Hoe vinden jullie haar nu lopen na spierbevangen en hoefbeva

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

orlando9

Hoe vinden jullie haar nu lopen na spierbevangen en hoefbeva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 06:53

Crista is vanaf januari niet goed geweest. Het begon de dag na de enting. Kreupel. 2 weken later spierbevangen en een maand later hoefbevangen. Het lijkt nu allemaal weer beter te gaan en ze mag weer opgebouwd. Ze is nooit een ruime loper geweest. Maar hoe vinden jullie haar nu?

suikermeisje

Re: Hoe vinden jullie haar nu lopen na spierbevangen en hoefbeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 07:18

Ze loopt niet mega soepel, maar dat doen meer tinkers, dus denk dat dat ook haar beweging is. Ik vind haar goed genoeg bewegen om wat beweging te krijgen.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 07:19

Nee idd het is ook nooit een mega soepel paardje geweest. Ze is ook nog steeds wel wat te dik.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 07:46

Ik vind haar niet verkeerd lopen voor een pony die vrij recent nog spier- en hoefbevangen was. Er mag idd nog wel het een en ander qua gewicht af. Dan heb je ook minder kans dat de hoefbevangenheid terug komt.

Hebben jullie foto's gemaakt van haar hoeven om te zien wat de schade was? Want anders zou ik het zelf tricky vinden om alweer (fanatiek) aan het werk te gaan. Maar dat is uiteraard afhankelijk van hoe ernstig het was.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 07:55

suikermeisje schreef:
Ze loopt niet mega soepel, maar dat doen meer tinkers, dus denk dat dat ook haar beweging is. Ik vind haar goed genoeg bewegen om wat beweging te krijgen.

Eens. Kan je prima alweer wat mee gaan doen.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 08:08

Het hoefbeen was in beide voorhoeven minimaal gekanteld. Wel 6 mm verzonken. Dat kwam uit de foto's. Ik heb elke week contact gehad met de dierenarts. Vorige week zei ik ze loopt eigenlijk niet echt meer kreupel en toen heeft ze een opbouwschema gemaild. Ik stap veel en draaf een paar rondjes beide kanten op. Ze kon een paar maanden terug amper lopen, stokkreupel. Ze staat sinds 2 maanden op hooi ipv voordroog. Ik ben alleen heel onzeker dat ik denk loopt ze wel goed.
Laatst bijgewerkt door orlando9 op 12-05-19 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:23

Ik zou ook zeggen goed genoeg om weer wat te doen alleen zou ik dan wel er voor zorgen dat ze haar lijf goed gebruikt en niet enkel de rondjes beweging geven omdat het weer mag.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:36

Iedere dierenarts heeft zijn eigen behandelplan. Ikzelf ben met mijn pony's begonnen met aan de hand stappen op zachte bodem toen ze niet meer kreupel liepen zonder medicatie. Veel rechtuit, bochten zo ruim mogelijk aansnijden. De eerste week 5 minuten en als ze daarna niet slechter ging lopen 5 minuten erbij. Pas toen de hoef voor een groot deel vernieuwd was ben ik echt weer gaan werken met mijn pony's.

Overbelasting kan een trigger zijn om opnieuw bevangen te raken. Blijf dus goed kijken en je gevoel volgen.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 08:40

Ja ik doe heel rustig. Het is ook niet dat ik haast heb, ik heb ook nog een tinker Die ik rijd. Maar mijn gevoel zegt dat ze beter weer iets kan doen. Ik doe nu een kwartier stappen ofzo en dan die paar rondjes draf erbij. Ik denk alleen dus elke keer loopt ze nou wel goed of niet. Beetje onzeker ben ik.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 08:44

capopjekop schreef:
Iedere dierenarts heeft zijn eigen behandelplan. Ikzelf ben met mijn pony's begonnen met aan de hand stappen op zachte bodem toen ze niet meer kreupel liepen zonder medicatie. Veel rechtuit, bochten zo ruim mogelijk aansnijden. De eerste week 5 minuten en als ze daarna niet slechter ging lopen 5 minuten erbij. Pas toen de hoef voor een groot deel vernieuwd was ben ik echt weer gaan werken met mijn pony's.

Overbelasting kan een trigger zijn om opnieuw bevangen te raken. Blijf dus goed kijken en je gevoel volgen.

Ben het hiermee eens, zou liever veel rechte lijnen maken. Bakwerk kan best wel zwaar zijn en veel bochten zijn ook niet goed. Kan je niet lekker buiten met haar wandelen/erop zitten?

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 09:01

Naar buiten is bij mij niet super makkelijk. Dat doe je niet 1 2 3

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:04

Of in een ruim weiland kan ook. Ik heb in de omgeving weinig fijne bermen dus ik ben in de wei gaan wandelen

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:33

Is ze getest op PSSM? Op het filmpje vind ik haar erg mat en staart hangt er een beetje bij. Na een hoef en spierbevangenheid zou een test aan te raden zijn ( maar misschien is ze al getest?).

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 09:37

Een wei hebben wij niet. Paarden staan in paddocks. Ja pssm zei de dierenarts ook al . Ga ik idd nog laten testen

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 09:49

Orlando9 een paard dat net hoefbevangen is geweest en al zo beweegt, is goed. KNap gedaan! Inderdaad lange lijnen rijden en rustig opbouwen. Jammer dat buitenrijden te lastig is want dat advies had ik ook.
Zelf heb ik twee merens. Net als tinkers erg sobere paarden. Bewegen is belangrijk, sober voeren ook en toch zie je af en toe dat het gras te rijk is en dat het dreigt mis te gaan.
Wij werken samen met dierenarts en natuurgeneeskundige en ondersteunen ook met natuurgeneeskundige medicijnen. Mocht je daar over meer willen weten kun je me een pb sturen.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 13:38

orlando9 schreef:
Een wei hebben wij niet. Paarden staan in paddocks. Ja pssm zei de dierenarts ook al . Ga ik idd nog laten testen

Als ze PSSM heeft mag ze sowieso geen gras dus dat zou ik eerst uitsluiten.

Kan je heel simpel laten doen, PSSM 1 kan met alleen haren en bij diverse laboratoria, o.a. Animal Genetics https://www.animalgenetics.us/Equine/Ge ... e/PSSM.asp . Via het Tinker stamboek kan je dat ook doen https://www.nsvt.eu/het-stamboek/pssm-en-testen/
Als je meer wil weten over deze aandoening, die toch wel vaak bij Tinkers voorkomt, kan je lid worden van deze FB pagina https://www.facebook.com/groups/1597354963853784/ .

Zeker laten testen hoor. Als het PSSM is kan je met een goed dieet haar weer helemaal op de been krijgen.
Kreupel, hoefbevangen en spierbevangen worden na een enting wijst wel enigszins in die richting.

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 14:08

Ik denk ook dat ze dat heeft. Ze gaan sowieso bij mij niet het land op omdat wij het ook niet hebben. Ik heb 3 tinkers en vorig jaar ergens naar de wei gegaan en worden allemaal veel te dik

orlando9

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 19:44

Ik ga haar iig laten testen idd op pssm. Bedankt allemaal voor het mee kijken en meedenken.