Paard klinisch/röntgonologisch laten keuren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lovehorsesXD

Paard klinisch/röntgonologisch laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 13:27

Hoi!

Ik ben van plan binnenkort een eigen paard aan te schaffen. Dit onder begeleiding van mijn lesgeefster. Nu vroeg ik me af hoeveel het kost om een paard klinisch en/of röntgonologisch te laten keuren, en of dit altijd nodig is.

Ik geef een beetje info aangezien ik had gehoord dat de kostprijzen kunnen verschillen per soort paard:
Het zou gaan om een dressuurpaard tussen de 6 en de 12 jaar. De prijsklasse is 15-20k.

Mijn vragen voor jullie zijn dus:
- Is het nodig om beide keuringen te doen?
- Hoeveel kost het om dit type paard te laten keuren?

Alvast bedankt voor jullie hulp! Als jullie nog tips hebben hoor ik het graag

BigOne

Re: Paard klinisch/röntgonologisch laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:29

Wanneer je dit geld neer kunt leggen dan denk ik dat die keuringskosten toch niet het probleem zijn?? Altijd laten keuren , aandoeningen bij een paard van 1000 of van 20000 kosten hetzelfde dus niet op bezuinigen.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:31

Voor de prijsklasse zijn ze vaak al recent rontgenologisch gekeurd. Zou die fotos door je eigen DA laten beoordelen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:33

Voor dat geld zou ik ze geheel weer laten keuren, dan komt 't niet meer aan op die laatste 1000 euro.

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:36

klinisch hier in de buurt moet je rekenen op €150-€200,

Rontgonlogisch, Neem aan dat je een sport keuring kiest. kom je rond de € 350 excl sedatie (mocht dat nodig zijn) wil je nog incl hals & rug dan kan je wel rekenen op 6 á 8 foto's extra (per foto € 35)

Zeg dat je in ieder geval wel €500 kwijt bent.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:36

Als ik dat geld zou uitgeven aan een paard zou ik hem zeker van top tot teen op de foto zetten. Als je dat geld kan neerleggen voor een paard dan is de keuring een lachertje qua bedrag.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 13:52

Eens met bovenstaande. Voor dat geld zou ik het zeker door een onafhankelijke dierenarts laten doen. Knap hoor op je 17e zo'n budget vrij hebben voor je paard :D

Sigrid72

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:00

in dit soort budget gelden andere regels : volledig klinisch laten keuren en op foto (inclusief nek en rug) en bloed laten nemen (om na te gaan of er pijnstillers /ontstekingsremmers zijn gebruikt). Is het paard ok, dan kosten koper. Is het paard niet ok, dan kosten verkoper. Als de verkoper dit niet wenst, moet de verkoper maar niet aanbieden in deze prijsklasse, waar men toch een gezond paard mag verwachten.
En ja, ik heb zelf ook al het risico genomen een paard te verkopen met alle onderzoek op mijn kosten als het paard niet goed was. Gewoon omdat ik verkocht in de wetenschap dat het paard 100 % was (prijs was ook navenant).

Laat in de verkoopsovereenkomst ook duidelijk opnemen waarvoor je het paard wenst te gebruiken (dresssuur, niveau,...) en dat de verkoper de garantie geeft dat het paard hieraan voldoet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:04

De meeste paarden in die klasse liet ik vaak zelf al onderzoeken, geen zin in verrassingen bij een keuring.

lovehorsesXD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 14:05

Sigrid72 schreef:
in dit soort budget gelden andere regels : volledig klinisch laten keuren en op foto (inclusief nek en rug) en bloed laten nemen (om na te gaan of er pijnstillers /ontstekingsremmers zijn gebruikt). Is het paard ok, dan kosten koper. Is het paard niet ok, dan kosten verkoper. Als de verkoper dit niet wenst, moet de verkoper maar niet aanbieden in deze prijsklasse, waar men toch een gezond paard mag verwachten.
En ja, ik heb zelf ook al het risico genomen een paard te verkopen met alle onderzoek op mijn kosten als het paard niet goed was. Gewoon omdat ik verkocht in de wetenschap dat het paard 100 % was (prijs was ook navenant).

Laat in de verkoopsovereenkomst ook duidelijk opnemen waarvoor je het paard wenst te gebruiken (dresssuur, niveau,...) en dat de verkoper de garantie geeft dat het paard hieraan voldoet.

Bedankt! Wat mij betreft is mijn vraag beantwoord dus mag het topic op slot, alleen weet ik niet hoe ik dat moet doen :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 14:51

Niet, misschien komen er nog meer mensen met tips .

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 23:46

Ik zocht in dezelfde prijsklasse en heb een sport-aankoopkeuring gedaan. Dit was klinisch, röntgenologisch benen/hals en echo's SI-gewricht, onderkant wervelkolom en alle vier de benen de pezen. Dit was €1100.