Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
webster543 schreef:Ik zou het hooi in een hooinet hangen. Het bukken naar de grond kan voor hun al pijnlijk zijn!
Misschien slobber geven ( eventueel recup mash of zo) dan moeten ze minder kauwen.
puppy1128 schreef:Wat geef je? Mijn paard met pssm1 krijgt de selenium via een balancer en de natuurlijke vitamine e olie (2-5ml, 2000-5000iu) bij de balancer, de olie doet die van mij niet moeilijk over. Plakt hooguit als je het via een spuitje geeft. Ik heb een tinker, maar vind echt niet alles lekker. Verder krijgt hij magnesium en extra eiwitten.
Veel poedertjes e.d zijn niet lekker en veel zijn met synthetische vitamine e.. Die van mij vond magnesium soms zo smerig dat ik zelfs geen 2 gram in kreeg. Nu andere magnesium met klein beetje suiker/smaak doorheen en dat eet hij zonder problemen.
Je hebt overigens ook voer met weinig suiker en zetmeel (onder 10%). Anders daar naar kijken. Die van mij vindt bijvoorbeeld faser light van marstall erg lekker. Voor vulling en smaak hoef ik max 150 gram te geven, waardoor er kwa suikers weinig in je paard komt. Ruwvoer bevat vaak meer suiker.
Jasmijn159 schreef:Een handje slobber om het supplement mee naar binnen te krijgen, daar zou ik me niet al te druk om maken.
De spierbevangenheid die ontstaat uit te veel koolhydraten in verhouding met arbeid (de oude maandagziekte), daarbij is het inderdaad beter om niet te hard te voeren. Ik ga er vanuit dat jouw merrie bevangen is geworden door verzuring/te hard getraind? Dan hoef je niet voor elk suikertje bang te zijn.. Zijn heel andere ontstaanmechanismes.