Paard heeft dunne, plakkerige mest

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

xPearl

Paard heeft dunne, plakkerige mest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 18:09

Ik hoop dat het hier goed staat en bokt wat tips heeft! :j

Mijn paard heeft eigenlijk al een tijdje dunne en plakkerige mest.. We zijn in korte tijd een paar keer verhuisd er op de huidige stalling stond hij wat meer in het gras dan de vorige stallen. Dus ik dacht dat het aan de stress van het verhuizen zou liggen en aan de overgang naar het gras..

Eind Februari zijn we verhuisd naar de huidige stal. Vorige stal stond hij 5/6uurtjes in de wei en op de huidige stal stond hij zo'n 10/12u per dag op de wei, met meer gras. Hij kreeg toen al wat dunnere mest, maar dat leek mij erg logisch.
Maar begin April had hij nogsteeds dunne en plakkerige mest. Toch even nagedacht en in overleg met de staleigenaresse staat hij nu ongeveer een maandje in de paddock met een hooiruif waar een hele baal hooi in staat. Op stal heeft hij ook een slowfeedernet, dus eigenlijk heeft hij nu 24/7 onbeperkt ruwvoer tot zijn beschikking. Maar hij blijft dunne mest houden. Het word al iets beter, maar het zijn nog geen mooie mestballen.

Het is een 4-jarige ruin welke 24/7 beschikking heeft over ruwvoer en nu dus niet meer op het gras staat. Hij krijgt verder een halve kilo brok per dag, aangezien hij vrij weinig doet op dit moment. Hij ziet er goed uit, glanst mooi en zit lekker in zijn vel.
Ik heb hem nog Optima Forma van de paardendrogist gegeven, in de hoop dat dat misschien iets zou helpen. Maar helaas vind 'ie 't niet lekker. Dus hij eet t niet echt :')

Ik weet dat bokt geen DA is. Maar wie weet heeft iemand een tip of een supplement wat kan helpen.. Of misschien denk ik te simpel en heeft de verhuizing etc toch nog best wat indruk achtergelaten.. :+

siskeh

Re: Paard heeft dunne, plakkerige mest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:30

Met een 4-jarige zou ik ook zeker wormen niet uitsluiten, hoe is het ontworm-beleid?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 18:35

Is hij goed ontwormd? Je beschrijf het probleem lichamelijk zon beetje van 1 van mijn mini’s en die kampt met hardnekkige worminfecties ondanks goed ontwormen.
Nu is het redelijk onder controle en gaat het steeds beter maar in het begin was het echt zoeken naar de oorzaak van zijn mest probleem en zodra hij weer slappe mest had wist ik op den duur dat hij weer last kreeg.
Ook een jonkie

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 20:10

De laatste keer ontwormen was met de nachtvorst, met een Pramox. De bedoeling op stal is om binnen 2weken alles te ontwormen, met hetzelfde spul. Aangezien ze dan weer op de weides gaan (Die van mij is nog even afwachten dan, haha. Langzaam opbouwen). De keren daarvoor zou ik even moeten kijken. Heb hem wel een aantal keer 'gewoon' ontwormd.
Mestonderzoek staat ook nog op de planning. Maar je hoort daar zulke dubbele verhalen over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 20:56

Krijgt hij echt hooi? Of “hooi” uit plastic? En wat voor brok krijgt hij?

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 20:56

Al op zand gecontroleerd?
Kuurtje zand weg zou kunnen helpen.

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:08

Als je ontwormd hebt en ook zandkuur heb gedaan dan kan je van het merk Puur Probiotica de 150 gram proberen . Ik ben er tevreden over. Voor een betere werking mix je de voorgeschreven hoeveelheid het met een dop ( of maatbekertje ) water. Doet het door het eten. Verder geef ik nu standaard de natuur mix van de paarden drogist waar oa brandnetel kleeffkruid inzit wat ook zuiverend werkt. Die van mij krijgt inmiddels geen probiotica meer . Zag er ook beren gezond uit verder. Verder weet ik dat mensen ook met supplement biergistv paarden goede resultaat hadden

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:12

Humpiedumpie schreef:
Krijgt hij echt hooi? Of “hooi” uit plastic? En wat voor brok krijgt hij?
bij laatste in plastic de kwaliteit kan per baal soms verschillen en daarop kunnen sommige paarden meer op reageren

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 21:21

Mijn merrie is supergevoelig voor wisseling van voer.
Merk dat het geven van biergist goed helpt.
En 4 jarig paard?
Goed ontwormen op bloedworm en laat de tanden nakijken :j

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 14:06

@Humpiedumpie
Hooi uit plastic. Maar wel mooi spul. Goed droog, langstengelig.. En de balen komen bij dezelfde persoon weg..
En hij krijgt de draversbrok van Havens. Daar staat hij eigenlijk altijd al op.

@Moossie90
Mest niet gecontroleerd maar wel een zandwegkuurtje proberen te geven :'). Aangezien die op de paddock staat leek me dat wel slim. Maar poeder en de brokjes eet ie beide niet..

@Svadilfari1
Dankjewel! In de optima forma zit ook probiotica. Dat is een poeder. Maar vind dat niet echt handig voeren en hij eet het ook niet echt.. Is die puur probiotoca wel smakelijk?
Maar ik ga daar, en naar die biergist zeker even kijken!

@Ellepel
Ik ga even in overleg met de staleigenaresse over het ontwormen! Tanden zijn in April nog gedaan. Hij gaat vaak om het halfjaar ivm wisselen.

Wel word er soms 'gemixt' met het hooi, op stal. Er waren een paar baaltjes met wat kort hooi, maar wat de paarden heerlijk vonden. Dat werd dan gemixt met het grofstengelige hooi. Maar dat word ook niet meer gedaan. Dus of dat het 'probleem' is?

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 14:46

De Puur probiotica is wel een poeder kan zo maar voor effectievere werking :

je mixt het met hand warm water. Het is zo weinig dat vond ik ook een groot voordeel dat je niet een hele berg erin moet krijgen. Je zou het zelfs in een spuitje kunnen doen
Tenzij je zelf veel water erbij doet; dan pas is het veel ; maar met weinige hoeveelheid zorg je dat het zo opgaat in het voer.

Voor ze zekerheid deed ik wel scheutje lijnzaad erbij . En zijn kruiden mix ( waaromder brandnel en kleefkruid eat zuivert) .

Hier is hij het meest voordelig nu https://tims.nl/_1-puur-natuur-probioti ... gIUOfD_BwE reviews kan je hier lezen maar kost hij dus echt duurder https://www.paardendrogist.nl/product/p ... eoordeling

en zoals iemand schreef sommige paarden reageren net zo goed op biergist dat is btw stuk goedkoper ( maar durfde ik niet mee te experimebteren omdat ie het al zo lang had de dunne mest na tig reviews v diverse merken Horseflex, Naf etc heb ik deze dus besteld)

Biergist na wat ik begreep https://www.horsefitshop.nl/hfs-biergist_12372.html 10.95 deze voldoet prima

Hoop dat je spoedig betere mest hebt an soms best dag of 10 duren.

O ja; Als je zeker wilt zijn van de mest mbt welke spuit ( wormen) kan je mest opsturen; en krijg advies mbt wormen middel aan de hand vh soort wormen .

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-19 16:50

@Svadilfari1
Thanks! Dat 't niet zo veel is klinkt wel mooi. Ik ga daar zeker even goed naar kijken!
Biergist ga ik ook wel even naar kijken. Nooit van gehoord dat dat zal helpen namelijk, haha!
En mest laten onderzoeken kan ik wel doen. Ik zie geen wormen in de mest en hij ziet er ook niet zo uit. Maar zal ook wel even aan de DA voorleggen wat zij verstandig vind :).

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 17:03

xPearl schreef:
@Humpiedumpie
Hooi uit plastic. Maar wel mooi spul. Goed droog, langstengelig.. En de balen komen bij dezelfde persoon weg..
En hij krijgt de draversbrok van Havens. Daar staat hij eigenlijk altijd al op.

Makkelijkste om te testen is om hem onverpakt hooi te voeren, een maandje lang. En de draversbrok te vervangen voor een goede vitaminebrok zonder melasse en granen. Niet te kort testen, want de darmflora heeft tijd nodig te herstellen.
Er zijn veel paarden die afhankelijk van de kwaliteit verpakte balen slappe tot waterdunne mest krijgen. Hoe mooi het er ook uitziet; het is en blijft gefermenteerd hooi, en bevat dan niet meer de vezels en structuur die paarden nodig hebben voor een goede vertering. Soms helpt het om stro bij te geven, dat bevat veel vezel. (haver/gerstestro, liefst biologisch ivm bespuiten)

Svadilfari1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-19 23:08

Verstandig, ik heb ook overlegd. Maakte mij zorgen. Maar kon van alles zijn; net geent, de wat mindere kuil of reactie op zandkuur en zou binnen paar dagen op gras overgaan . . Pony himself was blij en vrolijk zin in bewegen. Vond iedere dag billen en staart en benen wassen minder leuk.

Dus vandaar de zorgen, toch even bellen. Ontwormen zonder mest onderzoek en mocht probiotica geven.

En als het lukt zou je nog kunnen proberen zijn temperatuur op te nemen diverse dagen rond zelfde tijd

En houd goed in de gaten of hij ineens anders oogt dan nu.

En wat een goede tip van het stro!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:33

Zand in de mest kun je zelf op controleren door wat mestballen op te lossen in water en te kijken of er veel zand uit zakt.
Wat voor veel paarden met langdurige problemen een goede oplossing is: transfauneren. Kllinkt smerig, werkt als een trein.