Manica Flexoria gescheurd, prognose? ervaringen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

orion456

Manica Flexoria gescheurd, prognose? ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-19 20:40

Hallo,

Ik kom net met mijn paard bij de DA vandaan en hij blijkt rechtsachter zijn proximale manica flexoria gescheurd te hebben. Dit is een bandje (soort ring) om de diepe buigpees heen. De DA zegt dat er niks meer te doen is aan het gescheurde bandje (groeit niet meer aan ofzo), maar dat mijn paard daar prima mee kan lopen en dat je ermee kunt rijden. Hij geeft aan dat er kans is dat dat opgefrommelde stukje bandje kan gaan irriteren tussen de diepe buigpees en de oppervlakkige buigpees als die over elkaar glijden bij beweging. Dan kan er weer vocht in de peesschede komen. Als dit te erg wordt en hij wordt er kreupel van, moet het mogelijk operatief verwijderd worden, dat stukje dat gescheurd is en los zit nu daar in de peesschede. Maar het kan ook goed zijn dat hij zijn leven lang hiermee kan rondlopen en prima nog kan presteren. Behalve hele zware verzamelende oefeningen (zoals pirouettes) zou niet meer kunnen, met veel gewicht op de achterhand.

Ik ben erg benieuwd of hier mensen zijn met ervaringen met ook een hele gescheurde manica flexoria en kunnen jullie nog gewoon rijden? dressuur, springen, ? Of mensen met ervaringen waarbij het wel geopereerd moest worden en verwijderd en hoe ging het rijden daarna of kon dat niet meer?

Mijn paard heeft er nooit kreupel aan gelopen gelukkig. Hij had alleen een dikke vochtbult net boven zijn kogel aan de buitenkant van het been. zag eruit als een dikke gal zeg maar. met rust ging dit weer weg. Als ik bleef rijden werd de bult dikker.
Als er nog tips zijn van mensen die hier verstand van hebben wat ik beter wel of niet meer met mijn paard kan doen qua rijden/belasten? Ik reed normaal dresuurmatig op L/M niveau met hem en buitenritjes.

Ik heb tot nu toe alleen info kunnen vinden of andere topics met een verdikte manica flexoria of klein beetje beschadigd, maar niet helemaal gescheurd.

Odysseus

Re: Manica Flexoria gescheurd, prognose? ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:44

Scheur in de manica is een redelijk gunstige prognose. Wanneer ze bijv. kijkoperaties in de peesschede doen, knippen ze de manica deels door, omdat ze er anders niet bij kunnen. Persoonlijk zou ik uit voorzorg wel een kijkoperatie doen waarbij ze de boel opruimen en evt. hechten, juist om schade in de toekomst te voorkomen. Als de pezen beschadigd raken ben je verder van huis. Mijn ervaring is met zo'n kijkoperatie dat het allemaal erg meeviel qua kosten en revalidatie.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-19 12:16

Focussed schreef:
Scheur in de manica is een redelijk gunstige prognose. Wanneer ze bijv. kijkoperaties in de peesschede doen, knippen ze de manica deels door, omdat ze er anders niet bij kunnen. Persoonlijk zou ik uit voorzorg wel een kijkoperatie doen waarbij ze de boel opruimen en evt. hechten, juist om schade in de toekomst te voorkomen. Als de pezen beschadigd raken ben je verder van huis. Mijn ervaring is met zo'n kijkoperatie dat het allemaal erg meeviel qua kosten en revalidatie.

Ok bedankt! De DA gister zei dat hij dat niet zou adviseren omdat je dan weer dingen kapot maakt van binnen, terwijl het miss niet hoeft. Maar nu jij dit zegt, ga ik nog wat andere DA's om advies vragen wat zij zouden doen. IK ben ook erg bang idd dat door het bewegen de pezen eromheen beschadigd raken en ontstoken en dat lijkt me niks.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 19:48

Zijn er miss nog meer mensen die hier ervaringen willen delen? Had gehoopt op een paar meer...... :D

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:28

Is je paard nu kreupel of niet?
Bij een paard wat nu rad loopt zou ik er voor kiezen geen operatie te doen, al is het alleen maar om te kijken. Een rad paard kan daar alleen maar slechter van worden, niet beter, want hij is immers al rad.
Is hij nu wel kreupel ga ik mee met Focussed, dan heb je namelijk niets te verliezen en kunnen ze wellicht de boel wat opruimen, glad maken, losse eindjes verwijderen.

Blijft wel een paard om levenslang goed in de gaten te houden en bij het kleinste beetje vocht in die peesschede al rust te geven.

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-19 21:31

Nee hij is gelukkig niet kreupel, nooit aan geweest ook tot nu toe. Bedankt voor je advies.