Spierbevangen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Spierbevangen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 11:22

Hoi allemaal.

Sinds woensdag is mijn merrie helaas plotseling spierbevangen. Ze krijgt elke dag pijnstillers en ik voer haar een supplement met vitamine e en selenium. Dat heeft ze nu twee dagen gehad, maar hoewel ze heel veel honger heeft en echt alles wilt eten, eet ze dit met lange tanden en ben ik bang dat ik het er eerdaags niet meer in ga krijgen.

Mengen met krachtvoer oid gaat hem nu natuurlijk niet worden, dat mag ze nu even niet.. Dus ik vroeg mij af of jullie toevallig ideeën hebben hoe ik het aantrekkelijk kan maken voor haar? Waar ik het eventueel veilig mee kan mengen?

webster543

Re: Spierbevangen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:25

Ik zou het hooi in een hooinet hangen. Het bukken naar de grond kan voor hun al pijnlijk zijn!

Misschien slobber geven ( eventueel recup mash of zo) dan moeten ze minder kauwen.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:34

Wat geef je? Mijn paard met pssm1 krijgt de selenium via een balancer en de natuurlijke vitamine e olie (2-5ml, 2000-5000iu) bij de balancer, de olie doet die van mij niet moeilijk over. Plakt hooguit als je het via een spuitje geeft. Ik heb een tinker, maar vind echt niet alles lekker. Verder krijgt hij magnesium en extra eiwitten.

Veel poedertjes e.d zijn niet lekker en veel zijn met synthetische vitamine e.. Die van mij vond magnesium soms zo smerig dat ik zelfs geen 2 gram in kreeg. Nu andere magnesium met klein beetje suiker/smaak doorheen en dat eet hij zonder problemen.

Je hebt overigens ook voer met weinig suiker en zetmeel (onder 10%). Anders daar naar kijken. Die van mij vindt bijvoorbeeld faser light van marstall erg lekker. Voor vulling en smaak hoef ik max 150 gram te geven, waardoor er kwa suikers weinig in je paard komt. Ruwvoer bevat vaak meer suiker. :)

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-19 11:39

webster543 schreef:
Ik zou het hooi in een hooinet hangen. Het bukken naar de grond kan voor hun al pijnlijk zijn!

Misschien slobber geven ( eventueel recup mash of zo) dan moeten ze minder kauwen.

Bukken lukt haar goed. Alleen haar achterhand is stijf en gespannen (billen). Het probleem is dat supplement, die vind ze niet lekker. Ik hou de bak voor haar of voer het uit mijn hand, maar het gaat moeizaam naar binnen. Ze wilt alles eten, behalve dat :’)

Slobber zou kunnen, maar ben bang dat er te veel suiker of zetmeel in zal zitten..

puppy1128 schreef:
Wat geef je? Mijn paard met pssm1 krijgt de selenium via een balancer en de natuurlijke vitamine e olie (2-5ml, 2000-5000iu) bij de balancer, de olie doet die van mij niet moeilijk over. Plakt hooguit als je het via een spuitje geeft. Ik heb een tinker, maar vind echt niet alles lekker. Verder krijgt hij magnesium en extra eiwitten.

Veel poedertjes e.d zijn niet lekker en veel zijn met synthetische vitamine e.. Die van mij vond magnesium soms zo smerig dat ik zelfs geen 2 gram in kreeg. Nu andere magnesium met klein beetje suiker/smaak doorheen en dat eet hij zonder problemen.

Je hebt overigens ook voer met weinig suiker en zetmeel (onder 10%). Anders daar naar kijken. Die van mij vindt bijvoorbeeld faser light van marstall erg lekker. Voor vulling en smaak hoef ik max 150 gram te geven, waardoor er kwa suikers weinig in je paard komt. Ruwvoer bevat vaak meer suiker. :)

Ik geef Pavo Eplus. Iets dat in een spuitje kan klinkt ook fijn ja! Dit is geen poeder, dit zijn korrels. Een soort hagelslag haha. Zit ook magnesium in. Er stond op de verpakking dat het smaakvol zou zijn, maar daar denkt Shenna anders over.

Dat Marstall voer klinkt goed, ik ga even kijken. Dankje!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 11:50

Mengen met appelmoes dat in een spuit doen en net zo geven als een wormenkuur?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:03

Een handje slobber om het supplement mee naar binnen te krijgen, daar zou ik me niet al te druk om maken.
De spierbevangenheid die ontstaat uit te veel koolhydraten in verhouding met arbeid (de oude maandagziekte), daarbij is het inderdaad beter om niet te hard te voeren. Ik ga er vanuit dat jouw merrie bevangen is geworden door verzuring/te hard getraind? Dan hoef je niet voor elk suikertje bang te zijn.. Zijn heel andere ontstaanmechanismes.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 17:16

Jasmijn159 schreef:
Een handje slobber om het supplement mee naar binnen te krijgen, daar zou ik me niet al te druk om maken.
De spierbevangenheid die ontstaat uit te veel koolhydraten in verhouding met arbeid (de oude maandagziekte), daarbij is het inderdaad beter om niet te hard te voeren. Ik ga er vanuit dat jouw merrie bevangen is geworden door verzuring/te hard getraind? Dan hoef je niet voor elk suikertje bang te zijn.. Zijn heel andere ontstaanmechanismes.

Nou ja, ik denk het wel, maar weet het niet helemaal zeker. Dat maakt me juist onzeker met voeren. Ik vermoed eigenlijk een combinatie van factoren. Net sinds 2 weken 24/7 op het land, sinds 1 week een stuk vol gras erbij en precies die week weinig tijd gehad om iets te doen met haar. Ze was ook toevallig hengstig.
Toen ik daarna weer ging rijden in de bak, was er eerst niets aan de hand, en uit het niets sloeg het toe. Ben dus meteen gestopt.

Dus ja, het ‘ineens’ weer rijden zal meegespeeld hebben. Maar misschien ook het vele eten. Blijft een lastige kwestie. Maar ik denk dat inderdaad een klein beetje voer niet veel uitmaakt.

Gister at ze het toch opeens weer braaf op. Hopelijk vandaag ook gewoon. En anders moet ik even wat gaan halen waarmee ik het kan gaan mengen.

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:20

Ik geef ook vit E met selenium en zorg dat ik een aantal brokjes/biks/voer met een betere water oplos. Los poeder eet paard omheen of blaast alles weg.
Als je 5 minuten wacht met geven zijn je brokken zacht en is het water geheel gemengd met het poeder. Werkt perfect!

Sterkte met het herstel!