Ondanks preventief ontwormen toch wormen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WenShetland

Ondanks preventief ontwormen toch wormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 17:13

Hoi,

Ik kreeg twee maanden geleden een berichtje van de staleigenaar dat de paarden wormen hadden en dat we ze allemaal moesten ontwormen. Nu doe ik dit sowieso elke 3 maanden preventief en was het ook wel weer tijd om te ontwormen. Dus ik heb haar een kuur gegeven. nu kreeg ik net weer een bericht dat er wormen in haar mest zitten. Hoe kan dit? Zijn er wormen die resistent zijn tegen de kuur? Ik zou graag wat informatie hierover lezen want zit even met mijn handen in het haar.
Groetjes!

Isabel

Re: Ondanks preventief ontwormen toch wormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:15

Resistentie bestaat idd. Met welk middel is ontwormd?
En preventief ontwormen bestaat niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:16

Welke soort wormen zijn gevonden?
Welke wormenkuur he b je gegeven?

Niet ieder wormiddel is geschikt iedere wormensoort

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:18

Ja, wormen kunnen resistentie oplopen tegen kuren en dat gebeurt vooral als er volgens een vast schema ontwormd wordt. Die kuur geven heeft dan dus geen zin meer, je zou dan een andere kuur pakken met een heel ander werkzaam middel en hopen dat daar geen resistentie tegen is.

Van belang is dan inderdaad om te weten welke kuur er is gebruikt en welke wormen er nu in de mest zitten?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:22

Zichtbare wormen in de mest klinkt bijna als spoelwormen, de andere wormen kun je met het blote oog in de mest eigenlijk niet zien.

De spoelworm is resistent voor avermectinen, dus de standaard wormkuren met ivermectine en de "zware" met moxidextine helpen daar niet tegen.

Mocht het niet om zichtbare wormen gaan, maar uit mestonderzoek gebleken zijn, dan zou ik degene die het onderzoek gedaan heeft, vragen welk type wormeitjes zijn gevonden en hoe te ontwormen nu.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:23

WenShetland schreef:
Hoi,

Ik kreeg twee maanden geleden een berichtje van de staleigenaar dat de paarden wormen hadden en dat we ze allemaal moesten ontwormen. Nu doe ik dit sowieso elke 3 maanden preventief en was het ook wel weer tijd om te ontwormen. Dus ik heb haar een kuur gegeven. nu kreeg ik net weer een bericht dat er wormen in haar mest zitten. Hoe kan dit? Zijn er wormen die resistent zijn tegen de kuur? Ik zou graag wat informatie hierover lezen want zit even met mijn handen in het haar.
Groetjes!

Maar heeft ze echt een forse besmetting of zeg maar dat je net moet ontwormen? En waar heb je haar de laatste keer mee ontwormd en weet je hoe zwaar ze is?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:26

Marije_jiplover schreef:
Zichtbare wormen in de mest klinkt bijna als spoelwormen, de andere wormen kun je met het blote oog in de mest eigenlijk niet zien.

De spoelworm is resistent voor avermectinen, dus de standaard wormkuren met ivermectine en de "zware" met moxidextine helpen daar niet tegen.

Mocht het niet om zichtbare wormen gaan, maar uit mestonderzoek gebleken zijn, dan zou ik degene die het onderzoek gedaan heeft, vragen welk type wormeitjes zijn gevonden en hoe te ontwormen nu.

Ik heb zowel lintwormen, bloedwormen, aarsmaden en horzellarve's in mest gezien(ow en spoelworm) Dus uhm, ja álles kan! Afhankelijk van welke wormen het waren én het ontworm beleid kan je er iets zinnigs over zeggen.(Dus vraag 1 is, welke wormen zijn er gevonden, en is het middel ook tegen die wormen geweest)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-19 17:51

Preventief ontwormen is echt niet meer van deze tijd, daarmee werk je resistentie in de hand. Laat eerst de mest onderzoeken (van maart t/m oktober) en maximaal één keer per jaar (in de winter) blind ontwormen.

WenShetland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-19 21:55

Dankjewel voor jullie reacties! De dierenarts is geweest en heeft haar nogmaals ontwormd met een merk die ik nog nooit heb gebruikt. Het waren spoelwormen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:06

Kijk even goed met je stalhouder naar het stalmanagement.

Er speelt steeds meer resistentie van wormen tegen bestaande middelen. Daarom juist niet 'preventief' ontwormen, maar op basis van mestonderzoek. Dan de hele stal tegelijk onderzoeken en zo nodig ook tegelijk ontwormen. Andere kuren op basis van de tijd van het jaar, maar in het najaar altijd een grote kuur (ook tegen lintworm).
Spoelworm is nog lastiger! Die maken een trektocht door organen. Dan kun je wel ontwormen, maar dan dood je alleen de volwassen wormen in het maagdarmkanaal en niet de larfjes die op trektocht zijn. Daarnaast bij spoelwormen ook veel resistentie..