Wormen in spieren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Benzodrone

Wormen in spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 10:36

Beste mensen,

Mijn paard heeft de volgende symptomen:

Snel vermagerd (zadel dat een maand geleden perfect paste wilt nu op r neer)
Afgewisseld zachte en harde mest
Lethargie
Moeite met galopperen
In korte tijd (sterke) vermindering van spieren rug, schoft, hals, achterhand.
Bloedonderzoek gaf enkel een lichte verhoging van wormen in bloed. Volgens DA was daarvoor geen behandeling nodig.

Björn Vileyn (zadelpasser, fysiotherapeut) had in het verleden paarden met dezelfde symptomen als hierboven beschreven. Volgens hem (hij is geen dierenarts) heeft mijn paard wormen in zijn spieren en is de enige behandeling een intramusculaire injectie met dectomax.

Mijn probleem;
1) dectomax is omstreden
2) is dit de juiste diagnose?
3) niet de juist diagnose? Wat is er dan mis met mijn paard?

Blussem

Re: Wormen in spieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:44

Wat zegt dierenarts hierop? Kwakzalvers willen je vaker wel eens van alles wijs maken en denken dat ze de kennis hebben van zaken waar ze helemaal niks van af weten. Pas op bij dat soort mensen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 10:51

Blussem schreef:
Wat zegt dierenarts hierop? Kwakzalvers willen je vaker wel eens van alles wijs maken en denken dat ze de kennis hebben van zaken waar ze helemaal niks van af weten. Pas op bij dat soort mensen.

Eens, maar ook de opmerking van de dierenarts zou ik niet klakkeloos overnemen.

Wat zegt een test op de voedingshuishouding (vitamines/mineralen)?
Kwaliteit van het voer? Voerbeleid?
Zijn er, ingrijpende, veranderingen geweest in de beschreven periode? Verhuisd, bijvoorbeeld.

Overigens kan het wel. Het komt niet zo vaak voor en schijnt wat lastig te diagnosticeren te zijn maar het is dus niet per se onzin. Ik zou daar dan wel eerst nader onderzoek van een dierenarts/kliniek op willen hebben.

Benzodrone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 10:56

Volgens DA heeft hij atrose en heeft hij enkel supplementen nodig. Bloedonderzoek wees een verhoging van wormen in bloed aan maar daar wad volgens haar geen behandeling voor nodig.
Probleem: 1) diagnose dekt niet alle symptomen
2) mijn vorige paard had dezelfde symptomen en toen vond de DA ook niets en was ook geen verdere behandeling nodig. Toen een potentiële koper kwam kijken herkende hij meteen de symptomen en zei hij dat ze bloedworm had. Dit bleek juist te zijn. Terwijl had de DA niks had gezien. Vandaar mijn twijfels bij deze diagnose.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:01

Als je geen vertrouwen hebt in deze dierenarts, waarom vraag je niet om een second opinion bij een andere?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:03

Een zadelpasser die injecties aanraad? Brrrr ik zou er ver van wegblijven.

Idd second opinion en verder zoeken.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:05

ik heb bjorn ook eens als zadelmaker gehad en was er totaal niet tevreden van, heeft mij een erg duur bontje aangesmeerd voor een zadel dat uberhaupt nooit ging passen. ik zou zeker een second opinion vragen

Benzodrone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 11:06

Alles in zijn bloed was goed. Ik ben wel een dikke 2 maand geleden begonnen met spelt en olie. Ook geef ik nu voeding met minder suiker omdat hij al problemen had met stijfheid. Juist de lichte verhoging van wormen in het bloed baart me zorgen. Mijn paard heeft 10 jaar geleden bloedworm gehad, dus ik vind het wel belangrijk om dit ernstig te nemen. Het feit dat hij aan de longe amper wil galopperen en dat zeer moeizaam gaat vanuit de schouders is ook niet normaal.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:07

Ik zou eerst beginnen met ontwormen met ivermectine of moxidectine, gewoon een wormenkuur, niet inspuitend. Is er een wormeitelling gedaan, of alleen via het bloed onderzocht?

Hoewel ik absoluut niet voor blind ontwormen ben bij paarden die geen problemen hebben, is dit er absoluut eentje waar ik voor de zekerheid een kuur in zou gooien, ook bij een "schone" uitslag. Meestal zijn de uitslagen namelijk correct, maar een enkele keer gaat het wel mis. En in dit geval is zelfs al door de dierenarts aangegeven dat er wormen zitten, dus ik snap niet dat hij bij deze klachten niet gewoon een kuur voorschrijft, zelfs al zijn de uitslagen aan de lage kant.

Verder zou ik in ieder geval extra eiwit bij gaan voeren. Zelf gebruik ik daar in eerste instantie luzernebrok voor. Even uit een ander topic:
"Wij gebruiken arie blok luzernebrok, maar die van metazoa hp23 is ook goed. Bij andere merken, kijk wat het ruw eiwit gehalte is, 18+% raad ik aan, 12-13% zou ik niet voeren. Liever de brok dan gehakselde luzerne, vaak eten ze het beter. Gehakselde luzerne is ook vrij scherp en bij maagwandirritatie kan dat heel naar zijn. "

Kan je wat preciezer zijn qua voer? Hoeveel, bij voorkeur gewogen, en hoe verdeeld over de dag, en hoeveel ruwvoer? En bij een commercieel krachtvoer, wat precies?
Laatst bijgewerkt door Mizora op 21-05-19 11:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:08

Ik zou terug naar dierenarts gaan, het paard de supplement geven en vragen om een ontwormingsspuit. Keertje vaker het paard ontwormen kan ook weel niet zoveel kwijt. Injectie lijk mij wel sterk overbodig.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 11:09

Hoe ontworm je paard trouwens op dit moment?

Benzodrone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 11:26

Normaal om de 3 a 4 maand en in december in het bloed

Swanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:07

Als je het oordeel van je huidige diernarts niet vertrouwd dan vraag je toch gewoon een second opinion aan bij een andere dierenarts?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:10

Ik zou ook naar een andere dierenarts gaan, wormen in het bloed + deze symptomen daar gaat bij mij toch een alarmbel rinkelen.

Dectomax geeft risico's, je paard kan ook dood neervallen na zo'n spuit dus ik zou het allemaal heel goed uit laten zoeken eerst.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:34

Dat is niet waar,maar dectomax is zeker geen middel,wat alle wormen pakt.
Mijn merrie is er vorig jaar mee gespoten tegen mijt,heb toen meteen gevraagd naar de omtwormende kant er van en mijn veearts zei me gewoon een middel speciaal voor paarden te nemen
Mijn merrie is de week er na alsnog met ivermectine ontwormd.
Verhoogde waarden in bloed voor wormen is meestal bloedworm.
Zou daar goed op ontwormen.
En mocht het zo zijn dat ze schade in de darmen hebben aangericht dan neemt jouw paard minder goed de voedingsstoffen op uit het voer.

Ik zou dus:
Andere veearts nemen
Goed ontwormen,voldoende hoog doseren ook.
Goed gaan voeren.
Dus liefst gras, of goed ruwvoer.
Aanvullend vitaminesupplement of geschikt krachtvoer

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 18:49

Ik vermoed zomaar dat er iets heel anders is dan wormen. Ik zou hem even goed door laten lichten op een kliniek. Pijn zorgt ook voor deze klachten en omdat je aangeeft dat hij moeite heeft met galopperen zou ik eerder denken aan een bekken of heup probleem of iets dergelijks. Ik zou het in ieder geval willen uitzoeken als het mijn paard was.

Benzodrone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-19 19:34

Mijn paard krijgt de Fiberforce van cavalor, onderhoudsbrok van horsefood, Carli wafer en spelt. De dierenarts heeft hem nu artigold poeder gegeven omdat er mogelijk toch iets van artrose is en ik moet 5 dagen ontworpen met panacur. De voedingstoestand van mijn paard is wel okee denk ik. Hij is een Anglo arabiertje van 17. Tips IVM voeding zijn welkom. Ik hoop dat het snel beter wordt.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 20:28

Wormeitelling doen op de mest. Dan weet je zeker of er wormen spelen. Wormen in de spieren heb ik nog nooit van gehoord en lijkt me echt vreselijke onzin.
Kan het zijn dat je paard veel zand eet? Dat kun je zelf ook testen in de mest. Zand kan zorgen voor wisselende mest.
Je zou de bloeduitslag op kunnen vragen en die bij een andere dierenarts aan bieden voor een second opinion.
Denk er ook om dat als je olie bijvoert voor een langere periode, dat je eigenlijk ook vitamine E moet bijvoeren.