Opeens zomerexceem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Opeens zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 23:17

Hoi!

Ik heb sinds een maand een leuke haflinger van 12 jaar oud. Sinds ze bij mij is jeukt ze heel erg en het wordt alleen maar erger. Ze heeft nooit een verleden van exceem of jeuk gehad terwijl ze op best veel plekken heeft gestaan. Ik sta wel midden in het bos en redelijk dichtbij het water.. Dat werkt ook niet mee natuurlijk.

Is het zaak om z.s.m. te verhuizen om zo 'echt' exceem voor te zijn of heb ik nu al gewoon pech en moet ik ermee 'dealen'?? Ik zou het echt flink balen vinden, aangezien ik specifiek een paard zonder gebrek zocht..

genja

Re: Opeens zomerexceem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 23:22

Verhuizing is 1 van de factoren doe eczeem kunnen veroorzaken . Als het nog maar zo kort bezig is kan je inderdaad proberen te verhuizen naar een plek met minder ‘druk’ midden in bos wel ook 1 factor namelijk

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-19 23:27

genja schreef:
Verhuizing is 1 van de factoren doe eczeem kunnen veroorzaken . Als het nog maar zo kort bezig is kan je inderdaad proberen te verhuizen naar een plek met minder ‘druk’ midden in bos wel ook 1 factor namelijk

Bedankt voor je reactie! Wordt het dan niet erger omdat ik nog een keer verhuis in korte tijd? Ze heeft nu wel eindelijk rust in de kudde en voorderest een top paardenplekje (24/7 buiten met schuilstal) maar in de zomer zijn daar ook echt ontelbaar veel dazen..

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 23:33

jeuk is erger dan pijn.... ik zou gauw een ander plekje zoeken

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 23:35

Hier ook een pony, nooit jeuk gehad.
Nu heb ik haar gekocht en ze vergaat van de jeuk.
Misschien ook de stress van de verhuizing en niet perse de plek waar ze heen verhuisd is?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 07:56

Verhuizing kan een trigger zijn. Maar ook voeding. Wellicht krijgt ze bij jou voeding met meer suiker en zetmeel dan ze gewend is? Of is je gras rijker/meer graastijd oid?

Die van mij hebben ook eens opeens eczeem gekregen. Toen ze van het gras gingen en soberder gevoerd werden was het weg

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:01

Wat voor voer krijg je haflinger? Brok, hooi of voordroog en gras?

Wat vervelend dat je haflinger jeuk heeft.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:04

Als ze nu op een volle wei staat 24/7 en voorheen niet, dan vermoed ik dat het komt door de hoeveelheid suikers die in het gras zitten.

Als je zelf dan bijvoorbeeld nog brok bij voert wordt het alleen maar erger...

Deze verandering kan ook nog eens voor bevangenheid gaan zorgen als je niet uitkijkt. Haflinger kunnen er ook wat van - > zich helemaal rond vreten! Je zou dus ook een graasmasker kunnen proberen, dan krijgen ze minder gras tegelijk binnen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 08:24

StillAngel schreef:
Hoi!

Ik heb sinds een maand een leuke haflinger van 12 jaar oud. Sinds ze bij mij is jeukt ze heel erg en het wordt alleen maar erger. Ze heeft nooit een verleden van exceem of jeuk gehad terwijl ze op best veel plekken heeft gestaan. Ik sta wel midden in het bos en redelijk dichtbij het water.. Dat werkt ook niet mee natuurlijk.

Is het zaak om z.s.m. te verhuizen om zo 'echt' exceem voor te zijn of heb ik nu al gewoon pech en moet ik ermee 'dealen'?? Ik zou het echt flink balen vinden, aangezien ik specifiek een paard zonder gebrek zocht..

Mijn paard heeft precies hetzelfde. Paard is verhuisd naar bosrijke omgeving en reageert enorm op de vliegen maar ook verandering van voer. Hij heeft enorme kriebels.. Ik heb hem wel ingepakt voor de zekerheid, maar het wordt nu al minder de kriebels (na 2 weken).. het is niet zo dat een paard na een beetje jeuk een eczemer is. Ik heb een Gelders paard die geen aanleg heeft voor eczeem, maar wel even last heeft van de knutjes..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-19 11:18

Bedankt voor jullie reacties! Ze krijgt geen brok erbij en is juist een mooie slanke haflinger. Ze staan vooral op een zand track met een arm weiland erachter.

Afbeelding

Oh ja en soms een netje hooi.

Mareeq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 17:27

StillAngel schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ze krijgt geen brok erbij en is juist een mooie slanke haflinger. Ze staan vooral op een zand track met een arm weiland erachter.

[ [url=m/KJF8WU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien vertekend de foto een beetje hoor, maar het lijkt toch echt op een volslanke haflinger. :D

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 17:28

Krijgt ze hooi uit plastic?

Die van mij schuren op het moment ook, gras zal wel heel rijk zijn oid.

Zilverroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 17:47

Het kan per regio enorm verschillen, helaas. Vooral het water is een oorzaak, denk ik. Maar voeding kan ook, het soort gras, enz. Hier ook een eczemer. Gauw inpakken in een eczeemdeken is mijn advies. Ben zelf fan van de deken van Shires.

Of verhuizen helpt, is een gok natuurlijk. Dazen zijnirritant, maar veroorzaken geen ergere eczeem is mijn indruk.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 09:53

Je hoeft toch niet direct te verhuizen? Probeer eens een eczeemdeken.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 10:00

Ja, kan haar inpakken maar goed, heb dus speciaal een paard gekocht zonder gebreken.. dus dan valt dit nogal tegen op zn zachtst gezegd. Heb speciaal paarden afgewezen met exceem en deze haflinger viel zelfs in de hogere prijsklasse.

Denk dat de hoek wat vertekend want ze is niet echt volslank.

Afbeelding

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 10:18

Zeker weten dat ze geen luizen of mijten ofzo heeft?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 10:20

Gizeppie schreef:
StillAngel schreef:
Hoi!

Mijn paard heeft precies hetzelfde. Paard is verhuisd naar bosrijke omgeving en reageert enorm op de vliegen maar ook verandering van voer. Hij heeft enorme kriebels.. Ik heb hem wel ingepakt voor de zekerheid, maar het wordt nu al minder de kriebels (na 2 weken).. het is niet zo dat een paard na een beetje jeuk een eczemer is. Ik heb een Gelders paard die geen aanleg heeft voor eczeem, maar wel even last heeft van de knutjes..

Hier ook idd. Die van mij is verhuisd van Friesland naar een bosrijke omgeving. Vooral bij zijn staart heeft de mijne last. Het lijkt bij hem nu na een maand ook weer minder te worden. Af en toen zie ik het bij zijn staart maar gelukkig *Klopt af* is het nu minder en groeit zijn staart weer wat aan. Hij is nog wel een beetje jeukerig maar hij vergaat gelukkig niet van de jeuk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 10:28

zou je een foto van de zijkant van de manenkam kunnen nemen? Meestal is het namelijk heel herkenbaar als het eczeem is..

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 10:30

En op t hoofd en onder de buik ook.. Als er onder de buik vooral bij de navel en uier irritatie is komt dat meestal door t voer..
Daarbij denk ik dat deze haflinger niet dik is. Maar wel iets te zwaar is. Vooral aan de schouders te zien op de eerste foto. Je kan er pas goed iets over zeggen als je een goede stand foto hebt, maar goed.

Bosrijke omgeving kan iig wel echt jeuk triggeren..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 10:32

ik heb hier een fries staan ,die 11 jaar nooit problemen heeft gehad , en 2 jaar geleden ineens in 1 nacht alles eraf geschuurd, en sindsdien dus toch echt eczemer is...

hij staat onder een RSIH ,en heeft nu nergens last van zolang hij maar onder deken staat , mega lange manen weer en jeuk vrij.

Dus ja ,het kan...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:17

Dat is een van de redenen dat wij bij verkoop nooit 100% geven op geen eczeem.
Je kan zeggen dat ze bij ons een giga eczeem gebied nog nooit last gehad hebben.
Maar een verhuizing wat stress geeft, ander gras/hooi en evt ander voer kan zomaar de trigger zijn om wel eczeem te ontwikkelen

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 14:59

genja schreef:
Dat is een van de redenen dat wij bij verkoop nooit 100% geven op geen eczeem.
Je kan zeggen dat ze bij ons een giga eczeem gebied nog nooit last gehad hebben.
Maar een verhuizing wat stress geeft, ander gras/hooi en evt ander voer kan zomaar de trigger zijn om wel eczeem te ontwikkelen

Heel veel mensen zien kriebels en korstjes als eczeem, maar dit hoeft niet. Het kan ook een tijdelijke overbelasting zijn van t stelsel of de vliegen. Mijn Gelders paard heeft geen aanleg voor eczeem en toch heeft hij kriebels en korstjes. Dit is een reactie op ander voer, stress, meer vliegen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:08

kan ook andersom Gizeppie

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:14

StillAngel schreef:

[ [url=m/KJF8WU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Een arm weiland in de vorm van kort gras? Dat is meestal gestrest fructaanrijk gras en daar gaan ze nogal eens van schuren. http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... -lang-gras
Onze paarden schuurden op onze vorige plek, door het korte gras, nu staan ze op een goede volle wei en schuren nauwelijks meer.
Overigens is het wel zo dat er een overvloed aan jeukbeestjes is door het rare, vochtig en warme, weer. Daarom hebben ze hier nu wel al hun vliegendekens op omdat ik al wat bulten zag en ze wel wat jeuk hebben.
Waarschijnlijk ontkom je er niet aan om een goede vliegen/ eczeem deken op te leggen; zeker in bosgebied zitten veel insecten en va. juni zal je paard opgevreten worden door de dazen.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 15:25

Ik heb al redelijk wat paarden zien komen en gaan bij mij op stal en er zaten er toch echt tientallen bij die zeker in het begin enorm gingen schuren. Sommige zijn onder een deken gedaan, andere niet. Maar meestal was het gewoon te linken aan stress van verhuizing. Ook bij paarden die heel kalm leken.
Ik zou ook even checken op luizen of andere kriebel beesten wat die komen ook allemaal naar boven door eventuele stress en spanning, weerstand gaat iets naar beneden en je hebt zo iets te pakken.

De meeste schuren nu niet meer of bij stress, staan ook niet meer onder dekens of dergelijke.

Ik heb zelf een eczeem paard maar dan heel licht, paard staat gewoon onder een goede deken en verder heb ik het geluk dat dat genoeg is, zo nu en dan eens wassen met speciale shampoo en soms wat smeren met wat crème maar heel goed te doen.