Spiertrekkingen buik, verder geen klachten - wat is het??

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Spiertrekkingen buik, verder geen klachten - wat is het??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 02:48

Onze 23-jarige hafllinger-arabiermerrie heeft spiertrekkingen in haar buik. Het lijkt op dampigheid, copd oid als je niet goed kijkt. Die typische lijn in haar buik.
Maar als je beter kijkt, zie je dat het niet in het ritme van haar ademhaling gaat. Ook hoest ze niet en heeft geen slijm, we letten er nu een paar weken extra op.
Het is niet in verband te brengen met beweging (ze heeft het bijvoorbeeld ook voordat we gaan rijden, maar ook er na) of met pijn. Er is een checklijst waarmee je kan achterhalen of je paard pijn heeft en het antwoord is ‘nee’. Ook is ze erg energiek en vrolijk, ze staat altijd te trappelen om op een bosrit te gaan. Hoewel ze altijd wat aan de drukke kant is, is ze onverschrokken en braaf. Er is echt niets dat er op wijst dat ze ergens last van heeft.

Ze zit verder erg netjes in haar spieren, ze wordt ieder half jaar gecontroleerd door een masseur en ze heeft geen last van verkrampingen. Ze is vorige week nog gecontroleerd.

Het lijkt dus eigenlijk helemaal op zichzelf te staan en geen klachten te veroorzaken, maar ik vertrouw het toch niet.

Omdat ze 23 is en ze artrose en insulineresistentie heeft, zijn we extreem oplettend op haar gezondheid. Ik heb haar ooit ‘van de slacht gered’ en dat ze het nu op deze leeftijd zo goed doet, is fantastisch. We maken momenteel ongeveer om de dag een bosrit van ruim een uur met haar en in de loop van het seizoen bereiden we dat waarschijnlijk weer rustig uit naar 5x per week 2 uur. We stappen veel maar doen ook stukken draf en een galopje.
Ook doen we spiertraining aan de hand en krijgt ze supplementen (magnesium, MSM, vitamine E, kurkuma, glucosamine en lijnzaadolie) en een balancer met oa selenium. Ze staat 8 maanden per jaar 24/7 buiten op de wei en nu met een graasmasker op vanwege de IR. bodyscore is iets aan de zware kant maar niet veel.

Als ik zou denken dat ze ergens last van heeft, was de dierenarts er natuurlijk al lang geweest. Maar mijn ervaring is dat je bij dit soort vage klachten bij de dierenarts meestal op ellenlang onderzoek uitkomt en ik doe eerst even liever wat voorwerk. Normaal vind ik redelijk snel wat er bij de symptomen hoort, maar bij alles wat ik over spiertrekkingen vind, horen ook andere klachten als pijn, niet willen lopen/trainen, futloos, hoesten/slijm etc.

Iemand dit ook ooit gehad of die een idee heeft wat het zou kunnen zijn?

Spaar geen centen, maar mooie momenten.
En paarden.
Oh en misschien wel een beetje centen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 07:00

kun je er een filmpje van maken?
of duidelijke foto.

wat ik wel eens gezien heb bij dieren die eigenlijk wat aan de slanke kant zijn je die lijn ziet.
Daarom,is filmpje of foto duidelijker :j

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 10:11

Goed idee. Dit is van deze week, van voor het buitenrijden. Ze staat hooi te eten uit een kruiwagen. Was daarna lekker voorwaarts, had er veel zin in.

En paarden.

Cayenne
Vlinderlicht

Re: Spiertrekkingen buik, verder geen klachten - wat is het??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 10:29

Ik zie geen filmpje?

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 11:28

Afbeelding

Afbeelding

Ik krijg het filmpje niet geupload. Op de foto’s lijkt het veel milder, maar dit is als haar buik samengetrokken is. Het verschil met ontspannen, waar ze dus de hele tijd tussen wisselt, is vrij groot.

En paarden.

Tarico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 12:11

Krijgt ze iets te eten waar ze niet tegen kan? Mijn ruin krijgt ook zo'n typische lijn als hij iets verkeerds heeft gegeten (hij heeft een beschadigde darmwand dus voer valt al snel verkeerd).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 12:28

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 13:05

Mijn paard had dit ook ineens, dat bleek van de muesli te zijn. Daar was ze klaarblijkelijk een soort van allergisch voor. Het was heel lastig te achterhalen omdat het pas een paar dagen na het stoppen met de muesli wegtrok, en pas weer ontstond na 1-3 dagen voeren.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-19 13:14

Mijn merrie krijgt dat ook wanneer ze te weinig heeft gekregen of iets waar haar lichaam niet tegen kan (schimmel in het hooi enzo)

Gineke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-19 17:45

Okee bedankt voor de tips, we gaan eens variëren met het voer en kijken of we het kunnen vinden!

En paarden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie