Moeilijke vruchtbaarheid merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bellerise

Moeilijke vruchtbaarheid merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 11:45

Hallo allemaal,

Ik post dit berichtje even omdat ik momenteel vrij radeloos ben.

5 jaar geleden is er bij ons thuis een merrieveulen geboren met veulenziekte (lees een heleboel opstartproblemen). Veulen was niet meer geschikt voor de sport maar hey het was een merrie. We konden met haar fokken!

Merrie heeft vorig jaar een gehandicapt veulen gegeven (veulen lag verkeerd waardoor het de achterbeentjes niet kon strekken). Merrie is dat jaar ook niet meer drachtig geworden (wel maar 1x kunnen proberen omwille van laat veulen).

Dit jaar opnieuw vol goede moed begonnen.
Merrie heeft bloedeitjes en wordt maar niet goed hengstig.

Ik heb de osteopaat 2jaar geleden al laten komen om haar volledig te checken (bekken zaten toen volledig vast). Dit jaar opnieuw laten controleren en alles prima.
Bloed laten trekken en dit was prima.

Hebben er nog mensen dit meegemaakt?

Ik heb bang dat als de merrie op natuurlijke wijze niet hengstig wordt er misschien toch een onderliggende oorzaak is wat me doet twijfelen of het wel aan te raden is nog met deze merrie te fokken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:55

Bellerise schreef:
Hallo allemaal,

Ik post dit berichtje even omdat ik momenteel vrij radeloos ben.

5 jaar geleden is er bij ons thuis een merrieveulen geboren met veulenziekte (lees een heleboel opstartproblemen). Veulen was niet meer geschikt voor de sport maar hey het was een merrie. We konden met haar fokken!

Merrie heeft vorig jaar een gehandicapt veulen gegeven (veulen lag verkeerd waardoor het de achterbeentjes niet kon strekken). Merrie is dat jaar ook niet meer drachtig geworden (wel maar 1x kunnen proberen omwille van laat veulen).

Dit jaar opnieuw vol goede moed begonnen.
Merrie heeft bloedeitjes en wordt maar niet goed hengstig.

Ik heb de osteopaat 2jaar geleden al laten komen om haar volledig te checken (bekken zaten toen volledig vast). Dit jaar opnieuw laten controleren en alles prima.
Bloed laten trekken en dit was prima.

Hebben er nog mensen dit meegemaakt?

Ik heb bang dat als de merrie op natuurlijke wijze niet hengstig wordt er misschien toch een onderliggende oorzaak is wat me doet twijfelen of het wel aan te raden is nog met deze merrie te fokken.

Hier veranderd een osteopaat ook niets aan hoor. Het is een hormonaal probleem. Ze moet prostaglandines hebben.Vraag maar aan je DA.

Bellerise

Re: Moeilijke vruchtbaarheid merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 11:58

Ik snap dat een osteopaat er niets aan doet maar een gespannen baarmoeder is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor een goede dracht.

Ik wil maar zeggen dat ik er alles aan gedaan heb om de merrie 'gezond' te krijgen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 11:59

Met zoveel problemen zou ik niet verder gaan proberen

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:15

Gezien de geschiedenis en het misvormde veulen vraag ik mij af of er in jouw merrie een reden is dat het veulen verkeerd lag. Afwijkende vorm van het bekken bijvoorbeeld.

Als het allemaal zo moeizaam gaat zou ik het risico niet nog een keer nemen

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-19 12:59

Was het een windswept veulen of een CFS veulen? Aangezien je het hebt over 'gehandicapt'. In het geval van windswept zou ik me niet direct zorgen maken, dat trekt meestal wel bij. Maar van CFS wordt een genetische component vermoed. Zou dan in ieder geval een andere hengst gebruiken en incalculeren dat het ook bij je merrie vandaan kan zijn gekomen, is dan in ieder geval een gok om nog te fokken. En een risico voor je merrie, want kan tot een heel vervelende bevalling leiden.

Opstartproblemen is in deze context ook wat breed. Veulentjes kunnen vrij makkelijk iets oplopen, maar kan natuurlijk ook een aangeboren issue zijn. Dus tenzij 100% zeker is dat het door een externe oorzaak kwam zou ik me ook op dat front nog eens achter de oren krabben mbt fokken met deze merrie.

Bloedei zou dan weer the least of my concerns zijn. Het is relatief koud voor de tijd van het jaar en ik hoor momenteel van een hoop merries die issues hebben met eieren leggen. Met een goede (!) dierenarts komt dat wel weer in orde. T is leuk als ze van de eerste keer dekken gelijk drachtig zijn, maar zo uit mn hoofd is het maar iets van 55% die de eerste cyclus meteen oppakken.

Ik zou me dus meer zorgen maken over de oorzaak van de opstartproblemen en het gehandicapte veulen en op basis daarvan beslissen of je nog wil fokken met deze merrie.

Bellerise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-19 14:11

Het veulentje was puur misvormt aan de achterbeentjes. Verder heel levendig en helder. Wou ook echt opstaan maar door de beperking ging dit niet. Echt een vechtertje wat het extra triest maakt.

Moeder zelf is niet bij ons geboren (bij onze dierenarts). Blijkbaar was de biest niet van voldoende kwaliteit waardoor ze niet genoeg antistoffen heeft aangemaakt. Hierdoor heeft ze veulenziekte gekregen met een ontsteking op haar voorbeen. We hebben haar erdoor gekregen met extra plasma.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:11

Zowel veulenziekte als een afwijkende vorm van de achterbeentjes is niet genetisch. Ik zou op basis van je verhaal niet bang zijn met deze merrie te fokken.
Is het een optie om haar tijdelijk op een kliniek te zetten waar ze veel voortplantingsbegeleiding doen? Daar kunnen ze haar beter monitoren, door bijvoorbeeld vaker te scannen en krijgen ze menig 'probleemmerrie' wel drachtig.