Paard loopt kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BlackMagic17

Paard loopt kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 12:39

Hallo allemaal,

8 weken geleden kocht ik een paard. Paard is helemaal klinisch en röntgen gekeurd zonder bemerkingen.

Helaas na de tweede week op stal liep het paard kreupel. In eerste instantie dachten we aan een hoefzweer. Ik heb gelijk de hoefsmid laten komen maar die kon niets vinden.

De zelfde week de DA laten komen en die ging uit van een dieperliggende hoefzweer. Ik heb toen twee weken op advies van de DA geweekt in de biotext en het paard in nat verband gezet. Daarnaast heb ik ook gewerkt met essentiële oliën.

Twee weken verder liep het paard nog steeds slecht. DA gebeld om te komen en zei hebben toen foto’s gemaakt. Niks op te zien alles was goed. Ik kreeg toen advies om twee weken op pijnstiller en ontsteking remmer te zetten.

Twee weken later liep het paard niet meer kreupel maar op het moment dat ik haar van de pijnstilling af haal loopt ze niet kreupel maar heel gevoelig. Mijn hoefsmid denkt aan blessure aan diepe buiger en heeft er uit voorzorg een zooltje onder gemaakt.

Ik ben nu twee weken verder en het paard loopt nog steeds niet Ok.

De symptomen zijn nu ;
Dikke kootholte
Warme kootholte
Dikke hoefbal aan rechterkant

Ik ben nu van plan een pees echo te laten maken maar wilde vragen of iemand dit ook mee gemaakt heeft of dit verhaal herkend. Alvast dank!

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:44

Wat een pech meteen met je nieuwe aanwinst, balen. Ik zou een kreupelheid onderzoek op de kliniek laten uitvoeren, buigproeven om te lokaliseren waar het probleem zich precies bevindt. Daaropvolgend scan en/of foto's van dat gebied. Sterkte, nooit leuk zulke dingen!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:45

Dat is pech zeg met je nieuwe paard. Ik weet het ook niet,maar ik hoop voor jullie dat hij snel opknapt en je van je nieuwe paard kunt gaan genieten.Bij de keuring was het paard dus goed. Ik weet niet of pezen daarbij onderzocht waren?

BlackMagic17

Re: Paard loopt kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 12:51

Dank voor snelle reacties

Er worden tijdens de klinische keuring buigproeven gedaan maar ik heb verder geen pees echo / scan laten maken. Dit is echter ook niet echt gebruikelijk maar zo zie je maar weer dat een keuring niets uitsluit...

Vergeten te vermelden dat tijdens het kreupelheid onderzoek de voet is uit verdoofd en het paard toen goed liep.

Vandaag ontdekte ik een dikke hoefbal en veel vocht in de kootholte. Ik denk nu zelf of een ontsteking/blesure in diepe buiger of misschien een ontsteking in hoefbal?

Hierbij een foto

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:53

Wat vervelend! Tijdens klinisch keuring worden ook buigproeven gedaan. Een verdikking in de kootholte is volgens mij vaak een ontsteking/overvuling vd peesschede. Dat vocht kan niet goed rond de kogel zitten door de strakken banden, en gaat daarom zakken. Mijn paard heeft dit af en toe ook op vaak alle benen. Ik heb voor de zekerheid een echo gemaakt, maar die liet niets zien. Maar hij loopt er ook helemaal zuiver mee. Als je zekerheid wil, kan je denk ik het beste een echo maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:58

Het kan nog steeds een hoefzweer zijn die er uit de kroonrand uit gaa komen.

Ik zou iig de hoef iedere dag weken in de biotex, en mocht je aan een pees denken dan een scan laten maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 12:58

Ik zou toch nu zo snel mogelijk laten uitzoeken wat ze heeft en of er misschien sprake is van een oude blessure. Daar moet je echt heel snel voor zijn de meeste dateringstermijnen zijn max 3 maanden.
Dus opladen, naar de kliniek en daar goed laten onderzoeken. Om de aanhechting diepe buiger goed te kunnen zien is een MRI nodig. Als het de aanhechting diepe buiger is ben je echt in de aap gelogeerd. Dergelijke blessures komen zelden goed. Duimen dat het dat niet is.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:02

Babootje schreef:
Ik zou toch nu zo snel mogelijk laten uitzoeken wat ze heeft en of er misschien sprake is van een oude blessure. Daar moet je echt heel snel voor zijn de meeste dateringstermijnen zijn max 3 maanden.
Dus opladen, naar de kliniek en daar goed laten onderzoeken. Om de aanhechting diepe buiger goed te kunnen zien is een MRI nodig. Als het de aanhechting diepe buiger is ben je echt in de aap gelogeerd. Dergelijke blessures komen zelden goed. Duimen dat het dat niet is.

Als het dat zou zijn,zou de verkoper het paard dan moeten terugnemen?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:06

Hangt ervan af.

Als de blessure bij ts ontstaan is niet natuurlijk.

Als er te bewijzen is dat het een oude blessure is, van voor dat het paard van ts was, dan hangt het van heel veel dingen af of de verkoper er nog iets mee moet.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:09

Omdat er gedacht wordt aan een hoge hoefzweer, denk dan ook eens aan blessure aan het collateraal bandje. Dat geeft namelijk dezelfde verschijnselen. Deze wordt nogal eens gemist. Kun je vaststellen per echo. Heeft echt tijd nodig om te genezen.

BlackMagic17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-19 13:15

WoW vind het echt super dat iedereen zo snel reageert en mee denkt. Bedankt hiervoor!

Het paard staat soms op het voetje en soms ontlast ze het voetje.

Wij zijn Inpresiepe bereid om het paard ruim de tijd te geven en te laten herstellen. De verkoper heb ik destijds gelijk contact mee gehad maar die bleef bij zijn woord dat het paard goed was bij verkoop. Toch is het niet OK dat het paard de tweede week al kreupel loopt. Ze is daarna weer verbeterd maar daarna ook weer terug gekomen. Ze heeft hier niets geks gedaan of verstapt of iets.

Op dit moment is kliniek geen optie omdat wij het paard met geen mogelijkheid de trailer op kunnen laden ivm de pijn. (Druk op het voetje). Op stal laten komen met mobiele Apparatuur is nu echt alle enige optie of laten sederen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:22

anjali schreef:
Babootje schreef:

anjali schreef:
Als het dat zou zijn,zou de verkoper het paard dan moeten terugnemen?

Hangt ervan af wat het probleem is, maar als je kunt aantonen dat het gaat om een oude blessure wel.
Aangezien TS het paard al 8 weken in haar bezit heeft moet ze daar wel heel snel mee zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:25

BlackMagic17 schreef:
WoW vind het echt super dat iedereen zo snel reageert en mee denkt. Bedankt hiervoor!

Het paard staat soms op het voetje en soms ontlast ze het voetje.

Wij zijn Inpresiepe bereid om het paard ruim de tijd te geven en te laten herstellen. De verkoper heb ik destijds gelijk contact mee gehad maar die bleef bij zijn woord dat het paard goed was bij verkoop. Toch is het niet OK dat het paard de tweede week al kreupel loopt. Ze is daarna weer verbeterd maar daarna ook weer terug gekomen. Ze heeft hier niets geks gedaan of verstapt of iets.

Op dit moment is kliniek geen optie omdat wij het paard met geen mogelijkheid de trailer op kunnen laden ivm de pijn. (Druk op het voetje). Op stal laten komen met mobiele Apparatuur is nu echt alle enige optie of laten sederen.

Heb je het paard van een handelaar of van een particuliere verkoper?
Heb je het paard zelf laten keuren bij je eigen veearts of bij de veearts van de verkoper?
Heb je bij de keuring gevraagd om bloed af te nemen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:27

Een theorethische vraag van mij,ik wil niet insinueren dat dat hier gebeurd zou kunnen zijn:Als een paard is ingespoten met iets om kreupelheid te verbergen, komt dat dan aan het licht tijdens de aankoopkeuring?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:29

BlackMagic17 schreef:

Je weet natuurlijk nooit of een paard iets geks gedaan heeft, want je bent er niet de hele dag bij.
Maar als ze zo pijnlijk is denk ik dat je niet moet afwachten met uitzoeken wat er aan de hand is.
De meeste kreupele paarden laten zich wel laden. Als dat echt niet gaat, dan kun je de DA vragen om te komen uitverdoven en haar dan laden.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:29

anjali schreef:
Een theorethische vraag van mij,ik wil niet insinueren dat dat hier gebeurd zou kunnen zijn:Als een paard is ingespoten met iets om kreupelheid te verbergen, komt dat dan aan het licht tijdens de aankoopkeuring?

Nee, maar wel uit bloedonderzoek van het tijdens de keuring afgenomen bloed.

Als een paard binnen 2 weken na keuring kreupel staat is daar wel reden toe.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:31

BlackMagic17 schreef:
Wij zijn Inpresiepe bereid om het paard ruim de tijd te geven en te laten herstellen.

Sommige blessures zijn niet te herstellen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:32

Ik denk dat je gewoon pech hebt ook al is het een oude blessure. Paard is zowel klinisch als rontgelogisch goed gekeurd voor aankoop. Denk dat een oude blessure dan al aangetoond had moeten worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:33

Paard is gekeurd terwijl je erbij was?? En klinische keuring met uitverdoving?? Hoe moet ik dat zien??

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:33

Heb je een filmpje hoe je paard loopt?

Over vervoeren naar een kliniek ben ik vrij makkelijk. Wat moet dat moet. Mijn paard is jaren geleden ook stukkreupel op de trailer gezet naar Utrecht. Daar kwam er pas uit dat het een zweer was. Paard is vervoerd met een steunverband ivm eerste gedachte een scheur in het bot. Da kon toen der tijd ook niks vinden in de voet.

In mijn profiel kan je mijn topic nog vinden onder paard op 3 benen en in Utrecht

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:35

Popstra schreef:
Ik denk dat je gewoon pech hebt ook al is het een oude blessure. Paard is zowel klinisch als rontgelogisch goed gekeurd voor aankoop. Denk dat een oude blessure dan al aangetoond had moeten worden.

Dat is helaas niet altijd zo, zeker niet in het geval van oude peesblessures.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:40

Het is in theorie mogelijk dat het dier een oude blessure heeft die verdoofd was op de keuring. Dus pijnstillers etc.
Er is geen bloed afgenomen?

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:41

Babootje schreef:
BlackMagic17 schreef:

Je weet natuurlijk nooit of een paard iets geks gedaan heeft, want je bent er niet de hele dag bij.
Maar als ze zo pijnlijk is denk ik dat je niet moet afwachten met uitzoeken wat er aan de hand is.
De meeste kreupele paarden laten zich wel laden. Als dat echt niet gaat, dan kun je de DA vragen om te komen uitverdoven en haar dan laden.

Veel soorten scans kunnen toch ook op stal worden gemaakt.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:43

BlackMagic17 schreef:
Dank voor snelle reacties

Er worden tijdens de klinische keuring buigproeven gedaan maar ik heb verder geen pees echo / scan laten maken. Dit is echter ook niet echt gebruikelijk maar zo zie je maar weer dat een keuring niets uitsluit...

Vergeten te vermelden dat tijdens het kreupelheid onderzoek de voet is uit verdoofd en het paard toen goed liep.

Vandaag ontdekte ik een dikke hoefbal en veel vocht in de kootholte. Ik denk nu zelf of een ontsteking/blesure in diepe buiger of misschien een ontsteking in hoefbal?

Hierbij een foto

Zie geen foto.. Maar ongelofelijk balen voor jou dat het zo loopt.
Is er bloed getrokken tijdens keuring? Dan zou je dat evt. kunnen laten testen op 'verboden middelen' mocht de kreupelheid blijven of bij verdenking op een langer bestaand probleem.

Uitverdoven en naar de kliniek brengen voor onderzoek zou kunnen, echter, als er iets gebroken/gescheurd zou zijn waardoor ze kreupel loopt is dit weer niet zo'n goed idee.
bigone schreef:
Paard is gekeurd terwijl je erbij was?? En klinische keuring met uitverdoving?? Hoe moet ik dat zien??

Kreupelheidsonderzoek met uitverdoving lees ik..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 13:46

Nicky1963 schreef:
Uitverdoven en naar de kliniek brengen voor onderzoek zou kunnen, echter, als er iets gebroken/gescheurd zou zijn waardoor ze kreupel loopt is dit weer niet zo'n goed idee.

Dan moet je ze een nachtje laten staan en doen ze het onderzoek de volgende dag. Dat kan vaak wel.