Rare vorm schouders

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bo12341234

Rare vorm schouders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 22:28

Deze winter stond mijn paard een paar maand stil.
Dit was ook te zien aan haar lichaam, zeer ingevallen en 0 bespiering. Je kon dr ribben wat zien maar ze had toch een zeer dikke buik.
Sinds kort zijn we weer beginnen trainen (natuurlijk bouw ik op), rijden, longeren, wandelen. Maar het viel me op dat ze op dr schouders rare onderhuids uitstekingen heeft. Vroeger had ze dit niet en zelfs toen ze stil stond heb ik dit nooit echt bij haar gezien. Het ziet er echt niet aangenaam uit.
Ze heeft het langs beide kanten.
Weet iemand wat dit kan zijn of waardoor het komt?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

horsiegek

Re: Rare vorm schouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 22:41

Dat zijn geen ontstekingen voor zover ik kan zien. Je ziet gewoon haar schouderblad omdat ze daar zeer arm gespierd is.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 07:16

Het schouderblad heeft opstaande richels en die zie je nu omdat het paard extreem arm bespierd is.
Het is niet normaal om te zien, omdat het normaal bedekt hoort te zijn met spieren.
Krijgt je paard voldoende eiwitrijk voer te eten?
Spieren kun je nl alleen er weer aan trainen als het paard ook de voedingsstoffen binnen krijgt om spieren te laten groeien.

SvS88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 08:06

Zover ik zie lijkt het idd meer op schouderblad zonder bespiering, maar van foto's oordelen is altijd lastig. Als je twijfelt of je zorgen maakt zou ik het toch aan een DA of dergelijke navragen

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 16:31

Waarom stond ze stil? Was het een medisch iets bij het paard of was er met jou iets waardoor je niets kon doen? Heeft ze toen alleen in de box gestaan of op een kleine paddock of heeft ze die periode de ruimte gehad om te bewegen?
Als ze zelf niets mankeerde toen je haar op rust zette en ze heeft al die tijd in een box of kleine paddock gestaan, dan snap ik dat ze geen bespiering meer heeft, maar als ze de ruimte heeft gehad om te kunnen bewegen zou ik het niet vertrouwen dat ze zoveel van haar spieren kwijt is geraakt. Of is er niet goed gevoerd in die periode?
Dit artikel gaat over een deel van de bespiering bij de schouder, maar er staat ook een redelijk duidelijk plaatje bij van het schouderblad, bij een foto hoe de kop van het schouderblad ligt en waar dat naar toe gaat als een paard zijn voorbeen optilt. Misschien heb je daar iets aan om iets meer inzicht te krijgen in hoe de schouder er uit ziet enzo. https://masjafick.nl/anatomie-paard-en- ... trapezius/ .

Bo12341234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 18:58

Dankjewel voor het artikel, zeer interessant!
Ze stond stil door een probleem bij mij. Zelf ging ze wel bijna dagelijks op de paddock en snachts id stal.
Wel was het hooi dat ze kreeg van zeer slechte kwaliteit en kreeg ze de meest basic korrel. Het hooi dat we nu op stal hebben is veel beter, ze kan terug op de wei, plus ze krijgt pavo vital bij dr korrels en ben opzoek naar iets supplementachtig om toch nog wat te onderstuenen in de spieropbouw. Ik hoop om in combinatie met terug werken haar bespiering terug zie komen.
Als haar bespiering uitblijft haal ik er een da bij!

Jet schreef:
Waarom stond ze stil? Was het een medisch iets bij het paard of was er met jou iets waardoor je niets kon doen? Heeft ze toen alleen in de box gestaan of op een kleine paddock of heeft ze die periode de ruimte gehad om te bewegen?
Als ze zelf niets mankeerde toen je haar op rust zette en ze heeft al die tijd in een box of kleine paddock gestaan, dan snap ik dat ze geen bespiering meer heeft, maar als ze de ruimte heeft gehad om te kunnen bewegen zou ik het niet vertrouwen dat ze zoveel van haar spieren kwijt is geraakt. Of is er niet goed gevoerd in die periode?
Dit artikel gaat over een deel van de bespiering bij de schouder, maar er staat ook een redelijk duidelijk plaatje bij van het schouderblad, bij een foto hoe de kop van het schouderblad ligt en waar dat naar toe gaat als een paard zijn voorbeen optilt. Misschien heb je daar iets aan om iets meer inzicht te krijgen in hoe de schouder er uit ziet enzo. https://masjafick.nl/anatomie-paard-en- ... trapezius/ .

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:31

Ik persoonlijk zou zeker eens een bloedonderzoek laten doen, zsm op de weide en eiwitrijk voer geven icm hoogwaardig eiwit supplement

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:52

Heb je ook een foto van het hele paard van de zijkant?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:25

Bo12341234 schreef:
Dankjewel voor het artikel, zeer interessant!
Ze stond stil door een probleem bij mij. Zelf ging ze wel bijna dagelijks op de paddock en snachts id stal.
Wel was het hooi dat ze kreeg van zeer slechte kwaliteit en kreeg ze de meest basic korrel. Het hooi dat we nu op stal hebben is veel beter, ze kan terug op de wei, plus ze krijgt pavo vital bij dr korrels en ben opzoek naar iets supplementachtig om toch nog wat te onderstuenen in de spieropbouw. Ik hoop om in combinatie met terug werken haar bespiering terug zie komen.
Als haar bespiering uitblijft haal ik er een da bij!

Jet schreef:

Als supplement vind ik zelf de supplementen van PharmaHorse heel goed. Geen toegevoegde dingen waardoor de werking optimaal is, soms heb je supplementen waar maar een beetje van de werkzame stof in zit, dan betaal je wel minder, maar werkt het ook stukken minder goed.
Het zijn voor zover ik weet wel poeders, dus het is handig om dan de brok waar je het mee voert wat vochtig te maken. In jouw geval zou ik dit aanraden: https://www.pharmahorse.nl/creatine-paard.html . Als je het geld kan missen is een emmer van 3000 gram denk ik het handigst, dan heb je voor zo'n 2,5 maand voldoende, daarna kan je altijd kijken of het nog langer nodig zou zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:32

Ik zou beginnen met haar een kg luzernebrok bij te gaan voeren. Wij gebruiken arie blok luzernebrok, maar die van metazoa (hp23 uit mijn hoofd gezegd) is ook goed. Bij andere merken, kijk wat het ruw eiwit gehalte is, 18+% raad ik aan, 12-13% zou ik niet voeren. Liever de brok dan gehakselde luzerne, vaak eten ze het beter. Gehakselde luzerne is ook vrij scherp en bij maagwandirritatie kan dat heel naar zijn.

SuperZodiaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:53

Mizora schreef:
Ik zou beginnen met haar een kg luzernebrok bij te gaan voeren. Wij gebruiken arie blok luzernebrok, maar die van metazoa (hp23 uit mijn hoofd gezegd) is ook goed. Bij andere merken, kijk wat het ruw eiwit gehalte is, 18+% raad ik aan, 12-13% zou ik niet voeren. Liever de brok dan gehakselde luzerne, vaak eten ze het beter. Gehakselde luzerne is ook vrij scherp en bij maagwandirritatie kan dat heel naar zijn.

Hier ook goede ervaringen met luzernebrok. Ervaring dat dat beter werkt dan spiersuplement zoals creatine als ze echt flink aan moeten komen in spieren.
Lijkt mij idd zo ook dat ze echt aan moet vullen in eiwitten. Als dat niet aanslaat zou ik bloedonderzoek laten doen.