:
Thanks voor je uitleg!
hoelang versta je onder lang rust? En zijn de resultaten met shockwave therapie ook voor een ouder paard gunstig?

Lang rust zeker een half jaar tot een jaar.
Shockwave alleen gaat ook niet helpen. Het moet echt een combi met inspuiten zijn. Mijn baas gebruikt Tendo plus. je moet nl zien dat die vezels, die nu zeg maar in alle richtingen wijzen weer op 1 lijn komen. Als je een onaangetaste pees ziet op de echo ziet dat eruit als gekamde spaghetti :D Zo legt mijn baas het altijd uit hihi. Maar die spaghetti ligt allemaal netjes op lijn naast elkaar. Bij een peesblessure, zie je breuk van sommige van die spaghetti en krullen die omhoog of omlaag. Het is dus zaak die weer zoveel mogelijk allemaal in lijn te krijgen, anders krijg je zwakke plekken en kan die blessure heel snel verergeren of terugkomen.
De combi Tendo plus met Shockwave heeft hij een 90% resultaat mee. Leeftijd heeft geen invloed ;)

Maar goed dit is dus allemaal afhankelijk van hoe ernstig de blessure is. Als het alleen maar een verrekking is is dat allemaal niet nodig.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-19 17:37

Bedankt voor jullie uitleg, en rina ook jouw uitgebreide stuk, fijn!

Ik wacht even de echo af woensdagochtend en dan hoor ik ook het plan van de dierenarts, hoe nu verder te gaan.

Hope for the best ;(

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 17:42

Die van mij heeft op het moment precies dezelfde blessure als die jij omschrijft. In de pees van mijn pony was er op de echo wel een gaatje te zien. De eerste echo is gemaakt op 14 februari, toen is het ondekt. Sinds gisteren mag ik het draven gaan opbouwen met 10 drafintervallen van 30 seconde.
Dit gaat nog zeker 12 weken duren voordat hij weer alles mag qua rijden. Dan heb je een beeld hoe lang het duurt :)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 18:19

Mijn paard heeft een heel kleine scheur ter hoogte van het checkligament, hij heeft 5 maanden rust gehad en ik heb nu een schema om terug op te bouwen (duurt 12 weken). Ik heb de laatste maand lasertherapie laten uitvoeren en dit heeft enorm geholpen. Tussen februari en april was er zo goed als geen verbetering meer te zien op de echo, toen heb ik lasertherapie gedaan en was het na 6 weken zo goed als niet meer te zien op de echo. Succes!

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-19 22:26

Klinkt als de blessure die mijn paard vorig jaar had. Struikelde flink met het losrijden voor een wedstrijd en was stokkreupel. Volgende dag gelijk de DA en bij en na uitverdoven konden we met zekerheid zeggen dat er pal onder de knie wat speelde. Echo wees dit ook uit ( geen ernstige schade). Ik heb hem laten behandelen met PRP en 4x om de 2 weken shockwaven en na 8 weken kon ik hem weer terug gaan opbouwen.

Ik hoop voor je dat het meevalt!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 09:13

Wacht de scan maar af, dan kun je zien waar de blessure precies zit en hoeveel tijd er voor de herstelperiode staat.

Wat peesblessures betreft geldt vaak hoe langer rust, hoe meer kans op herstel. Maar op een gegeven moment kun je meestal wel gaan stappen met het paard (in overleg met DA) dus in die zin kun je hem dan nog iets in beweging houden.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-19 12:00

Ik heb 6 maanden rust aangehouden voor een milde check-ligament blessure.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-19 12:57

Bedankt voor jullie reacties! Uiteraard wacht ik de scan af. Maar was benieuwd naar ervaringen, aangezien ik (gelukkig) geen ervaring heb met peesblessures.
Gelukkig hebben jullie allemaal uitgebreid gereageerd, daar heb ik echt veel aan! Dan weet ik ook een beetje wat me te wachten staat straks.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 07:53

Wij zitten middenin de revalidatie, ook een peesblessure aan de oppervlakkige buiger. Op een dag stokkreupel, dag ervoor niks aan de hand. Ook na een paar dagen stappen alleen nog maar heel minimaal onregelmatig, maar er zat een bultje op de pees, het was net iets dikker/vocht en ietsjes warmer. Omstanders zagen er weinig aan, maar ik wist eigenlijk al dat het een peesblessure was. We hebben 2 weken rustig gestapt aan de hand, niet naar buiten en koelen. Daarna een scan op de kliniek(eerder was niet handig ivm eventueel vocht en dus zichtbaarheid op de scan). In overleg 4 weken stappen aan de hand en elke dag koelen om daarna te controleren hoe het herstel ging. Als dat goed zou gaan hoefde er geen extra therapie, als het minder herstelt was konden we kiezen voor verschillende dingen. Er zat midden in de pees, halverwege, schade, geen ernstige blessure. Eigenlijk een vrij milde volgens de DA, maar we moesten sowieso rekening houden met een half jaar revalidatie.
Ze was na die 4 weken bizar goed herstelt, dus geen extra therapie. Wij hebben het geluk dat het van zichzelf een heel braaf dier is en we in overleg met de DA haar dus gewoon in de groep op de paddock en later op het land konden houden. Ook aan de hand en onder het zadel niet 1 keer gek gedaan, maar dat zal ook komen omdat ze dus wel gewoon buiten loopt. Alleen in de stal achterblijven zorgt er bij haar voor dat ze de stal afbreekt en dat is schadelijker dan het galopje wat ze eventueel buiten doet.

Onze DA zei dat deze blessures vaak komen door aantikken (zichzelf of ergens tegenaan), wat bij ons paard wel logisch is als je haar stalgedrag ziet als ze ongeduldig is. Aangezien het die week gesneeuwd en gevroren had stond ze die week niet buiten, dus niet gek gedaan buiten. Dag ervoor gelongeerd waarbij er niks gebeurd of te zien was.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 08:02

MyWishMax schreef:
Wij zitten middenin de revalidatie, ook een peesblessure aan de oppervlakkige buiger. Op een dag stokkreupel, dag ervoor niks aan de hand. Ook na een paar dagen stappen alleen nog maar heel minimaal onregelmatig, maar er zat een bultje op de pees, het was net iets dikker/vocht en ietsjes warmer. Omstanders zagen er weinig aan, maar ik wist eigenlijk al dat het een peesblessure was. We hebben 2 weken rustig gestapt aan de hand, niet naar buiten en koelen. Daarna een scan op de kliniek(eerder was niet handig ivm eventueel vocht en dus zichtbaarheid op de scan). In overleg 4 weken stappen aan de hand en elke dag koelen om daarna te controleren hoe het herstel ging. Als dat goed zou gaan hoefde er geen extra therapie, als het minder herstelt was konden we kiezen voor verschillende dingen. Er zat midden in de pees, halverwege, schade, geen ernstige blessure. Eigenlijk een vrij milde volgens de DA, maar we moesten sowieso rekening houden met een half jaar revalidatie.
Ze was na die 4 weken bizar goed herstelt, dus geen extra therapie. Wij hebben het geluk dat het van zichzelf een heel braaf dier is en we in overleg met de DA haar dus gewoon in de groep op de paddock en later op het land konden houden. Ook aan de hand en onder het zadel niet 1 keer gek gedaan, maar dat zal ook komen omdat ze dus wel gewoon buiten loopt. Alleen in de stal achterblijven zorgt er bij haar voor dat ze de stal afbreekt en dat is schadelijker dan het galopje wat ze eventueel buiten doet.

Onze DA zei dat deze blessures vaak komen door aantikken (zichzelf of ergens tegenaan), wat bij ons paard wel logisch is als je haar stalgedrag ziet als ze ongeduldig is. Aangezien het die week gesneeuwd en gevroren had stond ze die week niet buiten, dus niet gek gedaan buiten. Dag ervoor gelongeerd waarbij er niks gebeurd of te zien was.

Thanks voor je bericht! Dat is dan weer heel gunstig en geeft de burger moed! Snelle hersteltijd.
De mijne is ook niet zo uitbundig, liever lui dan moe zeg maar. Dus ook bij hem verwacht ik bij het revalidatie traject geen gek gedrag. Hij accepteert alles en blijft ook altijd rustig. Met deze blessures is dat wel een voordeel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 08:07

Helaas zegt het niet alles, tegelijk met de mijne had de DA nog een paard met dezelfde blessure, ongeveer even erg, maar die herstelde lang niet zo goed. Die van ons schijnt wel bijzonder te zijn, ze hebben met 2 DA's nog de scans nog vergeleken van de 1e keer en laatste keer, omdat het zo snel herstelde. Maar zelfs nu moeten we dus wel rekenen op een minimaal half jaar revalidatie ;)

Maar ik hoop dat het bij jou ook zo loopt! Of jouw paard eigenlijk ;)

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-19 09:22

Heb jij geluk met zo’n uniek paard!

Voor alsnog hoop ik heel erg dat het overstrekt is en niet gescheurd. Maar goed, aan de pees te zien zal het wel echt gescheurd zijn.

We gaan vol moed er tegenaan het komende jaar...

Voor nu poep ik nog alle kleuren van de regenboog van angst voor woensdag ochtend.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 14:02

De echo is gemaakt. De oppervlakkige buigpees is doorgescheurd, maar hij zit nog wel in de “hoes”. Dus het gaat tijd kosten maar de blessure komt wel weer goed. De dierenarts was ondanks de diagnose toch erg positief over het revalidatietraject. Hij zegt dat de blessure een half jaar de tijd nodig heeft. Is nu afgekeurd voor sport maar zou wel voor recreatie goed genoeg herstellen.

Sportambities hebben we nooit gehad maar ik heb wel besloten om ook sowieso definitief te stoppen met de bejaarden springles en ook buitenritten moet ik nog maar zien. Volledig met pensioen mag van mij ook. Hij is deze maand 26 geworden en tot die tijd hebben we alles gedaan wat we wilden en hij is tot de blessure twee weken geleden gewoon nog actief geweest. Hij mag van mij dus ook met volledig pensioen nu.

Over 8 weken weer een controle echo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 17:36

26 is een mooie leeftijd voor een pensioen inderdaad, maar soms gaan zulke oudere paarden juist erg achteruit als ze stil gezet worden.

Fijn dat je duidelijkheid hebt in ieder geval! dat de dierenarts positief was over de revalidatie vind ik wel een erg gunstig teken, ondanks de leeftijd van het paard.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 18:43

Elisa2 schreef:
26 is een mooie leeftijd voor een pensioen inderdaad, maar soms gaan zulke oudere paarden juist erg achteruit als ze stil gezet worden.

Fijn dat je duidelijkheid hebt in ieder geval! dat de dierenarts positief was over de revalidatie vind ik wel een erg gunstig teken, ondanks de leeftijd van het paard.

Vind ik ook lastig, want ik snap wat je bedoeld. Rust roest bij oude paarden. Maar hij zou sowieso een half jaar stil staan door de blessure. Dus hij gaat dan al erg veel spieren verliezen en ik weet niet of het eerlijk is als ik hem daarna weer zou proberen op te pakken.
Springen wat hij altijd graag deed, wil ik definitief niet meer doen omdat dat een erge piek belasting is voor de pees.
Buitenritten moeten we nog maar zien. Vooralsnog moet hij eerst maar eens rustig de tijd krijgen om te herstellen.

Het was goed te zien op de echo, zelfs voor een leek.
Dierenarts was gelukkig wel positief inderdaad.
Deze dierenarts Is bij een stalgenootje met peesblessure ook erg duidelijk geweest. Dat is niet meer goed gekomen en heeft hij ook duidelijk vanaf het begin gezegd. Wel behandeld met shockwave toen maar mocht niet baten.
Dus als hij positief is, is dat wel iets om aan vast te houden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 18:47

Ik zou gewoon revalideren en dan kijken hoe het gaat. :j Vaak is beweging gewoon erg goed en als hij het nog leuk vindt, dan wat aangepast buitenrijden oid. Maar de DA klinkt positief! Succes!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:16

Je kunt ook gewoon iemand met laser zoeken. Dan gaat het allicht wat sneller.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:35

Bij oudere paarden soms erg frustrerende blessures die slecht willen genezen. Eventueel PRP overwegen als het op echo heel lokaal lijkt te zitten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 08:59

itsmi schreef:
Elisa2 schreef:

Vind ik ook lastig, want ik snap wat je bedoeld. Rust roest bij oude paarden. Maar hij zou sowieso een half jaar stil staan door de blessure. Dus hij gaat dan al erg veel spieren verliezen en ik weet niet of het eerlijk is als ik hem daarna weer zou proberen op te pakken.
Springen wat hij altijd graag deed, wil ik definitief niet meer doen omdat dat een erge piek belasting is voor de pees.
Buitenritten moeten we nog maar zien. Vooralsnog moet hij eerst maar eens rustig de tijd krijgen om te herstellen.

Het was goed te zien op de echo, zelfs voor een leek.
Dierenarts was gelukkig wel positief inderdaad.
Deze dierenarts Is bij een stalgenootje met peesblessure ook erg duidelijk geweest. Dat is niet meer goed gekomen en heeft hij ook duidelijk vanaf het begin gezegd. Wel behandeld met shockwave toen maar mocht niet baten.
Dus als hij positief is, is dat wel iets om aan vast te houden.

Dat is ook wel fijn inderdaad, dat je weet dat de DA goed weet waar hij/zij het over heeft. Ik zou gewoon aankijken hoe het gaat qua genezing en na de blessure wat nog wel en niet kan. :) Niet meer springen lijkt me inderdaad sowieso erg verstandig.