Jaarling 2 dagen achter mekaar ontwormen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Jaarling 2 dagen achter mekaar ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 22:06

Ik kreeg laatst de tip van de dierenarts om mijn veulen 2 dagen achter mekaar te ontwormen.
Dag 1 voor 100 kg en dag 2 voor 200 kg.
Dit zou beter zijn omdat de wormen dan niet in 1x allemaal tegelijk dood gaan en je minder kans hebt op verstoppingen.
Ik had hier nog nooit van gehoord laat staan gedaan. Klonk wel heel logisch.

Nu is het weer tijd voor een wormenkuur en vraag ik me af of ik weer beter twee dagen achter mekaar kan ontwormen?
Of is dit iets wat alleen bij veulens gedaan word?

Mungbean

Re: Jaarling 2 dagen achter mekaar ontwormen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 22:18

Dat doen ze bij verdacht op flink serieuze besmetting. Als teveel wormen in 1 klap sterven kan je paard ook vergiftigingsverschijnselen krijgen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 07:31

Sowieso de laatste dag met een volledige dosis ontwormen, dus als je voor 200kg ontwormt op dag 2, mag je paard maximaal 175kg wegen.

In principe is het iets dat je alleen bij zeer ernstige besmettingen doet. Er is dan eigenlijk verwaarlozing aan vooraf gegaan. Heb het zelf nog nooit nodig gehad.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 07:35

Mijn paard heeft als jaarling een spoelworm besmetting gehad. Ze moest toen 2 keer ontwormd worden maar er moest wel 1 week tussen zitten.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-19 07:53

Mizora schreef:
Sowieso de laatste dag met een volledige dosis ontwormen, dus als je voor 200kg ontwormt op dag 2, mag je paard maximaal 175kg wegen.

In principe is het iets dat je alleen bij zeer ernstige besmettingen doet. Er is dan eigenlijk verwaarlozing aan vooraf gegaan. Heb het zelf nog nooit nodig gehad.

Zo heb ik het de laatste keer niet gedaan op advies van de dierenarts. Totale dosis door 3 gedeeld. 1/3 dosis op de eerste dag en 2/3 op de tweede dag.

Word dus alleen gedaan bij (verdenking) van hoge besmetting. Hij word nu netjes bijgehouden. Kan hem dan nu wel in 1x de volle dosis geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 07:56

Die methode van je dierenarts is hét recept voor resistentie... Je geeft 2x keer achter elkaar een te lage dosis, de wormen die de eerste (veel te) lage dosis overleven, worden nog eens getraind met een tweede te lage dosis om verdere weerstand op te bouwen. Bingo!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 07:56

Dan is de dierenarts niet op de hoogte geweest hoe je resistentie veroorzaakt, helaas. Als die 200kg de laatste keer was geweest, zou ik hem zo snel mogelijk alsnog behandelen met een volledige kuur. Want nu heb je de wormen die het beste tegen dit middel kunnen laten leven (en dat jij dat gedaan hebt op advies van de dierenarts neem ik jou niet kwalijk, maar je dierenarts des te meer).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 08:09

En ik zou in ieder geval eerst (volledig, in 1 keer) ontwormen met een andere werkzame stof dan de werkzame stof van die 'gedeelde' toediening.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:04

Ik zou overleggen met veearts.

Juist verstandig van de veearts.
Ik heb geleerd dat als je met pyrantel ontwormt, de spoelwormen massaal sterven en keihard worden. Dit kan tot perforaties of verstopping in darm leiden. Meestal schrijven ze halve dosis plus laxeermiddel bij zware besmetting.

Met veearts overleggen wanneer weer controle volgt, 6 tot 8 weken en wat dan het beste kan doen. In mestcontrole zijn spoelwormeieren gemakkelijk te vinden

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 09:18

Het rustig opbouwen is verstandig bij een ernstige besmetting, het niet afsluiten van de kuur met een volledige dosis is dom. De gedachte is dat je een aatal dagen achter elkaar steeds de zwakste groep vermoord, maar dan moet je de sterkste groep wel ook vermoorden.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 17:50

felicity schreef:
Zo heb ik het de laatste keer niet gedaan op advies van de dierenarts. Totale dosis door 3 gedeeld. 1/3 dosis op de eerste dag en 2/3 op de tweede dag.

Dit zou ik zeker niet doen :n . Dan is de concentratie in maagdarmkanaal op geen van de 2 dagen zo hoog geweest als nodig is. Resistentie kweek je daar mee..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:14

Ibbel schreef:
Die methode van je dierenarts is hét recept voor resistentie... Je geeft 2x keer achter elkaar een te lage dosis, de wormen die de eerste (veel te) lage dosis overleven, worden nog eens getraind met een tweede te lage dosis om verdere weerstand op te bouwen. Bingo!

Bij een (ernstige) bloedworm besmetting wordt nog steeds in etappes ontwormt (steeds met een hogere dosering).
Dit juist om te voorkomen dat er teveel ingekapselde wormen vrijkomen en te veel schade ineens veroorzaken.
Maar dan wordt er wel vaker dan 2 ontwormd en over een langere periode.

Daarnaast weet je niet hoe zwaar het veulen van TS is, en is 200 kilo best al een redelijk veulen.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 19-05-19 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 18:30

Er wordt door de TS aangegeven dat er de 2e (en laatste) dag 2/3e van het geschatte gewicht gegeven is. Dan ga ik er vanuit dat dit correct is.

In etappes ontwormen kan inderdaad, maar dan wel eindigen met een overdosering van minimaal 1.2x het gewicht van het paard en bij voorkeur 1.5x (met ivermectine bij bloedworm en pyrantel of fenbendazol bij spoelworm).